val av däck

MagicMotion

Ny medlem
Gick med
30 Apr 2009
Hoj
SXV 550 -08
Vad skulle ni rekommendera för där till en 750 sporthoj?

Billiga/dyra däck? Hur mycket får man vad man betalar för?

Battlax, något att ha?

Jag kan tänka mig att ta ett par repor på bana, är jag ärligt mot mig själv så kanske det mer handlar om gatkörning.

Tar med glädje emot all relevant information vid val av däck oavsett om det är för bana eller gata bara det nämns vad det är tänkt för.

Michelin Pilot Road 2CT = bra gatdäck, funkar för enstaka bankörningar i hyfsat tempo. Riktigt bra grepp i vått! Bra livslängd!

Michelin Pilot Power 2CT = bra gatdäck, funkar riktigt bra till bankörning i bra tempo. Svinaktigt bra grepp i vått! OK livslängd.

Michelin PURE 2CT = Bra däck för bana speciellt i torrt. Funkar bra i vått men jag har (efter 2 dagars körning i vått) känslan av att de är aningens aning sämre än Pilot Power 2CT i vått men märkbart bättre än Power 2CT i torrt! Livslängd = ingen erfarenhet än!

PURE är ju en utveckling av Power 2CT så det funkar ju säkert bra på gata precis som Power 2CT men jag har ingen egen erfarenhet av livslängd.

Sedan finns en uppsjö av olika däck och tillverkare men andra däck/märken får andra redogöra för!

Mvh!
// Niklas

Åker du gata och inte mer bana (och i lugn/medel grupp) än "nån enstaka gång" så är alla gatdäck bra.

Jag körde pirelli snik-Diablo tidigare och var toknöjd, tills tempot blev lite för högt på bana och däcken tenderade att smälta lite på varma dagar. Det ger att man har kanongrepp några varv, men halvvägs genom passet börjar det bli halt pga överhettning.

Nu har jag bytt till Dunlop Qualifier RR vilket jag inte fått köra hårt en varm dag (för det har inte varit nån varm dag :() och det jag märker so far är att kallgreppet är märkbart sämre, det ska enligt källor också vara halkigt i blött.

Jag hade aldrig valt ett så racigt däck (och då är det ändå ett mellanting) om det inte vore för att jag prioroterar banåkat högre än allt annat. Så om jag får leda hojen hem på gata för att det börjar regna så är det värt det för att få ett bra bandäck!

Prioriteringar!

Mitt tips.. Köp det som är billigt och bra. Ett vanligt allround-däck ter sig som det bästa valet!

Alla däck är hala om man använder dom på fel sätt!
Överhettade gatdäck pga för högt tempo.
Kalla racedäck pga att dom går på gatan.

Tyvärr så är inte DYRA däck bättre. Om man väljer fel modell.
Sk Touringdäck är ofta underskattade. Dom fungerar oftast Väldigt bra.

Det är väl vid regn det skiljer mest i grepp, och kanske det man uppskattar mest när det väl behövs.

Mats

Dunlop Sportmax D 208 F bak & Dunlop Sportmax D 208 RR fram funkar bra eftersom jag kör flest mil på gata.

Ett vanligt Pilot Power är ett ok alternativ. Något sportigare,mjukare men utan det extra 2ct.
Ok pris.
2ct vad jag läst måste man ner i sådan kraftig nedläggningsvinkel för att komma ut på det mjukare området? På det kan nog andra svara bättre som har erfarenhet av dem.
Har vanligt Pilot Road sitter fram som jag kört med för att prova och Power bak. Kör blandat och en del bana.
Har fungerat bra i både vått och torrt. Jag är ingen "gasgud" a la 300km/h minst all time! Men har laddat på dom hyffsat så jag kan referar lite för egen del och den typ av hoj jag kör.

1. Vad använder du MC'n till? pendla, nöjes, bankörning etc?
2. Hur kör du? Mjukt, hårt, lugnt etc?
3. Vad prioriterar du i valet av däck? våtgrepp, mil, ekonomi, grepp?

svarar du på detta, så har vi större chans att hjälpa dig med valet.

beställde min 5:e uppsättning qualifier igår... om jag gillar dom!? yeseribop... kör förvisso i princip bara bana i ganska bra tempo, kör alltid snabb grupp men för min hjärna funkar dom bra så in i helvete, sen kostar bak å fram inte mer än i runda slängar 2000:- på dackonline, jävligt mkt "gummi" för pengarna.

vill du inte pynta alltför mkt mkt och få bra däck så hade jag valt qualifier (fan nu låter jag nästan fürstenhoff:D)

1. Vad använder du MC'n till? pendla, nöjes, bankörning etc?
Pendlar till jobbet på det som finns kvar av frestavägen, mycket kul svängar i hyffsat tempo. Är väll rätt gasglad. Tänkte ta en repa på nån smc kurs eller liknande. Tränar knäskrap i rondeller.. hehe

2. Hur kör du? Mjukt, hårt, lugnt etc?
Jag kör nog förhållandevis hårt, mycket gas och broms, tar det nog förhållandevis lugnare i kurvorna då livet är mig kärt och är novice på att lägga ner hojjen för djupt.

3. Vad prioriterar du i valet av däck? våtgrepp, mil, ekonomi, grepp?
Grepp, hålla sesongen ut om det inte blir banåka, ekonomi, våtgrepp.

svarar du på detta, så har vi större chans att hjälpa dig med valet.
Shoot!

Enligt det du skriver så skulle du kunna använda Sporttouringdäck från vilken fabrikant som helst.
De flesta har numera dubbla gummiblandningar för mer mil.

Erkänt bra våtrepp har Michelins Pilot Road och Pilot Road 2
Road 2 har dubbla gummkiblandningar för mer mil.
Lite sportigare blir då Pilot Power/Power 2CT och Pure

Dunlop har Roadsmart i den kategorin med ett bra våtgrepp och många mil. Även detta däck har dubbla gummiblandningar.
Lite sportigare däck blir då Qualifier II

Pirelli har väl Diablo Strada(tror jag det heter)
Diablo Rosso är sportdäcket

Metzeler har sina Roadtec
Sportec är deras sportdäck

Det är snart tid för byte av framdäck och jag kan inte riktigt bestämma mig för vad det blir. När bakdäcket byts blir det troligtvis samma som fram.
Kör just nu enbart gata (inspirerat, risktänkandet sätter stopp) men kommer nog gå ngn SMC-kurs. Det börjar ofta regna när jag kör så bra våtegenskaper är ett måste. Lång livslängd är ett plus, men inte det viktigaste då jag är ganska snäll mot mina däck :tungan.

Det står mellan:

Michelin Road 2CT - Bra allrounddäck, men jag är livrädd för släpp
Dunlop Roadsmart - Samma som ovan men utan släppen
Pirelli Angel ST - Finns tyvärr inte mycket att läsa om dessa däck, men det som finns är positivt (favoriten just nu)

Jag vill gärna ha åsikter om vilket däck som är bäst men ffa om ngn kan berätta om egna erfarenheter med Angel ST

TEXT....
Det står mellan:

Michelin Road 2CT - Bra allrounddäck, men jag är livrädd för släpp
Dunlop Roadsmart - Samma som ovan men utan släppen
Pirelli Angel ST - Finns tyvärr inte mycket att läsa om dessa däck, men det som finns är positivt (favoriten just nu)

Jag vill gärna ha åsikter om vilket däck som är bäst men ffa om ngn kan berätta om egna erfarenheter med Angel ST

Vill också ha lite mer info om Pirelli Angel ST då min lokala handlare rekommendera dom till mig idag. Så lyfter tråden lite.

tjena alla där ute

mitt fram däck är slut tänkte köpa ett nytt men vet inte vilket märke som passar. kör endast på gata ingen bana.

hoj

suzuki gsxr 600 :tungan :yoparty

Vill också ha lite mer info om Pirelli Angel ST då min lokala handlare rekommendera dom till mig idag. Så lyfter tråden lite.

Det är ju ett såpass nytt däck så många kan knappast ha testat det än.

Det testades ju dock med gott resultat i senaste Motorrad med en andra plats endast bräckt av Michelin Pilot Road 2 om jag inte minns fel.

Har Pilot Road 2 och det har väl funkat bra, kört närmare 400 mil med dem hittills och däribland Gotland Ring samt ett par pass på Rörken. På Gotland var det dock väldigt mjukt på sidorna, det mer eller mindre smällte och då jämförde jag även med några andra däck på andra hojar som körde betydligt fortare än mig och de var inte i närheten av den smälta jag åstakom =) Min körning var/är långt ifrån perfekt och vi tror det berodde på att jag bromsa för mkt i kurvorna (g-kraft) med gassläpp och då blev det varmt. Dag 3 av 3 på Gotland såg däcket mkt renare ut och då hade jag även fått upp farten i kurvorna.

På Rörken har det aldrig kännts konstigt utan där har det funkat alldeles utmärkt. På gata så har jag väl inte heller något att klaga på, det jag känt några ggr är när man har bra temp i däcket, stannat en stund ex tankning och sedan kliver iväg strax efter i en kurva så kan det dansa till men aldrig mer än att det varit kontrollerat. Däck/vägljudet är nog ganska högt.

31247180.jpg

31247181.jpg

Har Pilot Road 2 och det har väl funkat bra, kört närmare 400 mil med dem hittills och däribland Gotland Ring samt ett par pass på Rörken. På Gotland var det dock väldigt mjukt på sidorna, det mer eller mindre smällte och då jämförde jag även med några andra däck på andra hojar som körde betydligt fortare än mig och de var inte i närheten av den smälta jag åstakom =) Min körning var/är långt ifrån perfekt och vi tror det berodde på att jag bromsa för mkt i kurvorna (g-kraft) med gassläpp och då blev det varmt. Dag 3 av 3 på Gotland såg däcket mkt renare ut och då hade jag även fått upp farten i kurvorna.

På Rörken har det aldrig kännts konstigt utan där har det funkat alldeles utmärkt. På gata så har jag väl inte heller något att klaga på, det jag känt några ggr är när man har bra temp i däcket, stannat en stund ex tankning och sedan kliver iväg strax efter i en kurva så kan det dansa till men aldrig mer än att det varit kontrollerat. Däck/vägljudet är nog ganska högt.

31247180.jpg

31247181.jpg

Den översta bilden ger störtskön "duccefeeeling"! :Rockbanan

Ärligt talat så slant PR 2CT lite för mig på gotlad ring i fjol. Inget allvarligt och polaren som var rejät mycket snabbare på sin ZX9R hade samma däck bak.

INget bandäck om man ska vara seriös men ett sjuhelvetes gatdäck IMHO.

tänkte köpa pilot road 2 men hittade 2 modeler av den vad är skillnaden

PILOT ROAD 2 D FRONT 1206:-
PILOT ROAD 2 FRONT 1173:-

*/ ?>
Nyheter
KTM uppdaterar sin elhoj

Pressrelease från KTM: ...

Verksamheten säkrad på Gotland Ring!

Det har varit många turer k...

Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Back