Aprilia rs 250 -99 öppna ljuddämpare

Tankad

Ny medlem
Gick med
31 Dec 2009
Hoj
Yamaha R6 -09
Hej

Har två originalljuddämpare till en Aprilia rs 250 -99 som jag (nybörjararsel:glömdet) skulle vilja packa om. Problemet är att själva röret inte går att dra ut ur höljet, inte ens då jag drar riktigt ordentligt.

Finns inga popnitar/skruvar eller liknande på röret mer än de som håller fast det vid avgasmynningen, då borde det bara vara silikon som håller fast det?:va Det kan väl inte vara så att de inte går att packa om alls?:confused:

Bifogat

• SDC11959.jpg
    SDC11959.jpg
    228 KB · Visningar: 97
  • SDC11962.jpg
    SDC11962.jpg
    216.2 KB · Visningar: 123
  • SDC11960.jpg
    SDC11960.jpg
    217.7 KB · Visningar: 85
skulle gissa den ligger mer i klass med moped ljuddämpare än dom stora 4-taktare,
Och mitt tips är att ta ett stadigt tag om den och dra för kung o fosterland,
Brukar vara så på flesta ljuddämpare
(handduk eller liknande runtomljudämparen, och handen på slutdelen av stingern)
är dock inte 100% på att de är så på din!

om du ska använda brandsäkert glasfiber till att packa om, använd då handksar!

Last edited:
Det var min första tanke också, men alltså den rör sig inte ur fläcken. Är precis som att det är nån skruv jag glömt, men det finns ju inga på röret!

Det är säkert möjligt att få isär dom, men jag tror du får grava problem att få ihop dom igen sen. Låt det vara, är mitt tips.

Tackar för svaren!

Tror jag följer Mattias råd och lämnar dem ifred, frågan är bara om det nu ens är möjligt att få ner hojen till 92-95db, som krävs för Gotland ring... Några tips?

Tackar för svaren!

Tror jag följer Mattias råd och lämnar dem ifred, frågan är bara om det nu ens är möjligt att få ner hojen till 92-95db, som krävs för Gotland ring... Några tips?

Förbifart eller? Borde den väl klara? Alternativt ge inte fullt på rakan (där jag antar att dom mäter, då resten av banan ligger svårttillgängligt).

Antar att det är en organiserad körning. När vi var där och körde i fjol på "öppen bana" ängades inte ljudet en tanke av banpersonalen. Och då hade vi ett gäng riktigt brötiga hojar. De enda de sa var "kör försiktigt"... :näsblod

Förhoppningsvis, tydligen är det svårt att få ned den till 92db som jag nu fått reda på gäller, men får väl göra det som går!

Är det så i år också så har jag väl inget att frukta, får hoppas att de ser igenom fingrarna i år också :rolleyes:

Slutkanten med slutröret är bara itryckt i höljet med en o-ring ( o-ringen e jag osäker om du har eller ej, om det sitter fast, ja det gör de ;)

Hur man får isär det utan att dra, ta fram en gummiklubba o börja slå på skruvarna på undersidan så ska allt börja puttas ut, alternativ är att montera ljudämparen i ett skruvstäd, ha nått i mellan bara så du inte skadar ALU, hjälper inte de så har det la ärjat, bara fram med nått rostlösningsmedel o spruta i alla skarvar o låt ligga en stund o spruta på lite till, sen är det bara försöka på nytt.

Vet inte om det gäller just RS250 men generellt så har orginalljuddämpare till gathojar sällan stoppning. De brukar vara av uppbyggda enligt principen med rör i olika längder.

Första kammaren närmast skruvhålerna är ca 10cm lång med en svetsad del som ej går ta isär som är byggd mera för att döda ljudvågorna utan ull o resten är som en vanligt med dämpar ull.

De man kan göra är att förlänga kammaren, vist man tappar lite i genomflödet men db kommer bli lägre.

Får du isär den så kommer du se hur jag menar.

Nyheter
Di Giannantonio tillbaka som vinnare!

Fabio Di Giannantonio är fö...

The Distinguished Gentlemans’s Ride – Körs i morgon!

Den 17 maj är det åter dags...

GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard