R1 kamkedjebyte, tips o tricks.

Henren

Ny medlem
Gick med
29 Sep 2004
Hoj
Ingen hoj
Hej!

Har ett tråkigt rassel från motorn ibland, hört det 2ggr när jag stått på tomgång. Tidigare ägaren pratade om "sträckaren". Hojen har rullat strax över 5000mil.

Inte börjat köra med hojen, den står nedmonterad inför lackering som verkar dra ut på tiden. Var inne på en MC firma idag och sade att det rasslade om motorn på tomgång. Det är kamkedjespännaren sade han direkt. Sätt dit en manuell för 7-800kr.

Såg en bild här på forumet hur den satt monterad, dock på en R6:a.

Hur enkelt är det att byta? Vad behöver jag göra, skall man köpa en manuell eller automatisk?

Någon kanske sitter på en fin bild så man ser?

vet inte hur det ser ut på R1an men i princip är det en mekanism( på utsidan) med en pistong som går in i motorn. har du automatisk måste du lossa på skruven som nyper fast pistongen, släppa på tändstiften och dra runt motorn så kedjan går runt sen skruva fast pistongskruven och tändstiften. sen är de bara att köra.

Vad är det du vill byta?
Det är skillnad på kamkedja o kamkedjespännare.

Ladda ner microfischen för r1 o kika. Spännaren är med all säkerhet pisslätt att byta medans kedjan är "bara" relativt lätt.

vet inte hur det ser ut på R1an men i princip är det en mekanism( på utsidan) med en pistong som går in i motorn. har du automatisk måste du lossa på skruven som nyper fast pistongen, släppa på tändstiften och dra runt motorn så kedjan går runt sen skruva fast pistongskruven och tändstiften. sen är de bara att köra.

är denna prosedur generell..med att ta ur tändstift och dra runt motor m,m lr just på r1? inget jag hört talas om och varför? det ända jag vet är att när man slackar på kamkedjan bör man se till att den inte kuggar över...

Vad är det du vill byta?
Det är skillnad på kamkedja o kamkedjespännare.

Ladda ner microfischen för r1 o kika. Spännaren är med all säkerhet pisslätt att byta medans kedjan är "bara" relativt lätt.

Det är kamkedjespännaren jag vill byta!

Finns det ingen som har bytt själv på sin, på R6an har jag hittat en tråd.

Det är kamkedjespännaren jag vill byta!

Finns det ingen som har bytt själv på sin, på R6an har jag hittat en tråd.

Pratade med Beviks i Linköping idag, förklarade att det lät illa ibland på tomgång! Han trodde det kunde vara nållagret till kopplingskorgen!

En kostnad på 250kr isåfall, vore ju inte helt fel om det var så enkelt.

Jag tror själv att det har med kamkedjan att göra, då jag kopplade när det lät och ljudet försvann inte.

Någon som haft liknande problem?

Pratade med Beviks i Linköping idag, förklarade att det lät illa ibland på tomgång! Han trodde det kunde vara nållagret till kopplingskorgen!

En kostnad på 250kr isåfall, vore ju inte helt fel om det var så enkelt.

Jag tror själv att det har med kamkedjan att göra, då jag kopplade när det lät och ljudet försvann inte.

Någon som haft liknande problem?
På min Gixxer lät det ordentligt när man varvade upp till 3-4k varv och slog av, typiskt kedjerassel, och då va den automatiska spännarn kronslut.

Fast jag skulle nog vilja påstå att det är enklare att byta spännaren än att byta nållagret ;)

På min Gixxer lät det ordentligt när man varvade upp till 3-4k varv och slog av, typiskt kedjerassel, och då va den automatiska spännarn kronslut.

Hur ser man om spännaren är slut?

Jag har rassel i min -98:a på tomgång och vid gaspådrag upp till ~2500rpm. Hade loss sträckaren i samband med att jag renoverade växellådan och tyckte den såg fin ut så jag satte bara tillbaks den.

Hur ser man om spännaren är slut?

Jag har rassel i min -98:a på tomgång och vid gaspådrag upp till ~2500rpm. Hade loss sträckaren i samband med att jag renoverade växellådan och tyckte den såg fin ut så jag satte bara tillbaks den.
Ser å ser :) Det rasslar som sagt och man känner att den som är alldeles orkeslös om man skruvar loss den och klämmer ihop den.

Ser å ser :) Det rasslar som sagt och man känner att den som är alldeles orkeslös om man skruvar loss den och klämmer ihop den.

Vad tror ni om nållagret till kopplingskorgen då? Har ingen tank på hojen så jag kan inte provköra/lyssna nu. Lackeraren är inte klar än, bad om att få tillbaka alla kåpor så att jag kan ut o åka i veckan om det inte händer nåt :D

Hur bökigt är det att ta bort spännaren? Bort med luftburken, förgasarbryggan och sen då? hur det det ut?

Killen på Beviks i Linköping sade att man måste "spänna" fast kedjan med typ buntband så att den inte hoppar. Medans Motorbolaget i Linköping menade på att det behövs inte! Man blir ju rätt klyven.

Vad tror ni om nållagret till kopplingskorgen då? Har ingen tank på hojen så jag kan inte provköra/lyssna nu. Lackeraren är inte klar än, bad om att få tillbaka alla kåpor så att jag kan ut o åka i veckan om det inte händer nåt :D

Hur bökigt är det att ta bort spännaren? Bort med luftburken, förgasarbryggan och sen då? hur det det ut?

Killen på Beviks i Linköping sade att man måste "spänna" fast kedjan med typ buntband så att den inte hoppar. Medans Motorbolaget i Linköping menade på att det behövs inte! Man blir ju rätt klyven.
Svårt att säga utan att ha hört motorn, men är det ingen skillnad på om du håller in kopplingen eller inte så är det sannolikt inte kopplingskorgen som strular.

Jag rev aldrig loss den på min Retta, men ja, bort med tank, luftburk, fuggar, sen borde du komma åt den. Men för att vara på den säkra sidan, ta bort ventilkåpan och stripea fast kedjan i kammarna, det kan spara in många timmars jobb och mycket pengar i slutändan! Det är ju trots allt 5 min extrajobb, jämfört med att kanske bli tvungen att byta några ventiler!

Svårt att säga utan att ha hört motorn, men är det ingen skillnad på om du håller in kopplingen eller inte så är det sannolikt inte kopplingskorgen som strular.

Jag rev aldrig loss den på min Retta, men ja, bort med tank, luftburk, fuggar, sen borde du komma åt den. Men för att vara på den säkra sidan, ta bort ventilkåpan och stripea fast kedjan i kammarna, det kan spara in många timmars jobb och mycket pengar i slutändan! Det är ju trots allt 5 min extrajobb, jämfört med att kanske bli tvungen att byta några ventiler!

När endå allt är borta, hur enkelt är det att ställa ventilerna på hojen?

Nyheter
Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Back