Skivbromslås flipp eller flopp?

En av "fördelarna" medlåset skulle vara att man inte behöver nyckel för att låsa... Ursäkta, men hur smart är det? Man far iväg utan nyckeln och låser hojen, hur lätt blir det sen att åka iväg? Klippa bromsslangen?

Det är ju också ett argument som talar emot låset. Klipp bromsslangen så upphör låsets funktion:va
Tillverkat i formsprutad nylon med 30% glasfiber
Eh, lås tillverkade i nylon känns ju som att det kvittar också! Det stod inget om att det var godkänt heller, undrar varför... :rolleyes:

Det blir besvärligt och bullrigt att sno hojen, jämfört med en hoj utan lås. Stoppar inte någon som bestämt sig, men kan kanske få en del att inte bestämma sig utan leta vidare.

Angående risken att glömma så heter svaret rutiner. GuW hade ett bra tips. Ett billigare alternativ (25 öre är 25 öre!) är att alltid (alltid, som i "varje gång", som i "även om jag minns att jag just plockade bort det") titta på skivlåset där det sitter i sin hållare (alternativt på skivan) när du låser upp styrlåset.

GuW hade ett bra tips. Ett billigare alternativ (25 öre är 25 öre!) är att alltid (alltid, som i "varje gång", som i "även om jag minns att jag just plockade bort det") titta på skivlåset där det sitter i sin hållare (alternativt på skivan) när du låser upp styrlåset.

Jag kan skicka BusAnna en slangstump med posten, jag betalar portot, bara hon håller sin hoj låst.

Alternativet är att hon får hojen snodd och min försäkringspremie höjs med 5,50:-.

Har kört iväg några gånger med skivbromslåst fastsatt (dock utan att trilla omkull) vilket inte är något vidare. För någon månad sen köpte jag dock ett abus detecto. Kan vara det bästa inköpet på länge faktiskt. De nya låter satan och det går inte att sätta sig på hojen och missa att låset är fastlåst på däcket. :) Köp!

Jag kan skicka BusAnna en slangstump med posten, jag betalar portot, bara hon håller sin hoj låst.

Alternativet är att hon får hojen snodd och min försäkringspremie höjs med 5,50:-.

Oki, jag ska använda klumpen. Du får skicka praliner och veckotidningar när jag ligger hemma skadad efter att ha startat med klumpen istället. :)

Var finns såna där gummislangar då, fiffigt eftersom dom också skyddar från repor.

Oki, jag ska använda klumpen. Du får skicka praliner och veckotidningar när jag ligger hemma skadad efter att ha startat med klumpen istället. :)

Var finns såna där gummislangar då, fiffigt eftersom dom också skyddar från repor.

på närmsta bensin station samma som e till vatten till vind rutan eller till en bensin slagn den lilla varianten :tummenupp

//Robin

Jag använde vanlig bränsleslang, du kan säkert få en stump på närmaste mack. (du behöver 2cm)

Annars sitter det ofta en stump på reservnyckeln till cykellås, landstinget hade någon konstig grön slang som varierade i storlek kontinuerligt (slangen såg ut som en orm som hade ätit hamstrar) eller en bit kabelisolering funkar också.

Praliner och veckotidningar är dyrt!

Du vet, man måste inte ligga på 9000 varv och dumpa kopplingen när man ska iväg från parkeringen ;)

Ska man bara knäcka styrlåset och slå in en skruvmejsel i tändlåset så är en hoj stulen på några sekunder,.

Är det verkligen så enkelt på lite modernare hojar med startspärr?

I övrigt håller jag med alla. Skivbromslåset är bra för att slippa att populationen från det lokala ghettot mosar ner en mejsel i låset och drar på en nöjesrepa och sen slänger hojen.

Ett lås med larm kan dessutom vara bra för att slippa folk som får för sig att provsitta en parkerad mc.

Är det verkligen så enkelt på lite modernare hojar med startspärr?

I övrigt håller jag med alla. Skivbromslåset är bra för att slippa att populationen från det lokala ghettot mosar ner en mejsel i låset och drar på en nöjesrepa och sen slänger hojen.

Ett lås med larm kan dessutom vara bra för att slippa folk som får för sig att provsitta en parkerad mc.
Nej, med elektronisk startspärr så är det naturligtvis mycket svårare :tummenupp Men det hindrar ju inte 4 starka killar att lyfta upp hojen på en pickis å dra iväg, å sen beställer man nycklar + ecu från skroten/ebay.

Köp ett abus detecto 8000, larmljudet skrämmer nog iväg de flesta som vill ta en chansing. Ska dom ha hojen så tar dom den oavsätt.

Till mitt skivbromslås följde det med en plastbit med ett hål
i som passar över låsbulten (som man trär genom skivan).
Den har också en ände som passar i tändningslåset.

När man låser hojen tar man bort plastbiten från låset
och stoppar den i tändningslåset.

En sån grej kan man enkelt göra av en plastskiva.

Funkar skitbra och man tappar inte bort den.

Mvh,
Ingvar

man lär ju sig av sina misstag.. :( efter att själv råkat köra med bromslåset i och knäckt fästet till oket. så lärde jag mig att aldrig mer ha bråttom upp på sadeln .. utan att det får ta den tid det tar. att ta en snabb titt och se om låset sitter på eller ej är nog billigare än att köpa onödiga delar :D

Ska man bara knäcka styrlåset och slå in en skruvmejsel i tändlåset så är en hoj stulen på några sekunder, så det slipper man med skivbromslåset. Men allt går att stjäla om man bara vill, det finns ju folk som har haft hojen fastlåst med kedjor i öglor i golvet inne i en låst stålbur i ett låst garage, men ändå fått hojen stulen. Och dom som har glömt nycklarna kvar i tändlåset över natten, med hojen utanför lägenheten och den har stått kvar dan efter...

jag är en av dom som glömde nycklen i. det började ös regna så jag skyndade mig hem och ställde hojen på gatan med nycklen i över natten och halva dagen kom hem från jobb. och så nycklen sitta i tändningen kunde bara skratta åt mig sj. ha aldrig för brottom :tummenupp

Äger också ett Abus Detecto 8000, tyvärr lär grannarna snart bli sura på mig för jag sätter igång larmet nästan varje gång jag ska låsa upp låset.

Känner mig som Indiana Jones i början av Raiders of the Lost Ark varje gång jag ska låsa upp det :):):):)

Det kunde gärna låta högre och det fick gärna ha en mojjäng som stänger av det remote, eller att man fick lite mer tid på sig att låsa upp.

Har en sån också men de är inte direkt högljudda när de larmar.
Håller väl iofs det klenaste buset borta.

...även om ett larm låter, så finns det ändå andra vägar att gå för tjuven...

[YOUTUBE-ID]pON3lS1umnc[/YOUTUBE-ID]

:rolleyes:

*/ ?>
Nyheter
MC-Mässan närmar sig!

På årets stora motorcykelmä...

Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

Back