KTM 640 dör intermittent

Spiken

aka. Strajpen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM Freeride 250R 2016 | KTM 640 SM 2002
De senaste körningarna har hojen börjat beté sig mycket märkligt. När jag kör så dör gasen lite sporadiskt, och hojen bluddrar (precis som när man drar fullgas och munstycket i förgasern är igentäppt) Jag trodde därför att förgasaren var felet, men har nu rengjort den och samma symptom råder. Jag provade sedan att byta soppan, ifall jag fått någon dålig batch, men icke heller detta hjälpte. Min nästa tanke är stiftet, men detta har max gått 100-150 mil så det borde vara schyst. Hojen går dock lite snålt, vilket syns på elektroden som är ganska vit, och jag har varit för lat för att sätta mig in i och åtgärda detta. Kan stiftet ha tagit skada och börjat glappa tack vare det här?

Hojen börjar att bluddra när man ligger på jämn gas såväl som när man drar max.

Du har inte vakum i tanken eller skit någonstans i ledningar/soppafilter som gör att det rinner till dåligt?

Du har inte vakum i tanken eller skit någonstans i ledningar/soppafilter som gör att det rinner till dåligt?

Nä, allting fungerar schyst på den fronten. Tömde ju hela tanken via kranen, och det var inte en tillstymmelse till dåligt flöde där... Har nu även provat med nytt stift och det hjälpte inte heller.
Ska nog pröva att skruva ut blandskruven lite, för den verkar som sagt gå väldigt magert. (i min värld borde den ju gå kass hela tiden om det är blandningen det är fel på, men man vet ju aldrig)

Det är nog bättre att byta munstycke.

Men har den gått innan med samma bestyckning så ,verkar det ju långsökt att det är den som spökar.

Jag gissar på skit eller något annan med förgasaren.

Det är nog bättre att byta munstycke.

Men har den gått innan med samma bestyckning så ,verkar det ju långsökt att det är den som spökar.

Jag gissar på skit eller något annan med förgasaren.

Ja, det känns ju faktiskt som det mest troliga. Får ta och slita av den igen och kika. Munstyckena såg dock väldigt fina ut och man kunde se rätt igenom dem utan problem.

Ja, det känns ju faktiskt som det mest troliga. Får ta och slita av den igen och kika. Munstyckena såg dock väldigt fina ut och man kunde se rätt igenom dem utan problem.

annars så kollar du det som jag hade problem med.
följ den orangea kabeln som går från cdiboxen och där den får sin matning vid ett relä. min kabel var nästan av vid reläet , vilket gjorde at vid fullgas (läs jävligt mycket vibrationer) så klippte den tändingen och bettede sig som att det var soppatorsk.. värt att kolla upp. det löste mina problem iallfall

annars så kollar du det som jag hade problem med.
följ den orangea kabeln som går från cdiboxen och där den får sin matning vid ett relä. min kabel var nästan av vid reläet , vilket gjorde at vid fullgas (läs jävligt mycket vibrationer) så klippte den tändingen och bettede sig som att det var soppatorsk.. värt att kolla upp. det löste mina problem iallfall

Ska kolla på det :tummenupp Nu ligger förgasaren nerplockad för andra gången. Ska ta med den till jobbet imorn så att jag kan blåsa rent den med tryckluft istället för startgas. Dock ser den fräsh ut.
Hur är det förresten med olja, leder det ström? För jag har lite problem med läckor i och kring ventilkåpan som har resulterat i helt nersölade kontakter. Jag rengjorde naturligtvis dessa med elektronikrengöring, men det hjälpte inte heller. Jag plockade dock aldrig isär dem i beståndsdelarna, så det är ju inte omöjligt att det fortfarande ligger olja kvar inuti dem.

// Sladdarna ser schysta ut också :död

Last edited:
Bump:hej
Fick du rätt på hojen??
Kommer du ihåg vad det var för jag blir inte klokare på mitt lik!:huvet

Nyheter
Enfield presenterar sin stora twin

Efter spionbilder, hintar o...

Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...

Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...