Otur med biltemas belägg.

Har dina bromsbelägg släppt från klossen?


  • Antal röstningar
    0
Psst, jag har inte varit på Biltema på ett bra tag eftersom jag inte bor så nära. Kommer därför inte ihåg vad det står på skyltarna men jag tror på dig. :tummenupp

Däremot och kanske det intressantaste är ju att om jag tar andra Street-belägg av andra fabrikat och kör på bana så funkar dem fullt ut. Det var det viktigaste jag hade att säga bland all text i mitt förra inlägg.

Sedan som jag skrev i mitt första inlägg så kanske de funkar bra för gata men om andra Street-belägg klarar värmen bättre så är de kanske bättre kort att satsa på ändå?:va

Jag uppfattade det. Att jag prövar med Biltemas denna gång beror mest på att jag efter alla åsikter inte kunde låta bli att prova. Tyckde det var lämligt att prova på mina redan kassa skivor. Är det skit blir det ju bra att byta både skivor och till andra pads när dom tar slut.

Men du köper streetbelägg och klagar på att dom inte funkar efter att du kört bana:va

Han har väl inte klagat ? TS frågade väl i princip bara om någon annan råkat ut för samma sak. Det var ju dessutom den tredje uppsättning från Biltema det hände på.

Oavsätt om Biltemas är bra eller dåliga till det ena eller andra så vore det intressant att veta hur många som kört med Biltemas och råkat ut för att belägget lossnat i jämförelse med inte råkat ut för det.

Hur faen gör man en poll ? Tex

Har kört med Biltemas pads och belägget lossnat

Har kört med Biltemas pads och belägget har inte lossnat

Med tillägget innan dom måste bytas ut på grund av slitage. Alternativt
ett tredje val

Kör med Biltemas pads och belägget har inte lossnat ännu :)
 
Last edited:
Men du köper streetbelägg och klagar på att dom inte funkar efter att du kört bana:va

läs om, läs rätt!

Nja det står det inte. Jag citerar ur Biltemakatalogen för Vår & Sommar 2010 " Bromsbelägg med sintrat friktionsmaterial, vilket ger lång livslängde. Extremt hög friktionskoefficient, med mycket god bromsförmåga oavsett väderlek.
Ger minimalt slitage på bromsskivorna. Asbestfria samt TÜV-godkända. Finns till de vanligaste MC-modellerna på marknaden." slut citat. Det står inte att det är streetbelägg även om jag också vet att det är det men eftersom du påpekar så får vi ta fram rätt info.

På pakteten står det i princip ingenting.

I tidigare beskrivningar stod det även att det sintrade materialet gav en mycket god värmeavledningsförmåga. Detta kan ha tagits bort efter att jag påpekade att de inte alls var speciellt bra för detta.

Jag skrev dock mitt inlägg mer som en iakttagelse på hur jag upplever dessa belägg utan att för den skull döma ut dem för gatkörning. Jag tyckte det var mycket intressant att prova dem på bana för hade de klarat av det hade jag kört vidare på dessa belägg.

Jag kör även nu med gatbelägg från EBC och har tidigare kört med belägg från SBS för gata och dessa har fungerat väldigt bra utan att tappa bromskraft. Sedan har de förmodligen slitits ut mycket snabbare än racebelägg men det är en annan fråga.

Biltema beläggen var så katastrofalt dåliga ur mitt prespektiv att de efter en par varv i lite högre tempo helt tappade bromskraft. Jag drog in bromshantaget ända in till styret. Det har inte hänt med några andra gatubelägg.

För er som vill veta lite mer så kör jag på en GSXR 1000 K4 med originalbromsar både ok och pump. Jag kör 1.02 - 1.03 tider på Mittsverigebanan som bäst så jag är inte speciellt snabb.

Bara för att kasta tillbaka lite så tycker jag att det är lite märkligt att man spenderar mycket pengar på en fin Brembo-pump för att sedan åka runt på lågprisbelägg som även om du förmodligen hade lite otur inte håller måttet.

Du fick svar på det tidigare ang. att biltema klart och tydligt skriver streetbelägg, och även på deras sida får man klicka på street när man ska hitta bromsbelägg till rätt hoj.


Och det märkliga är att du inte läser vad jag skriver, men jag tar det igen då ni inte verkar släppa detta. Pumpen köpte jag för ett riktigt bra pris, annars hade jag aldrig lagt ut 4000kr som ex. ava mc vill ha för den pumpen.
 
Last edited:
Jag uppfattade det. Att jag prövar med Biltemas denna gång beror mest på att jag efter alla åsikter inte kunde låta bli att prova. Tyckde det var lämligt att prova på mina redan kassa skivor. Är det skit blir det ju bra att byta både skivor och till andra pads när dom tar slut.



Han har väl inte klagat ? TS frågade väl i princip bara om någon annan råkat ut för samma sak. Det var ju dessutom den tredje uppsättning från Biltema det hände på.

Oavsätt om Biltemas är bra eller dåliga till det ena eller andra så vore det intressant att veta hur många som kört med Biltemas och råkat ut för att belägget lossnat i jämförelse med inte råkat ut för det.

Hur faen gör man en poll ? Tex

Har kört med Biltemas pads och belägget lossnat

Har kört med Biltemas pads och belägget har inte lossnat

Med tillägget innan dom måste bytas ut på grund av slitage. Alternativt
ett tredje val

Kör med Biltemas pads och belägget har inte lossnat ännu :)

Lägg då gärna oxå till ett alternativ typ "Kör med annat bromsbelägg än Biltema som strulat" i tråden.

Jag har själv ingen erfarenhet av Biltemas bromsartiklar, men de är ju en otroligt stor kedja som finns över hela landet, så det lär finnas ett ganska stort antal konsumter som kör med deras prylar helt utan problem.

Men just i om att det är en stor koncern och många handlar där så är ju sannolikheten att något som gått sönder är från just Biltema. Medans om någon kör med en annan typ av belägg som inte är lika vanligt så blir känslan mer att "det är inte så många som haft problem med det".. just för att inte så många använder det.

Om ett bromsbelägg av 10.000 sålda pajar så är det fortfarande en bättre siffra än om ett belägg av 1000 sålda går sönder. Men det "hörs" mer om det är Biltema, just eftersom det är ett ställe som säljer budget-skit-grejer..

TS skriver ju det redan i orginalposten, han har haft 3 uppsättningar, varav ett har pajat. Då är det ju 5 st belägg som faktiskt hållt.
 
Då svarar jag såhär dom pallar inte hård körning dom glasar spricker och tillslut släpper från plattan.Mysåker du runt bara är dom jättebra.
Även jag har ju såklart provat i hopp om billiga beläggs kostnader.15min på midlanda sen var dom glasade och börja spricka.
Sen vad är det som säger att du får belägg från samma tillverkare när du köper från biltema.
Jag rekomenderar orginalbelägg till gatåka+lite bandagar.Kostar inte så mycket mer om man räknar livslängd.
 
Skivor kan slå sig om beläggen ligger an då det blir varmt. Stannar man med varma skivor ligger beläggen emot och hindrar dem att kylas av i samma takt som resten av skivan just där beläggen är.


De förlorar mer på det att vi sprider ordet här och bland andra hojåkare. De LÄR ju se en nedgång i försäljningen eller att eventuell ökning stannar av :brinnerup


Men då måste det vara monteringen som är fel utförd? eller är beläggen bredare/tjockare än vanliga belägg så klossen tar i skivan?
 
Om man inte rengjort kolvarna utan bara tryck tillbaks dem eller liknande så kan man inte skylla på att belägget ligger på hela tiden och skivan blir varm,......

Om det är mig du menar så kan jag meddela att :mattias

1.) Jag skruvar det mesta själv på mina hojar o bilar och har gjort så i snart 30 år. Knappas ngn rookie mao. Jag tar ofta det säkra före det osäkra och ställer "dumma" frågor för att se om det kan vara ngt jag ändå missat.

2.) Jag har ingen anliggning nu med Carbone Lorrainebeläggen.

3.) Jag ser alltid till att det är rent innan jag monterar och om det behövs använder jag koppar/aluminiumpasta och använder aldrig hårda verktyg direkt mot kolvarna utan har alltid de gamla beläggen (de skall ju ändå slängas) som skydd när jag pressar tillbaka.

