Frågor angående Aprilia och startrelä?

M@tte

Medlem
Gick med
29 Nov 2005
Hoj
Trampcykel med skuret styrlager
Hej!

Många som har Aprilia har bytt startrelä pga att original reläet på 50 amp inte levererar tillräckligt med kräm. Ett Yamaha relä på 100 amp används oftast, men priset på denna ligger på 800:- Tycker det är kraftigt överpris och funderade därför på om man kan använda ett universalrelä till ex från en bil? Hur fungerar elektroniken, är det av och på eller ligger strömmen konstant på? Ringt runt till en del bilelektriker men alla är så dåligt insatta ang. detta, så ingen vågar svara på mina frågor. Fungerar det överhuvudtaget eller får man vackert pynta in styva tusenlappen på plastaskiten......

Tack på förhand.

Du kan göra det lite lättare för dig och använda ett relä från den nyare generationen Aprilia också, RSV Mille efter -04 eller Tuono efter -06. Men det är ju också pengar...

Men annars är inte funktionen speciellt komplicerad, så i princip vilket annat startrelä som helst borde gå att modifiera om man har lite elkunskaper. Hur strömmen ligger på kan du ju mäta dig till, men eftersom det är en hoj går i princip hela elsystemet via tändningslåset.

När nyckeln är på är relä't strömsatt, när du trycker på startknappen sluter det och skickar ström till startmotorn.

Du kan göra det lite lättare för dig och använda ett relä från den nyare generationen Aprilia också, RSV Mille efter -04 eller Tuono efter -06. Men det är ju också pengar...

Men annars är inte funktionen speciellt komplicerad, så i princip vilket annat startrelä som helst borde gå att modifiera om man har lite elkunskaper. Hur strömmen ligger på kan du ju mäta dig till, men eftersom det är en hoj går i princip hela elsystemet via tändningslåset.

När nyckeln är på är relä't strömsatt, när du trycker på startknappen sluter det och skickar ström till startmotorn.

Tack Jåke!
En mas kan man alltid lite på känner igen dig från smc:s körningar i amsberg. (ot. själv uppväxt i Leksand) :tummenupp Du skriver ungefär det jag tänkte, kan ju inte var alltför märkvärdigt detta. Tänkte bara fimpa befintlig kontakt på originalet och löda ihop med det nya. När du säger det så vet jag att jag läst om aprilias egna uppdatering om kraftigare relä. Ska genast kolla dessa priser med. Nytt batteri sitter nu i och tänkte att det inte skulle skada med lite mer kräm vid uppstart. Tvekar ibland så...... , Vill ju inte sabba den omtalade sprag clutch vilket får 800:- att kännas som kaffepengar i jämförelse :)

Jag skaffade ett beggat relä från skroten som suttit på nån Yamma-glidare. Passar som hand i handske och brinner inte upp som original har en tendens att göra. :rolleyes: Tror jag betalade 120 spänn eller nåt sånt. Art.nr på yamahareläet står någonstans i Apriliatråden.

Jag skaffade ett beggat relä från skroten som suttit på nån Yamma-glidare. Passar som hand i handske och brinner inte upp som original har en tendens att göra. :rolleyes: Tror jag betalade 120 spänn eller nåt sånt. Art.nr på yamahareläet står någonstans i Apriliatråden.

Perfa, ska söka av skrotarna :tummenupp

Nyheter
GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard