Tips på länkar om flat track byggen

LucaBrasi

Bombrepa
Gick med
17 Mar 2007
Hoj
Triumph SpeedTriple 1050 -05
Tjena, går lite i funderingar att bygga mej en flat track båge (gatreggad) i vinter. Har initialt tittat lite på möjligheten att skaffa mej en HD XR750 fabriksräser men det blir naturligtvis väääldigt dyrt. (Tack för avrådan Jörgen :)

Jag har inte någon direkt byggerfarenhet, så motor samt drivning kommer lämnas intakt i första skede, vilket då kräver bra kvalite. Jag kommer ev. byta gaffel ink krona till en usd variant samt möjligen sving ink. Fjädring samt naturligtvis tank, cuts, luft och ljud. Samt hjul. Jag har inte tummen mitt i handen men gräva i en motor, där går gränsen för mej, likssom ändra en gaffelvinkel. Projektet kommer initialt fokuseras på design och körglädje samt senare på motoreffekt. Jag skulle vilja ha tips på följande från er i denna forum del:

1. Bra byggbloggar om dirt/flat track byggen
2. Tips på en "enkelt" modifierbar bas. Spontant tänker jag en twin av någon typ. Triumph Bonneville kanske, Ducati Monster 800?

Jag har googlat endel men naturligtvis missat massor ;)

Tack för ordet :)

LB

Bifogat

• DSC00428_sized.jpg
    DSC00428_sized.jpg
    153.7 KB · Visningar: 156
  • 700_87_S0524D1-022.JPG
    700_87_S0524D1-022.JPG
    92.1 KB · Visningar: 366
  • 3575917008_5e610599c4.jpg
    3575917008_5e610599c4.jpg
    111.3 KB · Visningar: 343
  • 09_Nov_FT-Smith_Wal.jpg
    09_Nov_FT-Smith_Wal.jpg
    262.1 KB · Visningar: 109
Last edited:
ett tips ang fälgar.
om man vill likna lite dom gjutna fälgar som används så liknar ju vissa fälgmodeller från 70is slut o 80talets början dom samt att bakfälgar är oftast 18"

en lite nyare triumph då?
triumphtracker.jpg

ett tips ang fälgar.
om man vill likna lite dom gjutna fälgar som används så liknar ju vissa fälgmodeller från 70is slut o 80talets början dom samt att bakfälgar är oftast 18"

en lite nyare triumph då?
triumphtracker.jpg

Tack! Ja det där är ju garanterat en bonneville! kollade in triumphtracker tidigare men såg inte bilden du postade, den var riktigt läcker!!

Jag var faktiskt i sätra och kollade HD på det HD centret där i går, undersökte bl.a. Sportster. Kollade in den där 1200, fet båge, men för min del lite för tjock ;)

Ja, tydligen vägen den sina kilon, 250kg. Lite väl tung kanske på bana...men den ska tydligen vara fin ändå på vägarna i kurvorna....Ja tycker den är billig...man får en -08 och under 1000mil för 89k...nice. Och om 2-3 år ca:70-75k...min prisklass då...:tummenupp

Ja, tydligen vägen den sina kilon, 250kg. Lite väl tung kanske på bana...men den ska tydligen vara fin ändå på vägarna i kurvorna....Ja tycker den är billig...man får en -08 och under 1000mil för 89k...nice. Och om 2-3 år ca:70-75k...min prisklass då...:tummenupp

En annan fördel med att köpa en sån är att den likt alla HD håller ganska högt andrahandsvärde. Så man kan med gott samvetet behålla hojen många år och lägga slantarna på att förbättra hojen istället för att byta till ny sporthoj vartannat år. På sporthojar är det ju ett sånt prisras att man inte gärna smetar på tex ISR-bromsar och Öhlinare, eftersom hela den kulturen bygger på att man skaffar en ny när man vill ha bättre prestanda.

245 tror jag. Sportstrarna vart tunga när man av ngn outgrundlig valde att gummiupphänga motorn. Då vart man tvungen att göra sportsterramen mycket kraftigare eftersom motorn ej längre var en bärande del. Men att lätta bort de första 15 kilona är rätt enkelt. Bara genom att skruva av originalsystemet och köpa tex ett Remus tar nog ned vikten med 5-10 kg. Europa körs ju en RR-klass för XR1200. XR1200 Trophy tror jag den heter. Finns många filmer på YT. Rätt stort i Italien och England

http://image.hotbikeweb.com/f/31643...XR1200_pipe_comparison+remus_sportexhaust.jpg

Last edited:
En annan fördel med att köpa en sån är att den likt alla HD håller ganska högt andrahandsvärde. Så man kan med gott samvetet behålla hojen många år och lägga slantarna på att förbättra hojen istället för att byta till ny sporthoj vartannat år. På sporthojar är det ju ett sånt prisras att man inte gärna smetar på tex ISR-bromsar och Öhlinare, eftersom hela den kulturen bygger på att man skaffar en ny när man vill ha bättre prestanda.

245 tror jag. Sportstrarna vart tunga när man av ngn outgrundlig valde att gummiupphänga motorn. Då vart man tvungen att göra sportsterramen mycket kraftigare eftersom motorn ej längre var en bärande del. Men att lätta bort de första 15 kilona är rätt enkelt. Bara genom att skruva av originalsystemet och köpa tex ett Remus tar nog ned vikten med 5-10 kg. Europa körs ju en RR-klass för XR1200. XR1200 Trophy tror jag den heter. Finns många filmer på YT. Rätt stort i Italien och England

http://image.hotbikeweb.com/f/31643...XR1200_pipe_comparison+remus_sportexhaust.jpg

Ja hör av mig då....:D:tummenupp

Nix, bara kapa lite här och där...
hade däremot stora problem med att malla in swing och stötdämpare, tips: köp rätt grejjor från början , det gjorde inte jag..

köp min?

Nyheter
Di Giannantonio tillbaka som vinnare!

Fabio Di Giannantonio är fö...

The Distinguished Gentlemans’s Ride – Körs i morgon!

Den 17 maj är det åter dags...

GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard