Nedgrävda ledningar och djup på dessa?

mr_sundstrom

Firefighter
Gick med
27 Jun 2008
Hoj
SV650S -05
Har precis haft en grävare i trädgården och dränerat källaren mm... Nu ser hela skiten ut som Bagdad. Kul.

Fjärrvärmeledningen som kommer från gatan ligger väl på ca. 60 cm djup, men varningsnätet som ligger över ledningen verkar bara vara slängt över höljet. Detta gjorde att det blev ett litet hack i isoleringen och nu behövs det skarvas osv..

Ska inte nätet ligga ett par decimeter över ledningen så att man har en sportslig chans att upptäcka skiten innan man gräver av hela helvetet...

Tänkte bara om det finns några regler om djup och avstånd mm...

Har vi nån markarbetare på forumet?

Här finns lite att läsa från 2 olika fv-bolag.

http://www.eon.se/templates/Eon2TextPage.aspx?id=60897&epslanguage=SV

http://www.oresundskraft.se/upload/produktbilder/fjarrvarme/Grävinstruktioner_värme_kyla.pdf

Brukligt är att lägga fyllning mellan varningsnätet och rören.
just för att få en varning om att här finns något.
Annars är det meningslöst med varningsnätet.

Har erfarenheter från fv i Stockholmsstad.

Har redan skummat igenom länkarna, men tack ändå.
Tänkte bara om det var så att det fanns något regelverk för hur ledningar och sånt ska vara uppmärkt...
Kanske sunt förnuft som avgör hur det ska se ut.

Tycker det är tråkigt att man inte har någon som helst nytta av varningsnätet när det ligger så tajt mot ledningen... :mad:

Har redan skummat igenom länkarna, men tack ändå.
Tänkte bara om det var så att det fanns något regelverk för hur ledningar och sånt ska vara uppmärkt...
Kanske sunt förnuft som avgör hur det ska se ut.

Tycker det är tråkigt att man inte har någon som helst nytta av varningsnätet när det ligger så tajt mot ledningen... :mad:

Tog ni inte fram kartan över dragningen först? Som man "ska" göra när man gräver lite?

Vi grävde upp för mur nu i helgen, tro på fan att vi naggade ett par faser i inkommande elen... Kul på Lördagseftermiddagen

4874818665_1331743ed0.jpg

Last edited:
Grejen är väl att varningsnätet ligger där för att dom ska hitta det med sin sökare.

Förr la man ju varningen högre för att man skulle hitta den med skopan.

Grejen är väl att varningsnätet ligger där för att dom ska hitta det med sin sökare.

Förr la man ju varningen högre för att man skulle hitta den med skopan.

Varningsnätet är oftast bara ett brett lila plastband utan söktråd. Söker gör man direkt mot fjärrvärmerören.

Till TS, vad som ligger på din tomt lär du ju hålla rätt på själv. Vet man dessutom vart på tomten fjärrvärme/el/fiber/whatever ligger är det ju bara att handgräva tills du funnit på vilket djup det ligger på.

Latmask.:)

För ca 12 år sedan så jobbade jag just med anläggning. Och vi la alltid bandet någon dec över i grusbädden. Men vart man kan hitta någon förordning eller regelverk för det, vet jag inte. Det är rätt så meningslöst att bandet ligger direkt på röret... Men det är som med allt annat. Man kan aldrig lita på hur någon annan har gjort jobbet tidigare. Så en handskyffel och kraffsa lite med emellanåt är ett tips.

Regelvärket säger att du ska göra frischakt 1 meter runt om tänkt ledning.
Dvs handgräva:tummenupp
Anledningen till det är att det kan ligga mer än en ledning.

Sen olika ledningars djup är allt fr under grästuvan o neråt.
Gräv siktigt.

Optokabel är grisdyrt att laga.
Vattenledning blir oerhört vått
El är inte att rekomendera,speciellt inte när grannen laddar batterirna till frugans dildo..
Mycket skit finns det som kan komma med upp om man är oförsiktig:brinnerup

När vi gör det riktigt så lägger man skyddsfyllning i botten (finare material typ stenmjöl/stenkross) ner med kabeln, på med skyddsfyllning över kabeln och sedan återfyller vi.

När man inte vet var alla jävla kablar ligger är man väldigt observant på förändringar i massorna, när det kommer stenmjöl/sand så vet man att det är nära och då är det skyffeln som gäller.

Något regelverk vet jag inget om, trots att jag gick ut anläggningslinjen i våras. Men så fick jag också vg i lednindgsbyggnad utan att lagt ner en enda pipa...

Tog ni inte fram kartan över dragningen först? Som man "ska" göra när man gräver lite?

Vi grävde upp för mur nu i helgen, tro på fan att vi naggade ett par faser i inkommande elen... Kul på Lördagseftermiddagen

4874818665_1331743ed0.jpg

mmm... Hade ju fixat anvisning på elen, men dels låg den för grunt, typ 20 cm (jordfräs?) och utan varningsnät... så den rök också....

