knallar och smatter

AROOSLIEN

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2010
Hoj
HYOSUNG GT650
Hej. Självklart lite okunnig i mc frågor. Därav min fåniga fråga kanske.
När jag varvar motorn och sedan släpper gasen får jag så mycket avgasknallar. Även några knallar ibland vid tomgång!
Något farligt för motorn?

Eller hur blir man av med dessa, låter ju kanska coolt i för sig..

Tack

Du är lite fåordig om hojen. Årsmodell? Bytt avgas eller annan modifiering?

Är det inte en SV650 motor i den (original eller kopia). På SVn 2003 och framåt får man bort knallarna som uppstår då man bytt till öppnare avgas lättast genom att plugga PAIR-systemet. Ett annat sätt är att sätta på en Power Commander och mappa.

Någonting är tokigt med bränsle/luft blandningen.
Knallarna beror på att oförbränd bensin kommer ut i avgasaröret och där antänds. Det är inte särskilt bra och bör åtgärdas.

Är det insprutning på din hoj?

Det är inte en SV650-motor i Hyosung 650, även om Hyosung och Suzuki samarbetat tidigare.
Överdrivet mycket avgasknallande beror ofta på att avgassystemet har otäta skarvar där det kommer in luft. Denna luft antänder sedan eventuellt oförbrända avgaser och då smattrar det. Många nyare hojar har ett system som tillsätter luft just för att förbränna avgaserna ytterligare, men det brukar inte smälla överdrivet från dem, eftersom de har ventiler som tillsätter luften vid rätt tillfälle.
Om det till och med smäller på tomgång så är det förmodligen ett otätt avgassystem som är boven.

Någonting är tokigt med bränsle/luft blandningen.
Knallarna beror på att oförbränd bensin kommer ut i avgasaröret och där antänds. Det är inte särskilt bra och bör åtgärdas.

Är det insprutning på din hoj?

Sorry grabbar, dålig info av mig.
Det är en hyosung Gt650. Det är förgasare på den modell.
Det sitter på en ny slip On.

Haha Ska byta hoj.. Har precis tagit kortet, fick ärva denna av kusinen..:banana

Man byter cykel! :D

Kom igen nu... :rolleyes:

AROOSLIEN skrev:
Hej. Självklart lite okunnig i mc frågor. Därav min fåniga fråga kanske.
När jag varvar motorn och sedan släpper gasen får jag så mycket avgasknallar. Även några knallar ibland vid tomgång!
Något farligt för motorn?

Eller hur blir man av med dessa, låter ju kanska coolt i för sig..

Tack

Direkt farligt är det inte men jag tycker att man ska sträva efter att hojen går så rent som möjligt. Avgasknallar beror generellt sett på att man har för snål bränsleblandning. Detta kan bero på för litet lågfartsmunstycke, öppna filter tillsammans med öppet avgas, felinställd insprutning, tjuvluft vid insug, osv.

Det är inte en SV650-motor i Hyosung 650, även om Hyosung och Suzuki samarbetat tidigare.
Överdrivet mycket avgasknallande beror ofta på att avgassystemet har otäta skarvar där det kommer in luft. Denna luft antänder sedan eventuellt oförbrända avgaser och då smattrar det. Många nyare hojar har ett system som tillsätter luft just för att förbränna avgaserna ytterligare, men det brukar inte smälla överdrivet från dem, eftersom de har ventiler som tillsätter luften vid rätt tillfälle.
Om det till och med smäller på tomgång så är det förmodligen ett otätt avgassystem som är boven.

Okej, tack så mycket för infon, ska kolla detta.
Hur tätar man avgasröret? typ skarvar? Något tips.:rolleyes:

Kom igen nu... :rolleyes:

Direkt farligt är det inte men jag tycker att man ska sträva efter att hojen går så rent som möjligt. Avgasknallar beror generellt sett på att man har för snål bränsleblandning. Detta kan bero på för litet lågfartsmunstycke, öppna filter tillsammans med öppet avgas, felinställd insprutning, tjuvluft vid insug, osv.

Tyckte det var ett bra förslag... Inte att byta pga själva problemet - det bör man åtgärda men Hyongsong är svårare att "åtgärda"..
Pajaskommentarer jag vet... Men karln vill ju själv byta... :tungan

Tyckte det var ett bra förslag... Inte att byta pga själva problemet - det bör man åtgärda men Hyongsong är svårare att "åtgärda"..
Pajaskommentarer jag vet... Men karln vill ju själv byta... :tungan

Du har rätt.. Jag kollar avgassystemet. Det kan va bra att ha en lite mer slit och släng hoj. Men den går bra, irreterad bara över dessa knallar..

Du har rätt.. Jag kollar avgassystemet. Det kan va bra att ha en lite mer slit och släng hoj. Men den går bra, irreterad bara över dessa knallar..

Har kollat avgassystemet. Såg bra bra ut!! Nu har den slutat knalla på tomgången,(konstigt) Fortfarande problem när jag gasar hårt och sedan släpper då börjar den smälla.

Tack för alla tips..

Avgasknallar beror generellt sett på att man har för snål bränsleblandning. Detta kan bero på för litet lågfartsmunstycke, öppna filter tillsammans med öppet avgas, felinställd insprutning, tjuvluft vid insug, osv.

Eller att man slår av på gasen.

Eller att man slår av på gasen.

Det smäller när man slår av på gasen för att man har för litet lågfartsmunstycke, öppna filter tillsammans med öppet avgas, felinställd insprutning, tjuvluft vid insug eller liknande.

Att du bara slår av på gasen betyder inte att det ska smälla. Min hoj smäller inte nämnvärt på avdrag och då har jag världens bullersystem och öppna trattar på förgasarna.

Nyheter
Di Giannantonio tillbaka som vinnare!

Fabio Di Giannantonio är fö...

The Distinguished Gentlemans’s Ride – Körs i morgon!

Den 17 maj är det åter dags...

GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard