granatate min RSV1000-motor igår igen

zilog

Mr. Hardtechno
Gick med
13 Jan 2004
Hoj
RSV1103R -02 Magnesium, VW Polo 1.4 GTI -97
Förra året hade jag tas pga topp-problem, igår rasade motorn pga vevlagerras. Jag har tagit lite bilder och skulle uppskatta en analys av vad som kan ha orsakat vevhaveriet. Som syns är även den andra (icke-avrukna) staken på gång.

http://wintermute.csbnet.se/~zilog/hojen/raset_100722/

Motorn i fråga har gått 500 mil varav ~25h på bana i argt tempo sedan totalrenovering med nya lagerskålar, kolvar, ringar, toppar, växellådslager, olejpump etc, och allt lade jag mitt i intervallen för spec enligt manualen.

Jag tippar på att veven har haft för dåligt oljeflöde.

lider med dig. rasa en motor mitt i säsongen.

jag har funderat lite på aprilia som nästa hoj, men efter det du råkat ut för plus att jag hört/läst på annat håll att motorerna går ofta och ej håller riktigt ok kvalitet så blir det ingen sådan.

lycka till och hoppas du får ihop den fort.

Vad jag har läst mig till verkar detta vara ett standardfel på alla Rotax V990-motorer förutom 04-05 som magiskt nog verkar klara sig undan det. Kollar man sprängskisser har 04-05 eget artikelnummer på vev+stakar medans de byter igen 06-08.

Vad jag har läst mig till verkar detta vara ett standardfel på alla Rotax V990-motorer förutom 04-05 som magiskt nog verkar klara sig undan det. Kollar man sprängskisser har 04-05 eget artikelnummer på vev+stakar medans de byter igen 06-08.
+

Ja de j*vla klåparna på Rotax verkar ha satt i "fel" lager till stakarna.....
Jag rasade ju min 07:a med 400 mil på mätaren. Fick 3 tävlingar med den och en träningsdag sen lämnade den mitt garage i en bodybag! :brinnerup

Verkar ju som veven är ett känsligt ämne även på RSV4:an men där verkar de väl ha fått ordning på dem nu.... Konstigt att man inte drar lärdom av sina tidigare misstag.....

När du rev ner motorn efter förra raset, mickla du nåt med lager då?
Fick du rent allt?

Vissa har råkat ut för det, orsaken är rätt oklar då man i väldigt få fall kunnat utesluta främmande föremål.

Det har hänt i allt från 98-08 i princip, men relativt få.

För dåligt oljeflöde kan orsakas av skit i oljepump eller dess överströmning.
Får du minsta oljefilmsbrott på 10000rpm så är lagret väck blixtfort. Så enkelt är det..

Last edited:
lagerskålarna så ju sletna ut men inte tillräckligt för haveri?:va

Intressant var ju att vevstaksbultarna gått av samt att ena cylindern var av.

Vilket var hönan, vilket var ägget:va

Vevstaksbultarna får ju ta mycket mer stryk än man tror, pga att nästan hela stakens vikt + hela kolvens vikt drar i dem vid TDC men en våldsam kraft vid 10000varv 160ggr/sek (eller vad det nu blir)

lagerskålarna så ju sletna ut men inte tillräckligt för haveri?:va

Intressant var ju att vevstaksbultarna gått av samt att ena cylindern var av.

Vilket var hönan, vilket var ägget:va

Vevstaksbultarna får ju ta mycket mer stryk än man tror, pga att nästan hela stakens vikt + hela kolvens vikt drar i dem vid TDC men en våldsam kraft vid 10000varv 160ggr/sek (eller vad det nu blir)

Benägen att dela din uppfattning efter att ha sett bilderna.
Det är inte helt enkelt att lista ut vart det börjat.

En utförligare "vad har du gjort" i samband med din förra nerrivning hade varit intressant.
Vad har du varit på och inte. mm.

Eller använt varvstoppet som en billig TC?

Bultbrott är endera felaktigt moment eller för höga varv under för lång tid.

Last edited:
Bytte alla lagerskålar (vev, ram, växellåda) samt bytte sträckbultarna till vevstakarna samtidigt. Stakarna mättes för rakhet/rundhet innan montering, och jag (tror) att jag lade mig på cirka 0.03-0.035mm spel mätt med plastigage på storändan.

Oljepump och övertrycksventil är från en 06:a som ska ha lite lägre oljetryck (bytte inte övertryckarn då den inte gick att få loss utan att sabba pumpen pga för hård nitning).

Eller använt varvstoppet som en billig TC?

Bultbrott är endera felaktigt moment eller för höga varv under för lång tid.

Jag befinner mig nära varvstoppet rätt mycket av tiden då hojen utvecklar bra moment mellan 7500 och 9700 ungefär, men brukar inte gå in i stoppet så ofta. Nu har jag i princip bara kört på anderstorp sedan renoveringen, och då ligger man ju nära maxvarv sista biten av flygrakan, vilket nog festar sakerna rätt rejält. Jag är dock av uppfattningen att detta ska en standardmotor tåla, och gör den inte det är den av ett fabrikat jag aldrig mer vill befatta mig med.

Last edited:
Om motorn gått 4000mil utan att vevlagerna havererat och skruvar gått av, sen byts oljepump, skruvar och vevlager och de håller 1/8 av tidigare så är jag ledsen, men jag tror något inte blev 100 vid det utförda arbetet.

Det här skulle kunna vara en följd av felaktiga spel eller/och felaktiga moment.

En översträckt struv som går av, överspända överfall som ger felaktiga spel, allt hänger ihop.
Skruven går av vid utmattning, något som ska ske om man gjort rätt, framförallt inte om den är ny.

Om motorn gått 4000mil utan att vevlagerna havererat och skruvar gått av, sen byts oljepump, skruvar och vevlager och de håller 1/8 av tidigare så är jag ledsen, men jag tror något inte blev 100 vid det utförda arbetet.

Det här skulle kunna vara en följd av felaktiga spel eller/och felaktiga moment.

En översträckt struv som går av, överspända överfall som ger felaktiga spel, allt hänger ihop.
Skruven går av vid utmattning, något som ska ske om man gjort rätt, framförallt inte om den är ny.

Jag lät arbetet ta 4 månader för att få det rätt, mätte allt och har absolut inte dragit felaktiga moment eller felaktiga gradtal (inga billiga momentnycklar heller). Både invändiga och utvändiga mikrometrar (som använts parvis för att eliminera avvikelser i kalibrering) etc.

En sak jag känner lite misstanke mot är de begagnade vevstakarna (från gamla ras) som jag mätte raka och runda. Undrar om de kan ha haft någon stress i sig trots att de mätte fint.

En lustig sak är att alla glidlager i motorn har rätt mycket metallsmetande i sig, vilket ju känns lite udda då även lager som hade mycket spel ser ut att ha nupit åt lite grann. Möjligen kan det ju ha malt loss metall ur oljepumpen, den mätte fina spel nu efter raser, men ser rätt risig ut i ytorna på högtryckspumpen. Den pumpen köpte jag ny vid renoveringen, medans lågtryckssidan som jag var orolig för fortfarande ser bra ut.

En lustig sak är att alla glidlager i motorn har rätt mycket metallsmetande i sig, vilket ju känns lite udda då även lager som hade mycket spel ser ut att ha nupit åt lite grann. Möjligen kan det ju ha malt loss metall ur oljepumpen, den mätte fina spel nu efter raser, men ser rätt risig ut i ytorna på högtryckspumpen. Den pumpen köpte jag ny vid renoveringen, medans lågtryckssidan som jag var orolig för fortfarande ser bra ut.

Skador på oljepumpen kan komma från en rad olika källor, exempelvis kan du haft föremål i ställen som oljekylare/oljetank som frigjorts efter ett antal mil och sedan ställt till elände. Det är inte helt enkelt att få en oljekyl ren från skräp.

Om den skurit såpass på veven att storändens bult slitits av borde du haft betydande värmeindikation på lagerytor (inte att förväxlas med vevens ordinarie induktionshärdning). På bilderna syns inget av det.
En momentnyckel är bara rätt så länge man kalibrerat den och vet hur just den ska användas. Kan också haft sån otur att de nya skruvarna varit felaktiga/felhärdade/felbehandlade.
Hönan eller ägget som sagt, men enligt mitt föregående inlägg så kan man inte utesluta felaktig ihopmontering med resultat som detta.

Nästa motor jag bygger ihop (blir kanske en 05:a) ska jag iaf ha av kolvar/cyllar och mäta storändans spel i radiellt led med indikatorklocka innan jag går vidare. River nog inte längre än så ifall vevlagren verkar vettiga.

Nyheter
The Distinguished Gentlemans’s Ride – Körs i morgon!

Den 17 maj är det åter dags...

GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard