Stift pajjar - alternativa tändstift Gsxr1100w?

Wounded

alltså..
Gick med
28 Jun 2004
Hoj
-65 sportster
Jag vet inte om det är felaktig blandning eller om jag kör som en pensionär men nu är det 3:e gången ngt stift lägger av på 2år. Nu senast igår kväll - startar och åker iväg, 50m senare går den som en påse skridskor :mad:

Är det normalt eller bör jag riva förgasare och justera/renovera dessa? (inget åtgärdat på dessa under c:a 4års tid). De skall även vara dynojet-kit:ade. Bör jag skaffa fram originalmunstycken mm. och lämna in den för justering och därefter kunna "koppla av" mer fr. att behöva byta stift var 100:e mil och vara glad att det är sommar?

Eller finns det mjukare stift att köra med? (Om det hela hänger ihop med att jag kanske kör för mjukt)

Tack på förhand!

Hur ser stiften ut?
Sotiga?
Troligen är det dyno-junket som gör att den går dåligt pga att nål & E-rör (Needle-jet)slitits ut... Så är de på min... ja satte dit allt org. i föggarna förutom de uppborrade hålena i botten på trottlarna... Ibland gick den bra å ibland surade den på tomgång, lågfart.

Ja tröttnade å skaffade en RS40 brygga å byggde om så den passade (dyrt ca 5000 tilll 10000Kr beroende på nytt/beg).

Ja har kört på samma stift som när den köptes för ca 5 år sedan å fungerar... trots att de surade med org. föggarna...

Ev, sök en orörd org. brygga från 1995 å framåt, de skiljer från 93-94, så något måste varitdåligt redan från fabrik med org. bryggan. De nyare verkar gå bättre iaf.
Undvik Dyno-junk iaf...

Last edited:
Hur mår tändkablarna? Är det alltid samma stift som ger upp?

Sist jag bytte stift så klippte jag 10mm av kablarna för att få en ny och frisk anslutning. Så de bör vara ok.

Vet ej om det är samma stift som knasar, jag har bytt alla 4 på en gång. Jag skall skriva upp vilket det är denna gång (så jag vet till nästa gång).

Hur ser stiften ut?
Sotiga?
Troligen är det dyno-junket som gör att den går dåligt pga att nål & E-rör (Needle-jet)slitits ut... Så är de på min... ja satte dit allt org. i föggarna förutom de uppborrade hålena i botten på trottlarna... Ibland gick den bra å ibland surade den på tomgång, lågfart.

Ja tröttnade å skaffade en RS40 brygga å byggde om så den passade (dyrt ca 5000 tilll 10000Kr beroende på nytt/beg).

Ja har kört på samma stift som när den köptes för ca 5 år sedan å fungerar... trots att de surade med org. föggarna...

Ev, sök en orörd org. brygga från 1995 å framåt, de skiljer från 93-94, så något måste varitdåligt redan från fabrik med org. bryggan. De nyare verkar gå bättre iaf.
Undvik Dyno-junk iaf...

Sí, sotigt med antydan till fet-sotigt. Inte alls finbrända iallafall och absolut inte vitbrända.
Hmm..skall jag vara ärlig så vet jag inte vad det är för typ av förknasare jag har - jag kanske har roligare modeller än original. Jag skall kika ikväll när jag river ur stiften.

Ja..det känns som att en återkonvertering till nya originalnålar mm. inte skulle vara fel. Om inte annat så underlättar det om man skulle ge sig på en justering själv :gnissla

Tack för tipsen sålänge!

Last edited:
Har precis bytt min dynojetkittade brygga mot en std begagnad. Köpte på spinningwheel. Det rätade upp min motorgång. Min åt inte stift dock utan gick uselt på lite högre varv. BST 34:or var det på min.
Har du BST36:or på din så har jag faktiskt en sådan brygga du kan köpa i originalskick. Blev för dyr att sätta på min då den inte passade mot luftfiltret eller mot cylindergummina.
Vill du testa kan du få den billigt för den fick jag köpa billigt av en SH medlem här.

Tyvärr orsakar Dyno-junk ett slitage som inte orginaldelarna gör som gör att motorerna går dåligt... samt att vissa modeller inte lämpar sig för dyno-junk.

Ett tips är att fråga Erik på MC-Xpress som testat många olika hojar med dyno-junk.. å som han säger så går många hojar bättre genom att finjustera orginal i bänk :)

Tyvärr orsakar Dyno-junk ett slitage som inte orginaldelarna gör som gör att motorerna går dåligt... samt att vissa modeller inte lämpar sig för dyno-junk.

Ett tips är att fråga Erik på MC-Xpress som testat många olika hojar med dyno-junk.. å som han säger så går många hojar bättre genom att finjustera orginal i bänk :)

Inte direkt tillhörande tråden här.. Men den person som jag förlitade mig på (och som är extremt rutinerad mc mek) var inte nådig i sitt omdöme om Dynojet. Vad han tyckte går faktiskt inte att återge i ord utan att någon skulle ta riktigt illa upp.... ;-)

Sist jag bytte stift så klippte jag 10mm av kablarna för att få en ny och frisk anslutning. Så de bör vara ok.

Vet ej om det är samma stift som knasar, jag har bytt alla 4 på en gång. Jag skall skriva upp vilket det är denna gång (så jag vet till nästa gång).

Sí, sotigt med antydan till fet-sotigt. Inte alls finbrända iallafall och absolut inte vitbrända.
Hmm..skall jag vara ärlig så vet jag inte vad det är för typ av förknasare jag har - jag kanske har roligare modeller än original. Jag skall kika ikväll när jag river ur stiften.

Ja..det känns som att en återkonvertering till nya originalnålar mm. inte skulle vara fel. Om inte annat så underlättar det om man skulle ge sig på en justering själv :gnissla

Tack för tipsen sålänge!

jag skulle gissa på att sotet på isolatorfötterna ger överslag så gnistan går bort i krypströmmar. det botas med att bränna bort det tändare eller bromsrengöring o tryckluft, ställa dem i ett glas ättika övernatt etc.
Men grundfelet är nog din feta bränsleblandning. fixa den!

Jag tror också på fet bränsleblandning. Är det orginalfuggar så hade jag bitit i de sura äpplet och beställt orginal trottelnålar och emu.rör. Brukar dock kosta skjortan.

Är du pank kan du sänka trottelnålarna ett hack och se hur de blir

jag skulle gissa på att sotet på isolatorfötterna ger överslag så gnistan går bort i krypströmmar. det botas med att bränna bort det tändare eller bromsrengöring o tryckluft, ställa dem i ett glas ättika övernatt etc.
Men grundfelet är nog din feta bränsleblandning. fixa den!

aha! Det går alltså, med lite tur, att renovera stiften? Jag trodde de var tvärpaj när de väl slutade fungera tillförlitligt. Tack - jag skall testa!

Ok! Enklaste sättet att fixa till blandningen för en som inte har meckat förgasare (men mycket annat) utan att riskera bli ståendes resten av säsongen? Ändra nålhöjd? Modifiera luftburk?

Jag tror också på fet bränsleblandning. Är det orginalfuggar så hade jag bitit i de sura äpplet och beställt orginal trottelnålar och emu.rör. Brukar dock kosta skjortan.

Är du pank kan du sänka trottelnålarna ett hack och se hur de blir

Fyy...men man måste ju ibland äta äpplet om man är riktigt hungrig. Först skall jag följa ditt tips och sänka nålarna!
Kan man göra det med bryggan på plats? Upp med trottlarna och justera? Eller måste allting ut och upp på bordet?

Last edited:
Om det är som på min F:modell ung. Så kommer du åt dem bara tanken tas bort.
Lyft på lockena och se till att de små plastbrickorn längst ned på fjädern inte hoppar väck. Kolla även, om de är dynojetade, så kan det ligga en pytteliten bricka, lös, längst ner. Den såg inte jag och tappade följaktligen en sådan då den följde med upp....
Byta rubbet i dem går på en del. Blir billigare att köpa en beggad brygga. Jag betalade med frakt 2.000SEK för min brygga från Spinningwheel.
Fick dock köpt min BST36:a för 900SEK. Vilket är ett bra pris (tror jag alternativt var SW dyrt). Man får ju då samtidigt "reservthrottlar ifall ett membran ger sig", de är dyra...

Ok! Enklaste sättet att fixa till blandningen för en som inte har meckat förgasare (men mycket annat) utan att riskera bli ståendes resten av säsongen? Ändra nålhöjd? Modifiera luftburk?

?

Det beror på var i registret den går fett. kolla in förgasar sticky'n det är enklare än att jag förklarar lite taffligt:tummenupp

Nu är jag osäker om någon sagt detta men hur är det med tändhattarna/tändspolararna?

Jag hade sönder en av dessa, gick bra i ca 100mil på nya stift sen började hojen gå som en kratta igen. Mätta spolarna och en av dem gav ut ca 12 ohm när de 3 andra gav ut ca 14 ohm. Efter ny spole inget problem.

Hade problem med att stiften pajade gång på gång på två cyl på min Honda cb750 för ett år sen.
Troligtvis pga att en tändspole gav för låg spänning (men vet ej säkert)
Köpte då 4 st NGK Iridium stift på www.ebay.de ( kostade 130 kr/st med frakten, kostar
typ 250 kr/st i Sverige hos MC firmor) och efter byte har aldrig rört stiften ! Tycker också den har blivit rappare ochtvekar numera aldrig vid gaspådrag som den gjorde förut
Iridium stiften med dess superfina elektrod ger betydligt högre spänning än
normala standard stift

Last edited:
Nuså !

Att sänka nålarna var ju faktiskt väldigt enkelt! 30min i solen för det samt 10min för att hitta det felande stiftet (igensotat och orkade inte knuffa ngn riktig gnista).

Nu går den bra, faktiskt bättre än någonsin vilket är en riktig bonus. Inget bluddrande när man släpper på gasen och mycket rappare respons :tummenupp

Planen nu är att köra några mil och sedan kika hur stiften mår. För visst bör de brännas "renare" trots att de har varit kladdiga? (om jag fick till blandningen bättre nu dvs)

Tack igen alla!

Nyheter
Di Giannantonio tillbaka som vinnare!

Fabio Di Giannantonio är fö...

The Distinguished Gentlemans’s Ride – Körs i morgon!

Den 17 maj är det åter dags...

GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard