Skivbromslås flipp eller flopp?

BusAnna

ہمیشہ آخ
Gick med
24 Apr 2010
Hoj
Får inte ha nån för mamma.
Har skivbromslåset nån avskräckande effekt egentligen? Jag förutsätter att den som vill norpa min hoj ändå tänker lyfta in den i en skåpbil, inte rulla hem den? Visst tar det tjuven en kvart extra att ta bort det sen, men är inte skivbromslåset bara till för försäkringen?

Har redan gjort en stilig kullerbytta och vet att fler kommer om jag ska använda klumpen. Tyvärr kan jag inte kedja fast den, men kanske är ett kapell ett bättre skydd för en random tjuv inte ser vad som finns under? Om dom nu ens skulle vilja sno en budgethoj som min.

Hur resonerar ni?

Jag använder skivbromslåset av anledningarna att det är lätt att ta med sig, och för att försäkringen skall gälla, det kan ju alltid stoppa någon pundare från att rulla iväg med hojjen, dock tror jag inte sådana stölder är så vanliga?

Sen har jag kapell över, båda för att skydda mot väder och nyfikna blickar.
(De gånger den står utomhus.)

Jag använder skivbromslåset av anledningarna att det är lätt att ta med sig, och för att försäkringen skall gälla, det kan ju alltid stoppa någon pundare från att rulla iväg med hojjen, dock tror jag inte sådana stölder är så vanliga?

Jag hoppas rattlåset hindrar nån från att rulla iväg den?
Visst är det enkelt att använda låset men lika enkelt att glömma för en virrpanna som mig. =/

Som svar på din fråga! Skivbromslås e en flopp.. hindrar kanske en tjuv 5min max.. :huvet

Som svar på din fråga! Skivbromslås e en flopp.. hindrar kanske en tjuv 5min max.. :huvet

5min är 5 minuter! kan avskräcka 98% av pundarna därute som vill nöjesåka.

Jag tror det har att göra med var man sätter det.. Jag sätter mitt i "navet". Inte mellan skivan och navet. Har ett genomgående abus. Visst kan man dyrka lås eller använda vinkelsip eller bultsax...

Själv har jag kompletterat med Billig jula kedja med lås som jag satt i förankrat cykelställ och hagelpump från torsbo handels. Tyvärr har jag inte fått tag på några saltladdade patroner än så ev tjyvar får hålla till godo med 8mm buckshots sålänge.

(den må vara gammal.. men den är det näst mest värdefulla i mitt liv(när sambon hör på:D))

Last edited:
Skivbromslås är en flip. Smidigt att ta med sig och vill tjuven ta din hoj så gör de det oavsett lås. Använd ett senilsnöre om du är glömsk.

Jag har som rutin att ALLTID ta bort låset först oavsett vad jag ska göra med hojen. Ser lite lustigt ut när jag tar bort låset även om jag bara ska sätta dig tankväskan eller fylla på olja, men jag glömmer aldrig låset i alla fall...

Bifogat

• 82-327_l.jpg
    82-327_l.jpg
    12.2 KB · Visningar: 108
Vad har badtofflor med skivbromslås att göra :va

Det finns skivbromslås med larm, det e bra skit om man är rädd för att försöka rulla iväg fastlåst. Ditt f-bolag kan ha krav på två av varandra oberoende lås, skyltar med min elementära video:

[YOUTUBE-ID]lyeej_oHJXE[/YOUTUBE-ID]

Visst är det enkelt att använda låset men lika enkelt att glömma för en virrpanna som mig. =/

ASG jasså du har RATT på hojen LOL :D

Det heter styrlås och detta knäcker man lätt bara o lägga ner hojen o hopppa på fram hjulet :tungan

du ska ha 2 lås för försäkringen skull om inte fler om du vill ha den kvar lite längre :tummenupp MEN du e väll så virrig så du glömer nyckeln i låset me :Bugar :tungan:tungan:tungan:tungan

//Robin

Tyvärr behöver man inte ens lägga ner hojen för att knäcka ett styrlås. Krävs inte jättemycket våld. Att sparka upp ett styrlås är inget jag själv provat, men av de stulna hojar jag mött i jobbet att döma så är det tyvärr oftast väldigt förödande, då "hålet/spåret" i ramen gärna ger vika innan låskolven:näsblod

Kör själv med ABUS DETECTO 8000. Räcker med att vrida till styret så går larmet på den. En ny bromsskiva kostar dubbelt mot låset så jag tycker det är en bra investering om man är lite tankspridd som en själv.

Oftast brukar man ha en liten fin tyg väska som man har sitt skivbromslås i. Jag brukar sätta den på gashandtaget så får jag en enkel påminnelse om att mina skivor är dyra och jag vill inte byta dom.

Kör själv med ABUS DETECTO 8000. Räcker med att vrida till styret så går larmet på den. En ny bromsskiva kostar dubbelt mot låset så jag tycker det är en bra investering om man är lite tankspridd som en själv.

Har en sån också men de är inte direkt högljudda när de larmar.
Håller väl iofs det klenaste buset borta.

Ska man bara knäcka styrlåset och slå in en skruvmejsel i tändlåset så är en hoj stulen på några sekunder, så det slipper man med skivbromslåset. Men allt går att stjäla om man bara vill, det finns ju folk som har haft hojen fastlåst med kedjor i öglor i golvet inne i en låst stålbur i ett låst garage, men ändå fått hojen stulen. Och dom som har glömt nycklarna kvar i tändlåset över natten, med hojen utanför lägenheten och den har stått kvar dan efter...

Håller med om att larmljudet är lite väl svagt.

Men har inte lås för att hindra tjyvar utan för att försäkringen ska gälla. Vill bara mena att ska man ändå köpa ett godkänt skrivbromslås så lägg några 100 extra för o få ett larmat. Kan löna sig i längden då bromsskivor är äckligt dyra.

Vad har badtofflor med skivbromslås att göra :va

Det finns skivbromslås med larm, det e bra skit om man är rädd för att försöka rulla iväg fastlåst. Ditt f-bolag kan ha krav på två av varandra oberoende lås, skyltar med min elementära video:

[YOUTUBE-ID]lyeej_oHJXE[/YOUTUBE-ID]

Klockren video :yoparty Hehe.

Någon som vet om detta lås är godkänt och funkar?
http://www.nilssonsmc.se/produkt/GRIP-LOCK

/påsen

Klockren video :yoparty Hehe.

Någon som vet om detta lås är godkänt och funkar?
http://www.nilssonsmc.se/produkt/GRIP-LOCK

/påsen

En av "fördelarna" medlåset skulle vara att man inte behöver nyckel för att låsa... Ursäkta, men hur smart är det? Man far iväg utan nyckeln och låser hojen, hur lätt blir det sen att åka iväg? Klippa bromsslangen?

Det är ju också ett argument som talar emot låset. Klipp bromsslangen så upphör låsets funktion:va

Sätt nyckeln till skivbromslåset och nyckeln till tändningslåset på samma nyckelring.

Trä en bit gummislang på nyckeln till skivbromslåset.

När du ska låsa skivbromslåset måste du ta bort gummislangen, då sätter du den på tändningsnyckeln istället.

Går inte tändningsnyckeln i låset när du ska starta hojen sitter skivbromslåset i, kliv av, ta bort låset och flytta slangstumpen.

IDIOTSÄKERT och kostar 25öre....

EDIT: Som en bonus blir det inga repor runt tändningslåset av den andra nyckeln heller...

• Gilla
Reaktioner: ft
*/ ?>
Nyheter
MC-Mässan närmar sig!

På årets stora motorcykelmä...

Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

Back