Är jag för kräsen med nya däck?

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Hoj
2012 Vespa 300 GTS Super
Har blivit ca 450-500mil på dessa däck (mycket gata varav plattfoten i mitten), varav tre heldagar på bana. Ska nu iväg på Kinnekulle Ring två heldagar nästa vecka och jag har beställt nya ostar då jag personligen tycker att mina är lite slitna.

Skulle vilja ha lite åsikter om det är för tidigt att byta eller om jag kan köra dessa två kommande bandagar på nuvarande sulor?

Jag måste tillägga att jag verkligen INTE kör så snabbt, detta slitage har uppkommit av tre heldagar på bana.

Bifogat

• högerbak.jpg
    högerbak.jpg
    139.4 KB · Visningar: 234
  • framhöger.jpg
    framhöger.jpg
    157.3 KB · Visningar: 187
Tycker det ser ut att finnas mkt kvar!

Lite svårt att se hur bankörningen påverkat formen på däcken dock... om du fått "platåer" på högra sidan tycker jag du ska vända det - då kan du köra tre dagar bana till eftersom vänstra sidan förmodligen e helfräsh :yoparty

...och jag hatar när man har touringplattan, det är som en befrielse att få friska däck på hojen, det rullar över så mjukt och fint då. :yoparty

Egentligen tycker jag också att det finns mycket kvar. Vänstra sidan ser ju mycket bättre ut, och kan man nu vända på däcken kanske det är en tanke...

Det är lite "platt" uppe på däcken, men sist jag körde bana för två veckor sen så kände jag inte av "kanten" någonting.

Om du är kräsen så köp en uppsättning fälgar från valfri skrot och sen köper du begagnade slicks och kastar på så har du alltid dubbel uppsättning.

Blir inte så dyrt alls och du har alltid bra däck att köra på, och kan t.o.m byta direkt om du är på banan och är missnöjd med greppet.

Börja o kör på de där däcken och ta med dina nya. Skulle det av någon anledning inte kännas bra så är det ju bara att byta på plats. :)

Så skulle iaf jag ha gjort...

Last edited:
Börja o kör på de där däcken och ta med dina nya. Skulle det inte av någon anledning kännas bra så är det ju bara att byta på plats. :)

Så skulle iaf jag ha gjort...

Problemet är att jag kommer att köra hoj upp och bo på hotell så jag får inte med mig däcken tyvärr. Dum som jag är så läste jag inte att Grevens kommer att sälja däck och grejor på banan dessa dagar. Skulle gett fan i att beställa och köpt på plats istället.

Sen skulle jag har köpt lite mer "bandäck" istället för ytterligare Pilot Power, så det blev fullt fel överallt i min planering! :huvet

Men det är sista gången jag åker hoj till banan, nästa gång glider jag upp en i skoda pickup och då ska jag ha med extrafälgar och köra enligt Lassies tankar. :tummenupp

Säsongen är för kort för att hålla på att snåla :) De fina vägegenskaperna vill iaf jag ha NU och inte i september

*/ ?>
Nyheter
Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Video: KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Super Adventure och Teide ...

Bokningar pågår till Gotland Ring Bike Week!

Boka sommarens härligaste b...

Back