symbol på instromentpanelen

razer-10

Ny medlem
Gick med
15 Oct 2009
Ort
Göteborg/Kungälv
Hoj
Aprilia rs 125
Héj där ute!
Det har dykit upp en liten symbol på min instromentpanel som jag inte vet vad den betäcknar!
Det ser ut som en chifnyckel eller rättare sagt det är en chiftnyckel!
Betyder det att något är fel eller skall jag göra någon service intervall eller liknande? mycket tacksam för svar.

OBS det är en aprilia rs 125 (2007) har gått 1180 mil
 
Det brukar vara dags för service, när den symbolen dyker upp.
Kanske 1200-mila?
 
Jaha! fel av mig :P men vad tittar dom?

Antagligen så tittar dem inte, de bara gör de dem ska göra vid 1000-1200 mila service. Jag vet inte exakt men jag kan tänka mig att de byter olja, tändstift, kollar ventilerna och liknande.

Brukar vara ett fast pris på service. Gå till en auktoriserad verkstad så släcker de lampan åt dig efteråt också. :tummenupp
 
razer du har ju hoj nu! du får du ju ändra din profil :)

som sagt bara ta de till en verkstad så fixar dom de åt dig :)
 
razer du har ju hoj nu! du får du ju ändra din profil :)

som sagt bara ta de till en verkstad så fixar dom de åt dig :)

HAHA jag vet men har försökt men vet ej hur man gör :P är inte så haj på detta haha :-D

AA okej det låter bra :-D

razer du har ju hoj nu! du får du ju ändra din profil :)

som sagt bara ta de till en verkstad så fixar dom de åt dig :)

Lyckade ändra :-D
 
Last edited:
Menar ni att de har serviceintrevallsfunktion på en 2taktare av den här kalibern?

Komik på högsta nivå, jag hoppas lampan är lätt att släcka själv iaf.
 
Det finns väl en servicetabell kan jag tänka, jag gissar att det är väldigt lätt att serva den själv då en encylindrig 2taktare ju inte har så många delar egentligen att se över.

Det kan ju var tänkt att lampan ska varna lite mer för att det är dags att lyfta cylindern och kolla ringar och sådant, det är ju lite mer jobb förstås.

För jag menar annars, tändstift käkar ju 2taktare som godis och byta luftfilter om det behövs är ju inte allt för avancerat hehe.

Jag gisar att de släcker lampan genom att hålla in nån knapp eller liknade på displayen och slå på tändningeni likhet med många bilar tex.

Jag kan tänka mig tat det är ganska ovanligt att 2t 125or hamnar på service då ägarna förr eller senare måste lära sig att skruva med hojen helt enkelt.

Du får ta reda på vad det är meningen att det ska göras efter 1200 mil helt enkelt.
 
Menar ni att de har serviceintrevallsfunktion på en 2taktare av den här kalibern?

Komik på högsta nivå, jag hoppas lampan är lätt att släcka själv iaf.

lika bra att lämna den på en firma, garantin kan kräva att man lämnat den på märkes-verkstad :näsblod
 
Jo men hur lång garanti har en 2taktare?

Deta är en 07a så den är ju iofs bar 3 år, men jag tar lätt död på en sån på den tiden.

Som tillverkare skulle jag iaf var livrädd för nån särskilt omfattande garanti på en 2taktare faktiskt, jag misstänker att massor utesluts då den ju kan vara rena vraket på kort tid.

Särskilt motorn skulle iaf jag bara omfatta med uppebara fel från fabrik som garanti, i övrigt så körs ju de här hojarna aldrig av mormor Agda 87 utan går stenhårt.


Men det klart har de garantier på månag tusentals mil så bryts den ju om man gör servicen själv, även om jag ändå skulle göra den själv efter den första.

Men jag antar att TS har koll på detta, om hans hoj har garanti ännu och vad som gäller.

Jag är tveksam på en 07a, men vad vet jag, det är ju 15hk som gäller, jag antar att inga garantier gäller annars iaf.
 
Last edited:
Börja med att kolla i instruktionsboken, där kan du säkert hitta någon info om serviceintervaller och vad som ska göras.
Kan nog vara lagom att byta kolv vid ca 1200 mil.

Jag hade inte tagit hojen till en märkesverkstad eftersom dom då kommer stoppa i en svindyr originalkolv och göra en massa onödiga grejer.

Beställ istället en kolv ifrån tex tyskland (fins bra tips på sidor i denna forumdel).
Sen tar du hojen till i princip vilken mc verkstad somhälst eller någon annan som kan meka lite.
Så kommer du komma undan bra mycket billigare.

Det som kan vara bra att göra är att byta kolv, byta olja, känna efter vevstakglapp, tvätta eller byta luftfilter och kollaöver bromsarna.
 
Kolvbyte, vad är det? :D Jag körde 1700 mil på Miton med samma kolv. Bör tilläggas att den också gick 6 dagar på banan och pressades ordentligt! :Rockbanan

Fast jag bytte ring när jag hade isär motorn och kolla skicket på kolven. Är man bara noga med ordentlig varmkörning och rätt olja samt oljeblandningen så håller en kolv 2000mil. Men sen kan det va dumt att chansa också...
 
Nyheter
Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Yamaha R7 får stor uppgradering!

Yamaha R7 får en nängd uppg...

BMW F 450 GS för prisvärda äventyr

BMW presenterade den länge ...

BSA Thunderbold avtäckt på EICMA

BSA har avtäckt sin fjärde ...

ExploreBike: Lerigt Gotland Grand National

Årets Gotland Grand Nationa...

Nytt om H-D Bagger-Världscupen

Under en presskonferens på ...

BMW F 450 GS ”Din bästa kompis” 

Screenshot Nya BMW F 450...

Nya MV Agusta Brutale 800

MV Agusta Brutale har länge...

YAMAHA Tracer 7 OCH Tracer 7 GT Y-AMT

Inför 2026 uppdateras maski...

Ducati lanserar racingakademi för framtidens stjärnor

Ducati presenterar, i samar...

Back
Top