Sen råkade vi på en telekabel typ 40pol eller vad det heter, men den klarade sig med blotta förskräckelsen.. Dessa ska väl för övrigt inte ligga inne på min tomt :va

Antar att man får skylla sig själv när man inte läser på innan man sätter igång med projekt...

För ca 12 år sedan så jobbade jag just med anläggning. Och vi la alltid bandet någon dec över i grusbädden. Men vart man kan hitta någon förordning eller regelverk för det, vet jag inte. Det är rätt så meningslöst att bandet ligger direkt på röret... Men det är som med allt annat. Man kan aldrig lita på hur någon annan har gjort jobbet tidigare. Så en handskyffel och kraffsa lite med emellanåt är ett tips.

Ok, grusbädd har jag inte sett nånstans vid några av ledningarna vi grävt upp/av. Tur att man inte behöver gräva mer på typ en evighet...

Regelvärket säger att du ska göra frischakt 1 meter runt om tänkt ledning.
Dvs handgräva:tummenupp
Anledningen till det är att det kan ligga mer än en ledning.

Sen olika ledningars djup är allt fr under grästuvan o neråt.
Gräv siktigt.

Optokabel är grisdyrt att laga.
Vattenledning blir oerhört vått
El är inte att rekomendera,speciellt inte när grannen laddar batterirna till frugans dildo..
Mycket skit finns det som kan komma med upp om man är oförsiktig:brinnerup

Frischakt var inget som grävaren berättade om, men iofs verkar han vara lite av en mulle meck också. Verkar haft tur då med tanke på att fjärrvärmen bara är skadad i höljet.
Nu väntar det underbara arbetet med att så gräs och lägga sten! :död

Last edited:
Även om du har ritning och någon gubbe som kommer och målar på marken med någon sketen sprayfärg är detta ingen garanti att kabeln ligger där. Vi hade hit en grävare när vi skulle tilläggsisolera,lämnade 1 meter till markeringen där kabeln skulle legat men likt förbannat var vi kabeln och vände. Såg ut som ett fyrverkeri på nyår, tur man är bildad elektiker som skarvade ihop det hela:yoparty

Jag har för att det var en grävare som lyckades gräva av ett fjärrvärmerör i 10 minus. Tror det var på gärdet. skaplig ånga som utvecklade sig.... Vet inte vad trycket eller dimensionen i fjärrvärmerören är, men det är några liter som passerar i dom...

Jag har för att det var en grävare som lyckades gräva av ett fjärrvärmerör i 10 minus. Tror det var på gärdet. skaplig ånga som utvecklade sig.... Vet inte vad trycket eller dimensionen i fjärrvärmerören är, men det är några liter som passerar i dom...
Brukar vara allt mellan 25mm till 600mm och under vintertid så skickar man ut en bra bit över 100grader med en ca 16 bars tryck.:yoparty

Friläggning görs för hand. Tyvärr bara att glömma att skylla ifrån sig.

Frischakt var inget som grävaren berättade om, men iofs verkar han vara lite av en mulle meck också. Verkar haft tur då med tanke på att fjärrvärmen bara är skadad i höljet.
Nu väntar det underbara arbetet med att så gräs och lägga sten! :död

Åhåh.
Se till att täta fjärrvärmen ordentligt så att du inte fått in vatten i isoleringen...
ps,Pratar din grävare.
Be maskinisten att grävaren ska va tyst o inte störa arbetet:tungan

Vi brukar lägga nätet ovanpå skyddsfyllningen och sen fylla på 0-18 eller vad det nu ska vara.

Ett tips är att ha en gubbe som står bakom skopan, där maskinisten inte ser, då ser man lätt om man är och gräver på någon ledning, och kan då hojta så han slutar gräva.

Det går ju att laga plastisoleringen ganska enkelt.

Alla varningsnät har inte kabel för sökning i sig vad jag vet, och även när man lägger sånt nät är det väldigt lätt att det går sönder /fuskas med skarvning osv.

Åhåh.
Se till att täta fjärrvärmen ordentligt så att du inte fått in vatten i isoleringen...
ps,Pratar din grävare.
Be maskinisten att grävaren ska va tyst o inte störa arbetet:tungan
Det måste tätas. Bit i det sura äpplet och ring Fjärrvärmeleverantören. Inte omöjligt att bjuder på det med gräv inte bara igen det. Sitter med all sannolikhet larmtrådar längre ut på stammen och dessa kommer att larma för läckage. Visar det sedan efter att man har grävt upp halva gatan att det var på eran sida tomtgränsen och att ni struntat i att åtgärda det,då kan det bli kostsamt.:glömdet:huvet

Det måste tätas. Bit i det sura äpplet och ring Fjärrvärmeleverantören. Inte omöjligt att bjuder på det med gräv inte bara igen det. Sitter med all sannolikhet larmtrådar längre ut på stammen och dessa kommer att larma för läckage. Visar det sedan efter att man har grävt upp halva gatan att det var på eran sida tomtgränsen och att ni struntat i att åtgärda det,då kan det bli kostsamt.:glömdet:huvet

Nänä här smits inte undan! Jag har redan kontaktat leverantören av värmen och rörmokare kommer under veckan att skarva isoleringen vid det skadade området.

Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti