Frågor efter byte utav belägg

Alex.J

....
Gick med
28 Sep 2003
Hoj
Hojlös :(
Har bytt belägg fram/bak. Tycker nu efter att det är väldigt trögt att snurra däcken, speciellt bak tog en runda på 5min blev bättre när jag kom tillbaka. Är det så här i några mil nu tills beläggen slitit till sig?? Kolvarna gick lätt då jag passade på att rengöra allt.

Är lite osäker på att jag fick clipsen rätt bak på oket. Ni som vet hur det ser ut, där är ett clips som låser pinnarna samt 2st som ska klämmas fast utav pinnarna det är dom jag undrar vilken sida som ska sitta på mot varandra eller från varandra.

Last edited:
Clips problemet löst hittade en sprängskiss

Bak bromsen har släppt en hel del sen andra rundan men dom beläggen var inte helt nya. Fram däremot rullar fortfarande trögt blir det bättre efter några mil?

Jag är ingen expert på bromsar mer än de lilla underhåll jag gjorde i vintras på min DR800. Problemet där var att bromsarna låg an, vilket de INTE ska göra, och det berodde på att ena kolven käravade.
Med nya gummipackningar och rengöring var de som nya igen.

Hjulen ska INTE gå trögt. Dock är ett litet raspande från belägg som ligger litelitelite mot skivan OK. Varit så på de flesta cyklar jag haft/kört.

Mer kunniga får gärna fylla i/rätta mig.

Fast det gick inte trögt innan jag bytte belägg. Sen rengjorde jag alla kolvarna och tryckte in dom för hand då gick dom inte trögt. Det går ju inte så trögt att man inte kan snurra däcket men det känns lite tungt.

Last edited:
Nya skivor är överdragna med zinkskikt från fabrik. Skiktet kommet att kärva mot belägget tills du kört in skivorna, dvs slitit bort zinkskiktet. Under inkörningsperioden innan detta skikt är bortslitet ska du under de första milen bromsa värdigt försiktigt så att skivorna håller en låg temperatur. Efter ett tag kan du öka bromskraften för att efter 25-30 mil bromsa med full kraft, då skivor och belägg är inslitna med varandra. Då ska du se att zinkskiktet är borta på anliggningsytorna, och det du uppfattar som anliggning har upphört.

För mycket vätska i behållaren?? Trycker du in kolvarna så stiger nivån i behållaren så kolla det!

Nejdå nivån är korrekt tömde lite vätska innan jag tryckte in kolvarna då jag visste är det skulle bli för mycket annars. Jag passade på att lufta hela systemet efter jag bytt belägg med.

Det som Bandit-1200 sa kan nog stämma in fast jag har bytt belägg inte skivor. Jag har inte bromsat hårt under turerna då jag vet att man ska ta det lugnt dom första 300km.

Jag ska avverka några mil imorgon får se hur det utvecklar sig.

Last edited:
När man byter belägg så ska man pumpa ut kolvarna lite, rengöra och smörja med bromsvätska innan man pressar tillbaka dem. Gjorde du det? Annars kan de kärva och inte gå tillbaka som de ska.

Edit. Läste hela första inlägget och såg att du rengjorde. sorry...

Last edited:
De ska inte kärva, hjulen ska snurra fritt och lätt, kärvar det är det st or risk att bromsarna blir överhettade och du sabbar dina nya belägg

Rev allt igen körde ut kolvarna ordentligt rengjorde satt ihop och nu blev det bättre. Nu fortsätter hjulet att snurra om man sätter fart på det. Frambeläggen var helt nya så när dom fått rulla några mil blir det säkert ännu bättre.

Nya skivor är överdragna med zinkskikt från fabrik. Skiktet kommet att kärva mot belägget tills du kört in skivorna, dvs slitit bort zinkskiktet. Under inkörningsperioden innan detta skikt är bortslitet ska du under de första milen bromsa värdigt försiktigt så att skivorna håller en låg temperatur. Efter ett tag kan du öka bromskraften för att efter 25-30 mil bromsa med full kraft, då skivor och belägg är inslitna med varandra. Då ska du se att zinkskiktet är borta på anliggningsytorna, och det du uppfattar som anliggning har upphört.

Fast nu var det ju beläggen han bytte.

Nyheter
GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard