Förväntningar på verkstad

drm4rtin

med lem
Gick med
9 Mar 2010
Hoj
2007, Suzuki DL1000, 2002, Yamaha FZS600.
Frågan berör inte specifikt mc utan i princip vilken motorverkstad som helst.
Om jag lämnar in t.ex. hojen för att den "hackar" säger vi. Verkstaden tar sig an den. Dom börjar med att byta tändstift, ingen skillnad, byter tändspole, ingen skillnad, byter batteri, ingen skillnad och till sist så gör dom en förgasarsynkronisering och vips så går hojen bra. Nu kanske exemplet inte var det bästa men ni hajjar principen. Ska jag som konsument betala för tändstiften, tändspolen och batteriet som den egentligen inte var fel på?
Jag undrar om verkstäderna följer tillverkarnas felsökningsscheman eller om dom bara går på "känsla"? Sen kan det faktiskt förvåna mig att inte reservdelar finns hemma i just felsökningssyfte. Då måste jag köpa en reservdel som kanske inte ens löser felet. Kan det verkligen vara så?
Nu blev det en massa frågor, men vi skapar en debatt. Jag riktar ingen kritik åt nåt håll, vill bara veta vad jag som konsument kan förvänta mig av verkstaden och kanske vad som jag har rätt att kräva?

Bra fråga!
De lär väl, som överallt annanstans, finnas en praxis, konvention eller liknande... Men frågan kvarstår ju ändå...
Borde man inte få ett prisförslag och sen får inte de överstig med mer än 15%..

Intressant..

När man "lämnar på verkstad" måsta man vara noga med att påpeka vad man vill att de ska göra. Om inte är man torsk..
"Se till att den går bra" ger vanligen verkstaden dollartecken i ögonen..
Naturligtvis beror handlandet från vst på deras kompetens.
De ska (så gör jag iaf) börja med vanlig service, kollla stift, synka gasare så man vet att man gjort det bästa med de förutsättningar som redan finns på hojen. (Inte ens nya gasare hjälper om de är osynkade, felinställda etc...)
SEN kan man "börja byta" vilket naturligtvis ska ske med omdöme (och inte som i moppevärlden där man vilt byter helt på måfå tills det funkar:D..)
Där kommer ju verkstadskompetensen in.( i din plånbok:D)
Att man ber dem notera att man vill ha ev utbytta delar i retur ser jag som en självklarhet.
Bevisar att de iaf HAR bytt nåt och om det inte hjäpte har man iaf fått lite reservdelar.
Men tyvärr, man är lite i händerna på verkstaden och ffa deras kompetens.:rolleyes:

Lämnar min in på verkstad för felsökning är det i princip bara att betala och se glad ut (om man inte själv har gett några begränsningar vid inlämnandet).
En arbetsorder däremot går det att tjafsa om. Ex: byt tändstift. Då är det det de skall göra och får debitera för. Vid fast pris på det så är det det lämnade priset som gäller.

Som redan har nämnts, lämna in den och be dem ge ett prisförslag/sätta pristak. Har fallit väl ut de gånger jag gjort så, förvisso hos märkesverkstad.

• Gilla
Reaktioner: asb
Bra fråga!
De lär väl, som överallt annanstans, finnas en praxis, konvention eller liknande... Men frågan kvarstår ju ändå...
Borde man inte få ett prisförslag och sen får inte de överstig med mer än 15%..

Mycket läsvärt.http://www.kbv.nu/repvillkor.aspx
man kan själv ta reda på vilka rättigheter och skyldigheter man har som konsument, så behöver man inte spekulera så mycket.

Lämnade in bilen på Volvo för några år sedan för felsökning. Då var det ett fast pris oavsätt vad det var. När dom hittat felet/felen sa jag tack och bock och åtgärda felen själv ;)

• Gilla
Reaktioner: FP
Allt är inte svart eller vitt...

Mycket läsvärt.http://www.kbv.nu/repvillkor.aspx
man kan själv ta reda på vilka rättigheter och skyldigheter man har som konsument, så behöver man inte spekulera så mycket.

6 månader eller 750 mil är garantin på reparationer. Det var ju klockrent. Det skulle i princip kunna vara så att dom byter tändstift för 400:-, jag betalar.
Men när jag kör hem så fortsätter den att "hacka". Jag lämnar tillbaka hojen och det visar sig vara tändspolen som är trasig. Har jag då rätt som konsument (hittade inte nåt sånt på kbv) att kräva verkstaden att dom åtgärdar felet utan kostnad för mig?
Förklaring: Dom har tagit betalt för en tjänst som dom påstår sig ha utfört. Men felet kvarstår. I min förenklade värld så ska verkstaden stå för resten. Varför ska jag som konsument betala för verkstadens misstag? Å andra sidan hade jag nog resonerat annorlunda om jag ägt verkstaden...

6 månader eller 750 mil är garantin på reparationer. Det var ju klockrent. Det skulle i princip kunna vara så att dom byter tändstift för 400:-, jag betalar.
Men när jag kör hem så fortsätter den att "hacka". Jag lämnar tillbaka hojen och det visar sig vara tändspolen som är trasig. Har jag då rätt som konsument (hittade inte nåt sånt på kbv) att kräva verkstaden att dom åtgärdar felet utan kostnad för mig?
Förklaring: Dom har tagit betalt för en tjänst som dom påstår sig ha utfört. Men felet kvarstår. I min förenklade värld så ska verkstaden stå för resten. Varför ska jag som konsument betala för verkstadens misstag? Å andra sidan hade jag nog resonerat annorlunda om jag ägt verkstaden...

En gissning då är att verkstaden kommer säga något i stil med att de gjorde vissa saker (tändstiften) utan att det hjälpte och att du hämtade den och betalade för vad de har gjort (tändstiftsbyte).

En gissning då är att verkstaden kommer säga något i stil med att de gjorde vissa saker (tändstiften) utan att det hjälpte och att du hämtade den och betalade för vad de har gjort (tändstiftsbyte).

Precis, det är dit jag vill komma. Kan dom göra så? Då kan dom ju lika gärna tvätta hojen å ta betalt för det också. Alltså, tillbaka till själva kärnfrågan. Varför ska jag som konsument betala för åtgärder som inte löser mina problem?

Under förutsättning att ni var överens om vad som var felet när du lämmnade in hojen/bilen.
Du kan inte kräva att dom ska åtgärda felet utan kostnad, men du ska inte behöva betala tändstiften.

Precis, det är dit jag vill komma. Kan dom göra så? Då kan dom ju lika gärna tvätta hojen å ta betalt för det också. Alltså, tillbaka till själva kärnfrågan. Varför ska jag som konsument betala för åtgärder som inte löser mina problem?

Ring en verkstad och fråga. Men felsökning är ofta tidskrävande = dyrt. Sen kan det ju vara så att just din modell alltid hackar efter 2500 mil för att insugsgummit blivit sprött och spruckigt och då är det ju där man letar först (förhoppningsvis).

Arbetar som verkmästare på märkesverkstad på bilsidan och jag kan säga att just felsäkning kan vara en riktig balansgång ibland. Som sagts tidigare så är det kunden som bör begära ett kostnadsförslag eller om det "får kosta va det kosta vill bara det blir fixat".

Vibrationer eller missljud är ju oftast ganska enkelt att lösa men kan i sällsynta fall vara riktigt svåra problem att lösa. När det kommer till fel där vi måste använda våra diagnosverktyg för motorelektronik eller övrig elektronik blir det vanligtvis värre. Vi använder fastpris på felsökning och har som regel hittat felet inom den tiden som den felsökningen ger kunden. Ibland så drar felsökningar ut på tiden och det vill vi ju ha betalt för, det är här det svåra kommer in, nämligen att förklara för kunden varför priset gått upp.

När det kommer till reparationsbiten så är jag/vi väldigt noga med att ge kunden en prisuppgift innan reparation, samt att om så är fallet, meddela att den delen vi byter kanske inte avhjälper felet men vi måste utesluta den. Kan ju vara så att kundens bil har felkoder på flera delar som kan orsaka att tex motorfelslampan tänder sig.

Vet inte om jag gett någon klarhet i hur det kan vara från våran sida, men att bara byta grejer på måfå är inget man vill göra. Sånt får man äta upp senare när kunden pratar med sin omgivning om varför det kostade si och så eller tog sådan tid hos just den verkstaden.

//Danne

Arbetar som verkmästare på märkesverkstad på bilsidan och jag kan säga att just felsäkning kan vara en riktig balansgång ibland. Som sagts tidigare så är det kunden som bör begära ett kostnadsförslag eller om det "får kosta va det kosta vill bara det blir fixat".

Vibrationer eller missljud är ju oftast ganska enkelt att lösa men kan i sällsynta fall vara riktigt svåra problem att lösa. När det kommer till fel där vi måste använda våra diagnosverktyg för motorelektronik eller övrig elektronik blir det vanligtvis värre. Vi använder fastpris på felsökning och har som regel hittat felet inom den tiden som den felsökningen ger kunden. Ibland så drar felsökningar ut på tiden och det vill vi ju ha betalt för, det är här det svåra kommer in, nämligen att förklara för kunden varför priset gått upp.

När det kommer till reparationsbiten så är jag/vi väldigt noga med att ge kunden en prisuppgift innan reparation, samt att om så är fallet, meddela att den delen vi byter kanske inte avhjälper felet men vi måste utesluta den. Kan ju vara så att kundens bil har felkoder på flera delar som kan orsaka att tex motorfelslampan tänder sig.

Vet inte om jag gett någon klarhet i hur det kan vara från våran sida, men att bara byta grejer på måfå är inget man vill göra. Sånt får man äta upp senare när kunden pratar med sin omgivning om varför det kostade si och så eller tog sådan tid hos just den verkstaden.

//Danne

jag förstår precis vad du menar, men som märkesverkstad kan man tycka att ni borde ha hemma "prov delar", alltså vanliga delar som kan ställa till det och måste uteslutas innan nästa del byts ut, självklart ska ni då ta betalt för tiden men inte delen.
sen visst är det en sån special del som det går itu en på miljonen kan man ju inte kräva det, men iaf lite vanliga standard delar.
det är iaf min åsikt

/Björn

Last edited:
jag förstår precis vad du menar, men som märkesverkstad kan man tycka att ni borde ha hemma "prov delar", alltså vanliga delar som kan ställa till det och måste uteslutas innan nästa del byts ut, självklart ska ni då ta betalt för tiden men inte delen.
sen visst är det en sån special del som det går itu en på miljonen kan man ju inte kräva det, men iaf lite vanliga standard delar.
det är iaf min åsikt

/Björn

Problemet för oss är att dom märkena vi reparerar har centrallager och vi ska bara ha slitdelar hemma. Tar vi hem delar som inte avhjälper felet så får vi inte skicka tillbaka dom om vi brutit förpackningen :huvet

Om vi vill skicka tillbaka delar som vi inte använt så går det bra, men om vi har för mycket returer då kostar det oss helt plötsligt pengar. Kan gissa att flertalet leverantörer på delar har samma system.

//Danne

Vi använder fastpris på felsökning och har som regel hittat felet inom den tiden som den felsökningen ger kunden. Ibland så drar felsökningar ut på tiden och det vill vi ju ha betalt för

Känns lite fel att kalla det fastpris när det i verkligheten inte är fastpris?

Nu har jag ingen aning om hur lång tid felsökning och dylikt tar, men om vi säger att ni har en fast felsökningstid på 2 timmar.
Kunden betalar alltså för dessa två timmar även om ni hittar felet efter 5 min? Men om det tar 4 timmar så får kunden betala för 4 timmar?

Är det så här är det ju ett fastpris som endast gynnar verkstaden.

Nu har jag ingen aning om hur lång tid felsökning och dylikt tar, men om vi säger att ni har en fast felsökningstid på 2 timmar.
Kunden betalar alltså för dessa två timmar även om ni hittar felet efter 5 min? Men om det tar 4 timmar så får kunden betala för 4 timmar?

Intressant frågeställning. Det man förlorar på gungorna får man ta igen på karusellerna. Om man har ett fastpris på felsökning så borde det rimligtvis vara ett fast pris. Tar felsökningen 4 timmar trots att priset bara täcker 2 timmar så har ju verkstaden rimligtvis tjänat ihop pengarna på någon annan stackars kund som fick betala 2 timmar för 5 minuters felsökning. Jag tror dessutom att verkstäderna sällan avrundar sin timdebitering nedåt. Jag gissar att man debiterar för varje påbörjad kvart/halvtimme. Isf måste det bli många tillgodominutrar som kan täcka upp för fastprisavtal. Rätta mig gärna om jag är ute och cyklar.

Men jag kan förstå verkstan där felet kan vara intermittent, å hur felsöker man nåt som fungerar...?
"-If it works, don't fix it!"

Problemet för oss är att dom märkena vi reparerar har centrallager och vi ska bara ha slitdelar hemma. Tar vi hem delar som inte avhjälper felet så får vi inte skicka tillbaka dom om vi brutit förpackningen :huvet

Om vi vill skicka tillbaka delar som vi inte använt så går det bra, men om vi har för mycket returer då kostar det oss helt plötsligt pengar. Kan gissa att flertalet leverantörer på delar har samma system.

//Danne

OK, det är säkert så. Men jag som konsument kan faktiskt tycka det är märkligt att jag som kund måste betala en pryl som inte är trasig för att märkesverkstaden ska ha nåt att felsöka med. I en annan branch som jag jobbar i (datorer) har vi alltid reservdelar tillgängliga i felsökningssyfte för att utesluta vissa fel. Nu påstår jag inte att datorbranschen är den perfekta, vi har garanterat våra brister oxå. Så ett visst mått av självkritik måste man nog ha :)

Å du Danne, jättebra att du svarar hur det fungerar. Jag hoppas du inte tar kritiken personligt. Det är skitbra med någon i branschen som faktiskt svarar och rätar ut ev. frågetecken!
Egentligen borde ju tillverkaren (Volvo, Yamaha etc) låta verkstäderna ha reservdelar i just felsökningssyfte, eller mättar man eftermarknaden då eftersom man får sälja färre reservdelar?:va

Last edited:
Om det var gamla grejor dom bytt ut så kan du ju faktiskt köpa de också... Om det var hyfsat pris.

//Danne

förtår vad du menar även där, men alltså ha standard delar på lager, en del passar ju på fler än en hoj, o ha de som typ verktyg.
du har ju antagligen en sparrnyckel liggandes som du använder, då kan man ha en del som man använder för att utesluta fel, för förgasare från tex en gsxr 600 med en viss årsmodell passar en annan gsxr 600 med samma årsmodell,(kanske lite dåligt exempel men jag skyller på värmen:p) bara en tanke jag har som jag kan tycka är lite vettigt.

Last edited:

Vårat fastpris är 995:- och ja det kan väl diskuteras om det är fast om vi nu höjer om falsökningen springer iväg. Tar felsökningen 5 min (tänk på att bilen ska in på lyft och meken ska hänga på datorn och "läs ut" bilen. Bara där ha det gått över 5 min, men jag förstår vad du menar) så debiterar vi inte kunden fullt utan tar en lägre summa av kunden. Problemet är att vi i förväg inte kan svara på exakt hur lång tid det ska ta att felsöka. Att skinna en kund är inte det vi är ute efter, men att ta betalt för nedlagd tid det gör vi.

Det här med delar är ju lite speciellt då vi kanske behöver byta en styrenhet för 10000:-, att en sådan hemma för att prova är inte att tänka på. Men jag förstår hur ni tänker och jag vill också ha delar hemma att testa med, men vi får helt enkelt inte.

Nej, jag tar absolut inte detta personligt utan känner igen mycket av frågeställningen/kritiken då jag får höra det väldigt ofta. Hur glad är du när din bil/mc går sönder och måste lämna den till verkstaden? Man känner ju på sig att tusenlapparna kommer ryka fortare än f*n bara bilen/hojen åker innanför portarna till verkstaden. Det är nog det bästa med jobbet när man får in en riktigt grinig kund som man sedan fixar bilen åt på kort tid och till en lägre kostnad än kunden räknat med :)

//Danne

Last edited:
*/ ?>
Nyheter
KTM uppdaterar sin elhoj

Pressrelease från KTM: ...

Verksamheten säkrad på Gotland Ring!

Det har varit många turer k...

Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Back