4.) Ser jag något fel från tidigare montage rättar jag till det (ena låssprinten var isatt underifrån på sprinten som beläggen hänger i på Gixxern, helt fel, den skall sättas i uppifrån för att inte ens riskera att kunna falla ur). Plåtskivan som täcker oket hindrar sprinten från att rotera såvitt jag kan se.

Sade jag att jag är en anal halvtysk? :näsblod :D :krama

Men då måste det vara monteringen som är fel utförd? eller är beläggen bredare/tjockare än vanliga belägg så klossen tar i skivan?
I mitt fall verkade det vara som att Biltemas belägg var liite tjockare än andra. Andras fall får du fråga dem om, de har jag ingen aning om :va

Vad gäller avkylning säger det sig själv att om hela skivan är fri, utom där beläggen täcker, när den är varm så kyls den av långsammare där beläggen täcker.

De behöver inte ligga dikt an utan det räcker med "vanliga" belägg som har några 100-delars utrymme mellan belägg och skiva för att försämra avkylningen. Har råkat ut för detta på Wilden efter lite aktiv körning förra sommaren (tung hoj, mkt kurvor, mkt hot-rod-gasande, mkt bromsande (jobbig att svänga :näsblod :D )
 
Last edited:
Som jag sagt tidigare så är mina skivor rätt slitna men det gör ju att man kan se att Biltemas belägg verkar ha en radiellt bredare anliggningsyta. Man ser att dom tar ungefär lika långt ut men längre in.
Anliggning.jpg

Man ser ju också att de orginal och "dyrare" belägg jag kört med innan slitit skivorna så att anliggningsytorna blivit inåtböjda.

Om nu Biltemas sliter skivorna så blir dom kanske släta och fina tills det är dags att byta pads igen :tummenupp
 
Som jag sagt tidigare så är mina skivor rätt slitna men det gör ju att man kan se att Biltemas belägg verkar ha en radiellt bredare anliggningsyta. Man ser att dom tar ungefär lika långt ut men längre in.
View attachment 313614

Man ser ju också att de orginal och "dyrare" belägg jag kört med innan slitit skivorna så att anliggningsytorna blivit inåtböjda.

Om nu Biltemas sliter skivorna så blir dom kanske släta och fina tills det är dags att byta pads igen :tummenupp

Jag tycker du gör rätt som provar beläggen själv och skapar dig en egen uppfattning. :tummenupp Det var precis vad jag gjorde och delgav er andra mina erfarenheter utan att varken fördöma någon annan som kör på beläggen eller förkasta idén att de kunde vara bra på gata. (Det verkar dock ha både dragits upp i näsan för vissa och lästs in en massa andra slutsatser i mitt inlägg)

Jag kan inte se på mina skivor att de slets något mer men jag hann inte köra så länge innan beläggen var tokslut. Kanske Biltema-beläggen är bästa sättet att "slita till" skivorna igen? :)
 
läs om, läs rätt!



Du fick svar på det tidigare ang. att biltema klart och tydligt skriver streetbelägg, och även på deras sida får man klicka på street när man ska hitta bromsbelägg till rätt hoj.


Och det märkliga är att du inte läser vad jag skriver, men jag tar det igen då ni inte verkar släppa detta. Pumpen köpte jag för ett riktigt bra pris, annars hade jag aldrig lagt ut 4000kr som ex. ava mc vill ha för den pumpen.

Jag går nog in på Biltemas hemsida på ett annat sätt än du för jag klickar på Bil/MC - MC - Reservdelar - Suzuki (mitt fabrikat) - Bromsbelägg K4-K6. Som jag navigerade hittade jag inte någonstans att det stod street. Det spelar dock ingen roll för jag jämför ju med andra belägg klassade för street när jag bedömer funktionen för Biltemas belägg och för mig personligen vid det tillfälle då jag provade dem så fungerade de, som jag tidigare nämnde, mycket sämre än några andra street-belägg.

Jag skrev inte någonstans att jag tyckte du gjorde fel som körde på dessa förbaskade belägg eller att det var rätt åt dig att dem gick sönder. (även om jag börjar tycka det nu) Läs om och läs rätt du med! :fakta Som jag nämnde i ovan inlägg så delgav jag bara mina erfarenheter av dessa belägg. Sedan anser jag att belägg jag sätter på en sporthoj med 150+ hk skall klara en par hårda inbromsningar, bana eller ej, utan att mattas av rent säkerhetskäl. Jag skulle med nöje köpa Biltema om de höll måttet för jag tycker bromsbelägg är svindyrt men för mig har eget prov bevisat annat.

När det gäller Brembo-pumpen får jag bara gratulera till ett bra köp.:tummenupp När det gäller Biltema får jag önska dig lycka till med din nästa uppsättning belägg.
 
Vadå otur?? Biltema håller ju en viss klass, och detta är ju kontentan av detta.:huvet
 
Har ärligt talat inte orkat läsa igenom tråden men jag vill nämna att för ett par år sen släppte slitytan från beläggen i slutet av långa rakan på mantorp under ett ERF-race för mina kompisar. Fabrikatet var Carbon Lorraine så dyrare märken är ingen garanti för att grejerna håller.
Både hoj och förare tog en del stryk av den incidenten...
 
Har ärligt talat inte orkat läsa igenom tråden men jag vill nämna att för ett par år sen släppte slitytan från beläggen i slutet av långa rakan på mantorp under ett ERF-race för mina kompisar. Fabrikatet var Carbon Lorraine så dyrare märken är ingen garanti för att grejerna håller.
Både hoj och förare tog en del stryk av den incidenten...

Om du inte redan röstat så gör det så detta kommer med. även om det inte var du så är det intressant.
 
En annan tanke som är väldigt generell gällande byte av broms-belägg är inkörningen.
Hur brukar ni köra in era belägg när ni hängt på nya delar?
Kan bara svara för mig själv, men först o främst massear jag kolvarna så att de går att pressas tillbaka mellan två fingrar utan konstigheter. Rent och snyggt ska de vara! Vi har inga gummi-skydd som bilarna, så de kan lätt bli smuts som sliter och fastnar.

Sen när jag väl lagt i de nya beläggen (och/eller skivor) så ger jag mig ut och åker 20-30mil utan att bromsa rejällt. Bara ligga och slita in lite och samslita sidorna osv. Skulle jag byta beläggens plats gör jag likadant. Alltid lugn inkörning innan man börjar stressa dem.

Körde med EBC HH på bladen, och de blev väldigt "skrapiga" och slet hårt på skivan, så efter bara en kort period bytte jag tillbaka till mina gamla Original Nissin i väntan på nya. Sen märker jag att om man feg-bromsar på exempelvis bana så blir ju självklart allt varmare och skivorna tar mer stryk. Att bromsa rätt och effektivt är en konst jag inte behärskar ännu iaf.
Men viktigt är iaf att innan man försöker bromsa om polaren på Gelleråsen så bör beläggen vara inkörda och inslitna emot skivan.
 
Skivor kan slå sig om beläggen ligger an då det blir varmt. Stannar man med varma skivor ligger beläggen emot och hindrar dem att kylas av i samma takt som resten av skivan just där beläggen är.

Men det lär ju bero på ok och kolvar, inte beläggen.
 
Det som är lite jobbigt med Biltemas belägg är att det skiljer mycket på materialet vid olika köptillfällen, vissa gånger så är det en jättebra bromsverkan och man är skitnöjd :tummenupp gången efter ca 1 år senare så funkar de bara för till/från affären för min morsa typ, hade noll bromsverkan på min rövtransport efter 2 inbromsningar från 160, dvs min reflektion gäller bilbelägg men jag tror att det är samma inköpskriterier för MC-belägg.

Ska man använda grejer till hårdare körning så SKA man köpa racegrejer, söndagsåkare och andra softieskörningar funkar utmärkt med Biltemas belägg, har du tur får du bra grejer men det är inte kul att uppleva att det är sunk, btw, har ett par knappt använda biltemabelägg till en turbovoffla hemma, kan skänkas till nån suidical person :tummenupp

Raceåkare är inte en så stor målgrupp att det lönar sig för Biltema att tillhandahålla grejer och tjäna pengar på dem.
 
Nyheter
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Back
Top