Kolv

razer-10

Ny medlem
Gick med
15 Oct 2009
Ort
Göteborg/Kungälv
Hoj
Aprilia rs 125
Är det någon som vet vart man får tag i en kolv till min rs 125 (2007) till ett mycket bra pris?

Jätte jätte tacksam för svar
 
hur mkt kostar en orginal kolv till en aprilia rs?? eller vilken är bäst?? :P
 
jasså ja trodde att dom kostade typ 1500 eller nåt sånt... lite surt och lägga 3000 på en kolv:(

AA precis fast det va original här i Sverige!
Ser dom i utlandet för kanske runt en tusing kanske. Men det är det jag hoppas på att någon kan ge oss svar på :-D hur långt har din hoj rullat? vet du när man bör byta?
 
AA precis fast det va original här i Sverige!
Ser dom i utlandet för kanske runt en tusing kanske. Men det är det jag hoppas på att någon kan ge oss svar på :-D hur långt har din hoj rullat? vet du när man bör byta?

min har rullat lite över 1000mil så det är ju snart dags tror jag :)
ingen som har någon kolv att rekomedera man vill ju inte köpa det billigaste bara för att de är billit man köper ju på kvaliten. :)
 
Kan inte någon göra en Tråd med länkar och liknande till olika hojjar t.ex. RS, Cagiva, DT el liknande som innehåller kolvar, kedjor ja rubbet.
 
Men vilken kolv skall du ha på den sidan du länka? Det finns ganska många på den sidan och de varierar i pris.
Har du någon du rekommenderar och vilken demission är det 53,97 eler 53,98 eller 53,99?

Jätte tacksam för svar.

vet inte men 0.01mm gör nog inte så stor skillnad:tummenupp
 
Last edited:
Är det någon som har svar på om 0,01 mm gör något?
Vet inte vilken jag skall bveställa hem :S

Jo 0.01mm gör facktist en del, beroende vad för tolerans man ska ha, det är därför det finns olika storlekar på kolvarna.

har du för stort spel så kommer kolven glappa mer en nödvändigt, o har du för stor kolv så blir glappet för litet o kommer bli högre friktion som kan leda till att den värmernyper.

Lättast är att kolla på sin cylinder vad den har för märkning, märknigen står stansad antigen på ovansidan av cylindern, annars på cylinderfoten( A B C D E ) märkningen avser vilken kolv man ska använda, om det står A ska man använda A kolv, org diameter, har för mig det ska vara om loppet är borrat 54mm med ( A märkning ) ska du ha en kolv i diameter 53.57mm.
 
Last edited:
Jo 0.01mm gör facktist en del, beroende vad för tolerans man ska ha, det är därför det finns olika storlekar på kolvarna.

har du för stort spel så kommer kolven glappa mer en nödvändigt, o har du för stor kolv så blir glappet för litet o kommer bli högre friktion som kan leda till att den värmernyper.

Lättast är att kolla på sin cylinder vad den har för märkning, märknigen står stansad antigen på ovansidan av cylindern, annars på cylinderfoten( A B C D E ) märkningen avser vilken kolv man ska använda, om det står A ska man använda A kolv, org diameter, har för mig det ska vara om loppet är borrat 54mm med ( A märkning ) ska du ha en kolv i diameter 53.57mm.

mycket tacksam för svaret! va inne ovh tittade på scoter specialisten och då skulle de ha 3,500 för en ny kolv! därför vill jag beställa över näten (lite billigare) men de vet ej hur diametern är på de´n för de har bara ett artikel nummer!
så min fråga nu lyder

Jag har orginal rotex 122 cylinder på min rs 125 2007
Och jag skall beställa en ny kolv.
Antingen
53,97
53,98
53,99
Vilken föredrar du? om jag tar den i mitten kan det ju bara diffa på o.oo1
Mycket tacksam för svar. vill ut på vägarna igen :-D
 
mycket tacksam för svaret! va inne ovh tittade på scoter specialisten och då skulle de ha 3,500 för en ny kolv! därför vill jag beställa över näten (lite billigare) men de vet ej hur diametern är på de´n för de har bara ett artikel nummer!
så min fråga nu lyder

Jag har orginal rotex 122 cylinder på min rs 125 2007
Och jag skall beställa en ny kolv.
Antingen
53,97
53,98
53,99
Vilken föredrar du? om jag tar den i mitten kan det ju bara diffa på o.oo1
Mycket tacksam för svar. vill ut på vägarna igen :-D

har man tillgång till sjutmått kan man mätta upp loppet o se vad den har för diameter, är man osäker så är det troligen standard borr 54mm, då ska du ha 53.97mm kolv.

Sen skrev du fel angående diffen på 0.001, det är 0.01 man mäter oftast i, det är stor skildnad på 0.01 & 0.001, specelt i mätningar.

100 delar & 1000delar.
 
Hur vet man när det är dax för byte av kolv? Jag har en aprilia rs 125 som har gått runt 1600 mil. Har ingen aning om de andra ägarna har bytt kolv någon gång. Finns det något bra sätt att ta reda på när man ska byta?

Btw jag hör kolven slagen rätt tydligt, är det ett tecken på att ett byte behövs eller är det normalt?

Tackar för svar :)
 
har man tillgång till sjutmått kan man mätta upp loppet o se vad den har för diameter, är man osäker så är det troligen standard borr 54mm, då ska du ha 53.97mm kolv.

Sen skrev du fel angående diffen på 0.001, det är 0.01 man mäter oftast i, det är stor skildnad på 0.01 & 0.001, specelt i mätningar.

100 delar & 1000delar.


Jag är väldigt osäker! Men du rekomenderar att jag skall beställa hem 53,97 kolve? Vad händer om det är för liten? Kan jag fortfarande köra med den eller blir det bara effekt minskting?
 
Nyheter
Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Yamaha R7 får stor uppgradering!

Yamaha R7 får en nängd uppg...

BMW F 450 GS för prisvärda äventyr

BMW presenterade den länge ...

BSA Thunderbold avtäckt på EICMA

BSA har avtäckt sin fjärde ...

ExploreBike: Lerigt Gotland Grand National

Årets Gotland Grand Nationa...

Nytt om H-D Bagger-Världscupen

Under en presskonferens på ...

BMW F 450 GS ”Din bästa kompis” 

Screenshot Nya BMW F 450...

Nya MV Agusta Brutale 800

MV Agusta Brutale har länge...

YAMAHA Tracer 7 OCH Tracer 7 GT Y-AMT

Inför 2026 uppdateras maski...

Back
Top