Däck fråga !

Pär

Det var inte jag
Gick med
22 Sep 2003
Hoj
Aprilia RSV4 Factory, Aprilia RS250 ,RD350-84
Tjo . tänkt hör om det e någon som vet vad som händer med mina fram däck och varför ?

det "klackar" (på sidorna) sig ganska fort. har jag för högt /lågt ring tryck? eller något annat kanske?
för tillfället har jag ett michelin power one, ca 50% mönster kvar

Mvh
Pär

Om du har runt 2.5 bar så skulle jag tro att det är fjädringen som felaktigt inställd i förhållande till dina däck... Kan också vara ditt körsätt..

vill minas att jag har ca 2,3 i framhjulet , fjädringen är ställd enligt boken + 1 varv på comp.

vill minas att jag har ca 2,3 i framhjulet , fjädringen är ställd enligt boken + 1 varv på comp.

Jag antar att originalinställningarna är bra för normal körning (kanske inte lika bra för riktigt aktiv körning?).

Jag har bara läst här på SH tidigare om folk med onormalt slitage på däck på grund av fel inställningar på dämparna. Själv har jag aldrig varit med om det, men jag har också alltid sett över inställningarna och ändrat dom för bästa känsla efter att jag bytt däck etc.

Hittade ett 1 timma 45 min program om just däckslitage och fjädring :tummenupp (börjar 3 minuter in): http://www.desmonorthwest.com/forums/showthread.php?postid=131076

Last edited:
Vilket Power One?
Competiton eller Street? Street ska ha ca 2,3 - 2,5 i kalltryck. (2,5 för gata)
Comp ska 2,1 och är ett racegummi

Däcket är ett Power one V .(comp)

svårt att ta bilder men här e ett försök iallafall.

hmm.. kan tänkas att jag vet vad det är :huvet:huvet
har monterat det på fel håll .. oopppps ! var väll stressad den dagen.

Bifogat

• DSC_0074.jpg
    DSC_0074.jpg
    225.5 KB · Visningar: 123
Sen tycks dessa däck slitas rätt ordentligt vid hårdare körning. Då vi var på Kemora och körde i Maj så hade kompisen (roffe_s här på SH) sånna där däck vill jag minnas. Dom var rätt sargade efter några pass.

Om det är "vågorna" du menar?

Lufttrycket är en liten del i detta. åker gata eller bana med dessa?

Men den stora delen, enligt det jag ser,(svårt att se på bild iofs) så är det fjädringen som orsakar detta. Och tyder jag ditt första inlägg rätt, så är det inte det första däcket som blir såhär...?

Om det är "vågorna" du menar?

Lufttrycket är en liten del i detta. åker gata eller bana med dessa?

Men den stora delen, enligt det jag ser,(svårt att se på bild iofs) så är det fjädringen som orsakar detta. Och tyder jag ditt första inlägg rätt, så är det inte det första däcket som blir såhär...?

både bana och gata

stämmer att det inte e det första så att det skulle vara felvänt är kanske inte ändå inte problemet.
frågan är vad man ska göra med fjädringen ? mer/mindre retur.d, mer/ mindre compre, eller mer/mindre fjäder?

hu avanserat dette :)

både bana och gata

stämmer att det inte e det första så att det skulle vara felvänt är kanske inte ändå inte problemet.
frågan är vad man ska göra med fjädringen ? mer/mindre retur.d, mer/ mindre compre, eller mer/mindre fjäder?

hu avanserat dette :)

Är ingen expert, men testa att sänka kompressions dämpningen fram (eftersom det var framhjulet det handlade om?), men det beror ju också på hur hojen känns. Vibrerar det mycket i handtagen när du kör så tyder det också på för hög kompressions dämpning.

Det skulle också kunna vara så att du har för högt tryck på framdäcket vid mycket nedlägg, i vilket fall jag skulle sänka fjäder spänningen och/eller returen bak

Last edited:
japp får prova lite . tack för alla svar ! :yoparty

Ta det lugnt när du provar nya inställningar (om du inte lekt med dämparinställningar tidigare kan jag rekommendera att t.ex. ändra returen fram, till den mjukaste och sen hårdaste inställningen och bara känna på styret i båda fallen så förstår du hur stora ändringar man kan göra och hur farligt det kan vara med helt fel inställningar) och skriv också upp vad du hade för värden innan du började ändra. :tummenupp

Gör inte flera ändringar på samma gång då har du ingen aning om vad det var som var bättre eller sämre. :näsblod

Nyheter
Di Giannantonio tillbaka som vinnare!

Fabio Di Giannantonio är fö...

The Distinguished Gentlemans’s Ride – Körs i morgon!

Den 17 maj är det åter dags...

GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard