GPR slipon på SMC bandag?

46&2

Ny medlem
Gick med
30 Jul 2010
Hoj
Daytona 675
Tjena!

Jag har bokat upp mig på två st. bandagar på Kinnekulle ring. När jag nu läser igenom reglerna för körningen står det att bullerkravet är 92 Db. Jag har en Hornet 900 med GPR slipon som går igenom bullerkraven på besiktningen, men jag är osäker på om den klarar 92 Db.

Någon som vet var man kan Db testa sin hoj?
Jag bor i närheten av gbg.

Mvh Michael

Last edited:
Montera originalet. 92 dB är tufft och de flesta slipon klarar med nöd och näppe 95dB...

Precis. Jag har också ett GPR bolton, men vill inte riskera trassel, så jag monterar dit orginalet. Åtminstone -ta med dig orginalet så du kan byta ifall du blir svartflaggad eller så, vilket kan bli fallet om du drar ur hojen förbi platsen där ljudmätningen är.

Detta är min första hojsäsong och jag har aldrig behövt meka med hojen tidigare, är det jobbigt att montera på orginal dämparna?

Kanske en dum fråga men finns det någon form av universal dB killer eller måste de vara gjorde exakt till de ljuddämparna man skall använda dem till?
Kanske känner någon som har, som jag i så fall kan låna av....

Tack för alla snabba och bra svar!

Detta är min första hojsäsong och jag har aldrig behövt meka med hojen tidigare, är det jobbigt att montera på orginal dämparna?

Kanske en dum fråga men finns det någon form av universal dB killer eller måste de vara gjorde exakt till de ljuddämparna man skall använda dem till?

Oftast så är det bara ett par skruvar och amatören borde klara det utan problem. Speciellt att byta till original som hojjen är gjord för.

Dock kan det vara lite knepigt åt andra hållet. Tex Darth väders Arrowsystem vart ett jäkla meckande :brinnerup

Bytet beror ju på lite på åtkomligheten..På min tar det väl max fem minuter. Db-killers finns i olika modeller -raka eller vinklade samt olika diametrar. Du behöver med all säkerhet borra ett hål för att fästa en eventuell db-killer.

Mmm, ett annat, beprövat sätt att klara tuffa ljudkrav är att växla lite tidigare innan varvräknarnålen hoppar bock mot varvstoppet:)

Ibland behövs dock bägge knepen. Då Du skriver att Du är ny på både hoj och storbana skulle jag tro att dB-killer plus tidigare växling skulle fungera alldeles utmärkt utan att Du för den skull saknar effekt, speciellt på den banan (bra flyt).

För övrigt tror jag Du har 3dB i mättolerans på 92dB, alltså i praktiken 95dB innan Du får en varning...

Lycka till:)

Mmm, ett annat, beprövat sätt att klara tuffa ljudkrav är att växla lite tidigare innan varvräknarnålen hoppar bock mot varvstoppet:)

Ibland behövs dock bägge knepen. Då Du skriver att Du är ny på både hoj och storbana skulle jag tro att dB-killer plus tidigare växling skulle fungera alldeles utmärkt utan att Du för den skull saknar effekt, speciellt på den banan (bra flyt).

För övrigt tror jag Du har 3dB i mättolerans på 92dB, alltså i praktiken 95dB innan Du får en varning...

Lycka till:)

Ok, det låter ju som en mycket smidig lösning :) Är det så att om man skulle överstiga bullerkravet vid ett tillfälle så är det kört, eller får man en varning så man kan ta det lite lugnare förbi mätstället nästa varv?

På min hoj så klarar jag 92dB så länge jag inte varvar mer än ca 10k varv (har ett GPR på Kawan...) Som tidigare tipsat, växla innan dess förbi mätstället så är det lungt...

Vet inte vilka du kommer köra med men normalt får man 1 varning, sen 1 svartflagg och 3:e gången är det game over (det kan säkert skifta beroende på arrangör dock)...

Ok, det låter ju som en mycket smidig lösning :) Är det så att om man skulle överstiga bullerkravet vid ett tillfälle så är det kört, eller får man en varning så man kan ta det lite lugnare förbi mätstället nästa varv?

Bara byt dämparen, det tar 5 minuter. Kan ju vara skönt att ha en sak mindre att vara nervös för på första bandagen.

Enklare att byta till orginaldämpare än att på sin första bandag behöva reflektera över varvtal vid mätställe.

Håller med Torpalasse, byt så blir det inte bekymmer för dig.

Det finns även risk/chans att det ljudmäts innan du går ut på banan, dvs vid besiktningen.

Annars är det en rolig bana, så ha kul.

Enklare att byta till orginaldämpare än att på sin första bandag behöva reflektera över varvtal vid mätställe.

Håller helt klart med! Hade jag inte varit så lat hade jag oxå bytt inför varje bandag, man är bara dum annars när jag tänker efter:brinnerup

Nyheter
GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard