R1 som stannar

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Hoj
XJR1300
Hej! Har ett mystifikt problem som jag inte vet hur jag kan felsöka/åtgärda.
Hojen stannar då och då när jag stannar vid stoppskyltar, rödljus osv.
Nån gång har det hänt redan när man dragit in kopplingen för att växla ner inför ett stopp, dvs man har viss fart uppe innan inbromsning/nedväxling hinner ske. Då är det dock bara att släppa upp kopplingen igen om man hinner så går den igång via rullningen.
Men när man står stilla så tvingas man ju lägga i friläge och sedan starta. Mycket irriterande. Gemensamt verkar ju vara just att den går ner i varv till tomgången vilket sker när man drar in kopplingen. Den startar alltid direkt igen och går som vanligt bra vid all körning. Min tomgång ligger vid cirka 1050rpm som jag hört skall vara default. Det är en årmodell -00 med förgasare. Någon som har tips eller råkat ut för liknande?

På Yamaha måste man alltid ha i neutralen, på Suzuki måste man alltid hålla in kopplingen, tex. God tanke för att slippa se sin hoj skutta iväg mot sin död när man startar och har glömt växeln i.

Jag kan starta min R1 01 med växel i, om jag håller in kopplingen.

En uppdatering

Det visade sig vara några på amerikanska R1-forumet som råkat ut för samma sak som jag nu fått på min retta, att motorn dör.
Peppar, peppar ta i trä......efter åtgärd så stannade den inte.
Vad gjorde jag för nåt då?
Jo, plockade av tanken för att komma åt alla elkopplingar. Öppnade dem och kollade igenom stiften och kablar.
Öppnade och stängde dem några ggr för att eventuell skit skulle trängas bort.
Gjorde samma sak med alla elkopplingar under sadeln och dessutom så gjorde jag rent på batteripolerna.
Sist jag skulle köra TTn så stannade den 4 ggr innan vi ens kommit ut ur stan. Nu gick den som en klocka igen.

Jag kan starta min R1 01 med växel i, om jag håller in kopplingen.
Detta fungerar då och då på min också:va
Kanske är det skillnad på vilken växel man har i?

Last edited:
Det visade sig vara några på amerikanska R1-forumet som råkat ut för samma sak som jag nu fått på min retta, att motorn dör.
Peppar, peppar ta i trä......efter åtgärd så stannade den inte.
Vad gjorde jag för nåt då?
Jo, plockade av tanken för att komma åt alla elkopplingar. Öppnade dem och kollade igenom stiften och kablar.
Öppnade och stängde dem några ggr för att eventuell skit skulle trängas bort.
Gjorde samma sak med alla elkopplingar under sadeln och dessutom så gjorde jag rent på batteripolerna.
Sist jag skulle köra TTn så stannade den 4 ggr innan vi ens kommit ut ur stan. Nu gick den som en klocka igen.

Detta fungerar då och då på min också:va
Kanske är det skillnad på vilken växel man har i?
Jag kan tipsa om det här, elektronikrengöring från Kjell&Co. Det har löst många skumma fel i både hoj, racebuss å småelektronik :tummenupp Precis som du gjorde, fast man sprutar i lite sånt där innan man sätter ihop och drar isär några gånger.

Jag kan tipsa om det här, elektronikrengöring från Kjell&Co. Det har löst många skumma fel i både hoj, racebuss å småelektronik :tummenupp Precis som du gjorde, fast man sprutar i lite sånt där innan man sätter ihop och drar isär några gånger.
Börjar den stanna igen, tack för tipset, så blir det inköp direkt. Annars blir det smörjning till vintern.

Hoztics tips gäller alla med hojar som har några år på nacken.
Vissa som fått detta problem i USA bytte TPS:en och en massa annat dyrt.
Ringde YC och frågade om de kände igen symtomen och de sade att allt fick gås igenom på timbetalning. Gud vete hur dyrt det kunde blivit.

Nyheter
Di Giannantonio tillbaka som vinnare!

Fabio Di Giannantonio är fö...

The Distinguished Gentlemans’s Ride – Körs i morgon!

Den 17 maj är det åter dags...

GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard