Kärvande tändningslås.

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
T7
Tändningslåset på GS'en har börjat kärva rätt rejält sedan dom två skyfallen i förra veckan. Testat att smörja det med ett teflonbaserat smörjmedel men det blev inte mycket bättre.

Några tips på vad man ska smörja med?

En polare sa att såna där sprayer är till för att spola bort skit i låsen (is, grus, skräp mm) men dom tar bort allt, även fettet i låset, dvs är det bara väldigt kortsiktigt. Efter en sån rengöring ska man ha i fett i låset som smörjer, skyddar och framför allt stannar kvar.

Säger som Hoztic, Fett är det enda som funkar :tummenupp
5-56 / WD40 eller annan olja gör bara att låset kärvar ännu mer efter en tid.

Från fabrik är nya lås infettade, tror inte det är av en slump :)

/Stefan

Prova med att lägga på lite fett på nyckeln(inte på sylen), på så sätt får du ju ner fettet i låset.

Säger som Hoztic, Fett är det enda som funkar :tummenupp
5-56 / WD40 eller annan olja gör bara att låset kärvar ännu mer efter en tid.

Från fabrik är nya lås infettade, tror inte det är av en slump :)

/Stefan

Ringde och pratade med en av BMW's mekaniker och märkligt nog föreslog han just WD-40.

Angående fett så är det ju svårt att få in det i ett slutet lås. :(

Prova med att lägga på lite fett på nyckeln(inte på sylen), på så sätt får du ju ner fettet i låset.

Det är alltså inte nyckeln som kärvar utan låset. :tummenupp

Last edited:
Jag har väldigt svårt att tro att låscylindern är fettsmord från fabrik, att kontakstycket är det, är helt klart. Fråga vilken låssmed som helst vad han har att säga om olja o fett i lås, han skriker rakt ut att fett samlar skit, och skit kärvar, det finns specialmedel för lås som inte samlar på sig skit.:tummenupp
Och vem vill ha en nerfettad nyckel i fickan.:va

Last edited:
Jag har väldigt svårt att tro att låscylindern är fettsmord från fabrik...

Titta på en helt ny hoj så får du veta :tungan

Torka av nyckeln innan du stoppar den i fickan första veckan, sen blir nyckeln normal

/Stefan

Lite riktig låsspray gjorde susen. Känns som man kanske borde smörja oftare än var 1400:e mil. :näsblod

Låsspray med teflon brukar va ok, kladdar inte så heller.

Brukar dutta i lite när jag tvättat hojen.

Hederlig symaskinsolja! Lägg ett par droppar, stoppa in och dra ut nyckeln samt vrid om 3-4 ggr så att de kommer ut överallt. Dra ut nyckeln och torka av den 3-4ggr och sen är det perfekt!

Som svar på om låskolvarna är oljade sedan fabrik:

Väldigt få är det. Kawasakis är iallafall INTE det, samt att i ngnstans vääääldigt finstilt skrivet i garantireglerna för kawasakis hojjar ska vi själva smörja låskolvarna, annars gäller inte garanti om tändnings/tank/sits låset kärvar. Dock inte säkert att alla handlare tänker på detta om ni åkallar garanti.

Vanlig låsspray med teflon eller symaskinsolja ska funka bra. Likaså 5-56 eller WD-40.
Annars kan du kolla med någon låsfirma. Dom har grafitbaserade smörjmedel att smörja med som är riktigt bra.

Det du abslut inte ska använda är dom billigare låssprayer som mest innehåller isopropanol. Dom är mer till för att tina frysta lås och hjälper bara högst tillfälligt innan det dunstat bort. Det brukar stå på burken att det innehåller isopropanol. Då kan man låta bli.
Som info är isopropanol tydlien ett undermedel. Det används i CD-rengöring, fönsterputs och mycket annat. Och då säger det sig självt att det inte är bra i låsen. Lämnar det inte skit på en spegel så smörjer det heller inte lås.

Jag har väldigt svårt att tro att låscylindern är fettsmord från fabrik, att kontakstycket är det, är helt klart. Fråga vilken låssmed som helst vad han har att säga om olja o fett i lås, han skriker rakt ut att fett samlar skit, och skit kärvar, det finns specialmedel för lås som inte samlar på sig skit.:tummenupp
Och vem vill ha en nerfettad nyckel i fickan.:va
Jag vet att dom är det, man blir hur kletig som helst efter att ha bygd om ett lås på jobbet.
(gäller åtminstone dörr och handskfackslås på volvo, t-lås bygger vi inte om)

Tillhållarlås till gångdörrar ska man inte smörja...

5-56 / WD40 och liknande är snabba akutlösningar. De kan hjälpa till att lösa oxideringar eller driva ut fukt eller liknande. Men erbjuder ingen långvarig smörjning.

Jag körde 5-56 i ett kärvande sjutillhållarlås en gång. Det var inte en bra idé. Det funkade lite bättre en stund. Sedan kärvade "plattorna" i låset ihop med varandra på grund av att 5-56 hade löst bort det lilla fett som fanns där emellan. Så det blev till att ta isär hela låset i molekyler, rengöra det ordentligt och sedan fettade jag in det med lite lithiumfett. Nu fungerar det bra iaf.

Som någon sa så är fett inte helt ultimat. Vägdamm och liknande fastnar gärna i det.

Lås smörjer man med någon slags låsolja. T.ex. någon med teflon (PTFE), eller eventuellt grafit.

Ett sätt att undvika kärvande lås, om det är ett återkommande problem, kunde vara att skydda mot vatteninträngning med nåt sorts gummilock.

5-56 / WD40 och liknande är snabba akutlösningar. De kan hjälpa till att lösa oxideringar eller driva ut fukt eller liknande. Men erbjuder ingen långvarig smörjning.

Jag körde 5-56 i ett kärvande sjutillhållarlås en gång. Det var inte en bra idé. Det funkade lite bättre en stund. Sedan kärvade "plattorna" i låset ihop med varandra på grund av att 5-56 hade löst bort det lilla fett som fanns där emellan. Så det blev till att ta isär hela låset i molekyler, rengöra det ordentligt och sedan fettade jag in det med lite lithiumfett. Nu fungerar det bra iaf.

Som någon sa så är fett inte helt ultimat. Vägdamm och liknande fastnar gärna i det.

Lås smörjer man med någon slags låsolja. T.ex. någon med teflon (PTFE), eller eventuellt grafit.

Man får aldrig, obs, aldrig smörja ett 7/9-tillhållarlås, dom ska vara snustorra. Ett vanligt fel som jag råkar ut för i jobbet är att folk i största välmening smörjt låset för att det ska fungera bättre. Mardrömmen är ett välsmort kassaskåpslås. Tar ett par timmar att få upp. Köp en bra låssprej av en låssmed och spola ren låset, det brukar lösa problemet. Fett gör att schimsen i låset klibbar ihop och det funkar inte.

Dela hela cylindern, plocka ut programmeringsbrickorna (i rätt ordning), rengör allt noggrant, sätt ihop allt igen och smörj med rätt olja.

Gjorde själv samma jobb förra veckan och nu är låset som nytt.

Nyheter
Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick