Registreringsbesiktning

Sprawler

Ny medlem
Gick med
12 Jul 2009
Hoj
Yamaha
Ni som vet kanske kan svara på detta. Om jag gör en registreringsbesiktning efter att exempelvis tagit bort en strypning, kollar de allt annat på hojen också? Alltså gör de en hel kontrollbesiktning av hojen? Vill inte gärna få hojen underkänd på grund av olagliga blås, blinkers och vad-det-nu-kan-vara-saker.

Nån som har koll på vad det kostar att regga om motoreffekt?

Fridens liljor!

Minns inte priset just nu men har för mig att det var runt 6-700.

Vi tog bort strypningen på sambons er6n förra året och reggade om den. Det enda dem tittade på var att strypningen var borta.

Tänk bara på att du måste ha ett intyg på höjd effekt annars går den inte igenom. Vi hade kollat detta med gerts i ängelholm och dem sa att man inte behövde vid avtagande av strypning men detta är helt fel så vi fick vända om och göra en ny regbes veckan efter när vi fått detta intyg av kawasaki.

Detta intyg kostar inget så bara ring kawasakis huvudkontor i stockholm så fixar dem det, dem är mycket trevliga där uppe och hjälpsamma.

//Christofer

Jaha? Man måste alltså ha ett intyg på att en strypning är ditsatt, trots att den inte finns kvar? Eftersom den är reggad med strypning har de ju uppenbarligen redan sett ett intyg :D
Tack så mycket för hjälpen, ska kolla vidare!

Du behöver ett intyg på orginal effekten.
Besiktningen kostar 680kr.
De kollar endast intyget och den borttagna strypningen :)

Är det gissningar eller nya regler?

När jag reg.besiktigade min hoj till full effekt gjorde de inget mer än kollade ramnummer och uppdaterade i sin databas. Det finns väl ingen idé att luras om att hojen har full effekt?

Det kostade dock en 6-800kr (några år sen nu) vilket kändes lite mkt för max 10 minuters "jobb"...men men...

Jaha? Man måste alltså ha ett intyg på att en strypning är ditsatt, trots att den inte finns kvar? Eftersom den är reggad med strypning har de ju uppenbarligen redan sett ett intyg :D
Tack så mycket för hjälpen, ska kolla vidare!

Hur är det med läsförståelsen?

Jag skrev att du behöver ett intyg på ökad effekt,annars blir du bara underkänd och får göra om besiktningen och betala igen.

Dem gör ingen vanlig besiktning utan kollar bara på själva strypningen att den är borttagen,detta tar en minut sen går dem in med ditt intyg och skriver lite i datorn i två minuter sen är det klart!

Erfarenhet 2009 på bes.stationen i landskrona :tummenupp

Är det gissningar eller nya regler?

När jag reg.besiktigade min hoj till full effekt gjorde de inget mer än kollade ramnummer och uppdaterade i sin databas. Det finns väl ingen idé att luras om att hojen har full effekt?

Det kostade dock en 6-800kr (några år sen nu) vilket kändes lite mkt för max 10 minuters "jobb"...men men...

Ingen gissning utan ren erfarenhet sen förra året då vi köpte en er6n till tjejen som vart strypt. Vi kollade oss för och fick höra att inget intyg behövdes men dem har nya regler som gör att du måste ha ett intyg från generalagenten som intygar den höjda effekten.

Vi fick därför surt åka hem igen för att veckan efter göra om regbesiktning med vårt intyg vi fått av kawasaki.

Om du läst ordentligt i mitt första inlägg hade du sett att detta var en verklighetsbeskrivning och ingen gissning. (allt som skrivs på SH är inte bara gissningar)

Så ja dem har ändrat reglerna sen du gjorde din regbes för några år sen.

//Christofer

Last edited:
Hur är det med läsförståelsen?

Jag skrev att du behöver ett intyg på ökad effekt,annars blir du bara underkänd och får göra om besiktningen och betala igen.

Dem gör ingen vanlig besiktning utan kollar bara på själva strypningen att den är borttagen,detta tar en minut sen går dem in med ditt intyg och skriver lite i datorn i två minuter sen är det klart!

Erfarenhet 2009 på bes.stationen i landskrona :tummenupp

Ingen gissning utan ren erfarenhet sen förra året då vi köpte en er6n till tjejen som vart strypt. Vi kollade oss för och fick höra att inget intyg behövdes men dem har nya regler som gör att du måste ha ett intyg från generalagenten som intygar den höjda effekten.

Vi fick därför surt åka hem igen för att veckan efter göra om regbesiktning med vårt intyg vi fått av kawasaki.

Om du läst ordentligt i mitt första inlägg hade du sett att detta var en verklighetsbeskrivning och ingen gissning. (allt som skrivs på SH är inte bara gissningar)

Så ja dem har ändrat reglerna sen du gjorde din regbes för några år sen.

//Christofer
Härlig attityd...men hur läser du själv?
"Är det gissningar eller nya regler?"

Jag reggade om hojen i morse så här är en uppdatering som andra i samma sits kanske kan ha nytta av.

Jag ringde till Kawasaki som Onedreamer sa åt mig. Ordinarie personal var på semester och ersättaren verkade inte ha nån större koll. Hur som haver skulle han skicka ett intyg om originaleffekt. Dagen efter fick jag brevet. Det var en halvtaskigt kopierad sida ur instruktionsboken till hojen, inte mer. :va

Jag blev lite smått förvirrad och beslutade mig för att ringa Bilprovningens tekniska support för att reda ut saken. Farbrorn på andra sidan luren skrattade och undrade varför tusan jag skulle behöva något intyg. "Vem tusan är dum nog att ljuga och regga hojen med mer effekt än den har, det blir ju bara dyrare", sa han. Alltså behövdes inget intyg. Han föreslog dock att jag kunde skriva ett enkelt intyg på att jag tagit bort strypningen. För säkerhets skull liksom.

I morse när jag kommer till besiktningen kommer en besiktningsman fram till mig på parkeringen. Han kollar ramnumret och säger "Snygg hoj! Det blir 680 kronor tack."

Summa: Man behöver inget intyg om originaleffekt och man behöver inget intyg om att man tagit bort strypningen. De kollar ramnumret och ger dig komplimanger, sen tar de dina pengar.

Jag reggade om hojen i morse så här är en uppdatering som andra i samma sits kanske kan ha nytta av.

Jag ringde till Kawasaki som Onedreamer sa åt mig. Ordinarie personal var på semester och ersättaren verkade inte ha nån större koll. Hur som haver skulle han skicka ett intyg om originaleffekt. Dagen efter fick jag brevet. Det var en halvtaskigt kopierad sida ur instruktionsboken till hojen, inte mer. :va

Jag blev lite smått förvirrad och beslutade mig för att ringa Bilprovningens tekniska support för att reda ut saken. Farbrorn på andra sidan luren skrattade och undrade varför tusan jag skulle behöva något intyg. "Vem tusan är dum nog att ljuga och regga hojen med mer effekt än den har, det blir ju bara dyrare", sa han. Alltså behövdes inget intyg. Han föreslog dock att jag kunde skriva ett enkelt intyg på att jag tagit bort strypningen. För säkerhets skull liksom.

I morse när jag kommer till besiktningen kommer en besiktningsman fram till mig på parkeringen. Han kollar ramnumret och säger "Snygg hoj! Det blir 680 kronor tack."

Summa: Man behöver inget intyg om originaleffekt och man behöver inget intyg om att man tagit bort strypningen. De kollar ramnumret och ger dig komplimanger, sen tar de dina pengar.

Konstigt då att vi blev nekade vår första regbes. Dessutom var det intyg vi fick ett ordentligt intyg. Hojen vi ombes är ju en 06 så den är ju helhetsgodkänd kanske var därför detta behövs.

Hur gammal är din hoj?

Tur att bilprovningen ska få konkurrens, med tanke på att dem verkar ha olika regler till olika människor.

Kan inte annat än att hålla med. Ibland verkar de inte ens ha koll på reglerna själva...

Min är 99 och inte helhetsgodkänd (typgodkänd), så det är säkert det som skiljer våra hojar.

Tack för svaren iaf, det uppskattas!

Kan inte annat än att hålla med. Ibland verkar de inte ens ha koll på reglerna själva...

Min är 99 och inte helhetsgodkänd (typgodkänd), så det är säkert det som skiljer våra hojar.

Tack för svaren iaf, det uppskattas!

Japp där är skillnaden, utan helhetsgodkännande behövs ju inga intyg men vid helhetsgodkännande är ju alla regler hårdare så där behöver man ju intyg på varje förändring.

Men då kan vi konstatera:

Vid helhetsgodkännande måste intyg på effekthöjning finnas

Vid ej helhetsgodkännande behövs inget intyg.

Ps.kolla min ebay larm tråd då jag fått hem mitt larm nu. Kan rekommendera det till dig :tummenupp

*/ ?>
Nyheter
Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Back