SV-Tråden!

Hejsan Ny här jag har just köpt en 01as sv650s som gått 1400 mil.
Jag har just beställt ett micron slipon system, nu undrar jag om jag behöver bestycka om den eller är det bara att trycka dit det eller?
 
Det finns ju en kontakt nånstans innan tändningslåset (från batteriet), där ska man kunna mäta om det går ström till låset över huvud taget, gör det de så är det fel på låset då ingen ström kommer därifrån!

Hoppas du förstår....:rolleyes:


Misstänker att den kontakten sitter under tanken... Tror inte jag vågar mig på att skruva av den.
Det lutar nog åt att ta den till verkstan.. :(
Men stort tack för all hjälp och alla tips du gett mig!!
Jag meddelar vad felet var sen ;)
 
Tänkte bara fråga hur bra ni upplever er framboms är på sv'n?
Eftersom jag var totalt ny på det här med att köra hoj så märkte jag inte av detta i början, men nu tycker jag att min frambroms är under all kritik. Det finns inte en chans att jag kan t.ex använda två fingrar för att få stopp på hojjen utan man måste använda hela handen. Det känns inte som det finns något riktigt bett i dom. känns mer som dom glidbromsar.
Jag har provat med att spola rent med brakeclean samt byta klossar. Detta gjordes innan hojjen lämnads in på service där dom bytte bromvätska. Blev bara en marginell skillnad.

Vet inte om jag bara har fått för mig att dom har varit bättre eller om det alltid varit så här, därav min fråga till er.

Vet att en kille här inne tävlade med en sv650s förut och är lite nyfiken om han har gjort några mods.
 
...
Vet att en kille här inne tävlade med en sv650s förut och är lite nyfiken om han har gjort några mods.

Billiga Premier sinterbelägg från Addemoto och stålomspunnet. Funkar kalas, kanske inte jättestumma men bra bett och känsla.
 
Last edited:
Tänkte bara fråga hur bra ni upplever er framboms är på sv'n?
Eftersom jag var totalt ny på det här med att köra hoj så märkte jag inte av detta i början, men nu tycker jag att min frambroms är under all kritik. Det finns inte en chans att jag kan t.ex använda två fingrar för att få stopp på hojjen utan man måste använda hela handen. Det känns inte som det finns något riktigt bett i dom. känns mer som dom glidbromsar.
Jag har provat med att spola rent med brakeclean samt byta klossar. Detta gjordes innan hojjen lämnads in på service där dom bytte bromvätska. Blev bara en marginell skillnad.

Vet inte om jag bara har fått för mig att dom har varit bättre eller om det alltid varit så här, därav min fråga till er.

Vet att en kille här inne tävlade med en sv650s förut och är lite nyfiken om han har gjort några mods.


Går även bra att bromsa med två fingrar med originalbromsar, är ju inte den bästa känslan, men man vänjer sig. Ät mer gröt. Kör man bana hårt så slits beläggen snett och tar ännu senare efter ett tag dock.
 
Idag gick sambons SV650 -99 sönder....:näsblod
Det rykte till två gånger under en lätt acceleration och sen rassal det till, kedjan låg innanför drevet med en sprucken länk och kopplingen känns inte ok... Vad kan ha hänt?!:confused::va

Jag ska riva det imorgon så får vi se vad det blir för operation....:huvet
 
Idag gick sambons SV650 -99 sönder....:näsblod
Det rykte till två gånger under en lätt acceleration och sen rassal det till, kedjan låg innanför drevet med en sprucken länk och kopplingen känns inte ok... Vad kan ha hänt?!:confused::va

Jag ska riva det imorgon så får vi se vad det blir för operation....:huvet

Den brustna kedjan kan ha låst drevet så att kopplingen har börjat slira.

Om kopplingen slirar vid körning sen så har troligtvis stålskivorna i kopplingen gått varma och blivit skeva- byt.

förresten, kan/ska man även justera fjädern bak?

Ja, men endast förspänning liksom framgaffeln.
 
Last edited:
Den brustna kedjan kan ha låst drevet så att kopplingen har börjat slira.

Om kopplingen slirar vid körning sen så har troligtvis stålskivorna i kopplingen gått varma och blivit skeva- byt.


Kopplingen har inte slirat....
Hittade felet nu när jag rev, kedjan har slagit sönder tryck pinnen till kopplingen, kostar 170:- ca plus ett nytt kedjelås eller en ny kedja.....:tummenupp
 
Nu är en ny kopplingspinne beställd, från MC shoppen i Karlstad.... Dom enda som hade en liggandes...:banana Sen har jag satt dit en ny kedja oxå, våga inte låte henne åka med den gamla.... Så snart sullar den igen och så dyrt blev det inte heller....:tuttar
 
Den brustna kedjan kan ha låst drevet så att kopplingen har börjat slira.

Om kopplingen slirar vid körning sen så har troligtvis stålskivorna i kopplingen gått varma och blivit skeva- byt.



Ja, men endast förspänning liksom framgaffeln.


OK, vet du hur man går tillväga? :)
 
Nu är en ny kopplingspinne beställd, från MC shoppen i Karlstad.... Dom enda som hade en liggandes...:banana Sen har jag satt dit en ny kedja oxå, våga inte låte henne åka med den gamla.... Så snart sullar den igen och så dyrt blev det inte heller....:tuttar

Va kopplingsppinnen kass eller?

OK, vet du hur man går tillväga? :)

Är väl en nyckel som ligger i verktyskittet man tar o vrider vredet på dämparen med tror jag.... vet inte, kör numera med gixxer1000 bakdämpare
 
Last edited:
Va kopplingsppinnen kass eller?

kass var bara förnamnet, 2 delar av den låg i magkåpan oden den tredje satt kvar, togs lätt bort med en tång som tur va och packboxen klara sig, ny pinne beställd, sen är det bara o köra igen!

Är väl en nyckel som ligger i verktyskittet man tar o vrider vredet på dämparen med tror jag.... vet inte, kör numera med gixxer1000 bakdämpare

Tror man kan fixa bakdämparen med en planmejsel och hammare för att spänna fjädern! Gjorde nyss det på sambons sv650 -99.... Om man inte hittar/orkar ta fram special verktyget....:rolleyes:


Ingen orsak!:krama
 
Last edited:


Vet ni va, det var inget fel! Helskumt...
Hojen har varit stendöd i en vecka och ingen hittar något fel.
I tisdags var en mekaniker hemma hos mig och letade felet, utan att hitta nåt. Han tog med sig hojen på sin pickup och drog iväg till verkstan. Dagen efter skulle han börja jobba med den. Tror ni inte den startar då!! Helskumt...
Gissar att något var glappt eller satt i kläm som hoppade rätt under den skumpiga färden till verkstan.
Men glad är jag :banana

Jag vill bara säga; Mcverkstaden.se i Länna är hur bra som helst! Supertrevliga och väldigt måna om sina kunder. När han t.o.m kommer och tittar på plats... Det kallar jag bra service!!
 
Nyheter
Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Back
Top