Nytt slipon + K&N luftfilter = Mappa om?

• Thread starter Thread starter Smillan
  • Start date Start date

Smillan

Guest
Tjena,

Jag har en speed triple 955 -01 med orginal "effektljuddämpare" (den med kolfiber). Jag skulle vilja ha lite mer ljud från hojen och funderar på detta slipon'et. Jag har också ett K&N luftfilter som jag skulle vilja montera.

Tror ni den då går rent (+ ngn effekthøjning måntro?) eller måste jag gøra en dynokørning, eller køpa en tuneboy och greja sjælv eller åka in till JohansMC och køpa en omprogrammering før 595kr? Och ær det någon som har erfarenhet av detta hos JohansMC?

Med öppet filter och system kan det vara värt att mappa om för att undvika att den går snålt och smäller och beter sig. Om inte tidigare ägaren redan mappat den då nuvarande slipon monterades? Triumphs standard racemapp bör funka fint. Sen kan man tycka att 595:- är lite dyrt för 5 min arbete.

Så mycket mer effekt blir det nog inte men den kan ev få lite annan karaktär. Kännas lite "starkare".

Tuneboy och dynokörning är mer om du vill finjustera luft/bränsle mm för att optimera och undvika dippar i effektkurvan. Inte ett måste. Tuneboy kan man däremot använda till mycket annat också, som att läsa felkoder och liknande. Kostar dock 3-3.5K.

Med öppet filter och system kan det vara värt att mappa om för att undvika att den går snålt och smäller och beter sig. Om inte tidigare ägaren redan mappat den då nuvarande slipon monterades? Triumphs standard racemapp bör funka fint. Sen kan man tycka att 595:- är lite dyrt för 5 min arbete.

Ok... Jag vet inte om den ær ommappad, men det ær ju orginal "effekt-sliponet" som sitter på från fabrik, har dom annan mappning før det tror du?

Vet någon något annat stælle som ær billigare att mappa hos eller hur brukar folk gøra?

De har inte så många mappar per hoj. Kommer jag ihåg rätt är det bara original, race och högdraget race. Vilken som av racemapparna bör egentligen fungera bra för dig. Det är dock inte alltid som de mappar om de bara byter slipon och inte luftfilter, men det vet du inte förens den blir uppkopplad och kollad.

Känner du någon som har en Tuneboykabel så tror jag det går att kolla vad du har för mapp i, det går dock inte att ladda upp en ny utan en licens för just din hoj (ECU).

Vilka som ev kan mappa om din hoj i närheten av dig kan jag inte svara på, det får jag överlåta till någon av Göteborgstrajjorna. Numera har jag tuneboy, men för några år sedan så mappade jag min hos Lingvalls i Gävle och jag har ett svagt minne de gjorde det gratis då mot att jag gjorde det stora arbetet med att skruva av sadeln. Tror att de normalt tog 300:- för en mappning då.

Ok, tack så mycket før svaret...

Så om jag får tag på någon med en tuneboy så ær det bara att plugga in det och så står det då normal, race osv beroende på vilken mappning man har?

Kan man æven avlæsa vilken mappning det ær med en PowerCommander?

Tack

Ok, tack så mycket før svaret...

Så om jag får tag på någon med en tuneboy så ær det bara att plugga in det och så står det då normal, race osv beroende på vilken mappning man har?

Kan man æven avlæsa vilken mappning det ær med en PowerCommander?

Tack
Det du isf får fram är ett nummer som visar vilken tune (mappning) som är uppladdad. T ex 10076 för ett lågdraget race, 10075 för högdraget race eller 10150 för original.

Tuneboykabeln är en usbkabel som pluggas direkt mot servicekontakten på hojen och sedan till en dator med tuneboyprogrammet installerat. Utan licens för din ECU så ska du kunna få fram vilken tune som är laddad men du kan inte ändra den eller ladda upp en ny.

PowerCommander är en separat enhet som måste installeras på din hoj. Den har egna system.

Enklast är nog om du ringer/åker runt till några verkstäder som servar triumph och säger som det är, att du inte vet vilken mapp som hojen har i och om de kan koppla upp serviceverktyget lite snabbt och kolla.

De har inte så många mappar per hoj. Kommer jag ihåg rätt är det bara original, race och högdraget race. Vilken som av racemapparna bör egentligen fungera bra för dig.QUOTE]

Dethär var nog infon jag letat efter!
Jag har Triumphs kolfiberslipon (ej högdraget) och hojen har fått tillhörande map. Då ska det alltså vara lugnt att slänga på ett K&N-filter utan att den går för magert?

Dethär var nog infon jag letat efter!
Jag har Triumphs kolfiberslipon (ej högdraget) och hojen har fått tillhörande map. Då ska det alltså vara lugnt att slänga på ett K&N-filter utan att den går för magert?
Den mappningen ska normalt vara fet nog för även ett öppet filter. Triumph har så vitt jag vet inte heller några andra mappningar. Sedan så har systemet möjlighet att justera sig själv en aning, dock inte så mycket att det ersätter en mappning. Se bild.

Vill man testa andra mappningar men saknar Tuneboy så finns numera en gratisversion som heter TuneECU. Det som behöver köpas är själva kabeln för att koppla mot hojen.

Bifogat

• adaption_2.JPG
    adaption_2.JPG
    69.7 KB · Visningar: 173
Den mappningen ska normalt vara fet nog för även ett öppet filter. Triumph har så vitt jag vet inte heller några andra mappningar. Sedan så har systemet möjlighet att justera sig själv en aning, dock inte så mycket att det ersätter en mappning. Se bild.

Vill man testa andra mappningar men saknar Tuneboy så finns numera en gratisversion som heter TuneECU. Det som behöver köpas är själva kabeln för att koppla mot hojen.

Många tack! :tummenupp
Nu blev man sjukt sugen på att skaffa en kabel. Bäst jag ger f-n i det, hojen funkar ju...
Vad menas med "secondary air injection"? Är det den lilla styrda ventilen som sitter jämte de tre insugen i luftburken?

Många tack! :tummenupp
Nu blev man sjukt sugen på att skaffa en kabel. Bäst jag ger f-n i det, hojen funkar ju...
Vad menas med "secondary air injection"? Är det den lilla styrda ventilen som sitter jämte de tre insugen i luftburken?
Secondary Air Injection (SAI) är ett system som pytsar in luft vid avgasportarna för att ge en extra förbränning och därmed bättre avgasvärden. Det ska inte påverka prestanda något förutom den lilla viktökningen det ger. Det kan dock göra att den smattrar och smäller lite mer ur avgassystemet och möjligtvis ge en viss temperaturökning på grenröret.

Normalt ska det inte sitta SAI på din modell, tror att det var i huvudsak Kalifornien som hade det monterat då. Enkelt att se om det går några slangar på översidan av motorn eller om det är tomt vid de rektangulära infästningarna på ventilkåpan.

Vad det gäller den lilla ventilen i luftburken är det troligtvis tomgångsventilen (IACV - Idle Air Control Valve) som styr luftflödet för tomgången som du menar.

Ev behöver du klicka ett par gånger på bilden för att få den i full storlek och läsbar.

Bifogat

• SAI.JPG
    SAI.JPG
    130.4 KB · Visningar: 143
Last edited:
Nyheter
GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard