Få bort framdrevet? (bild)

GeForce

Zumba
Gick med
16 Feb 2007
Hoj
ingen...
Står inte i servicemanuallen på vilket sätt man skall ta bort framdrevet.
Är det bara att riva i med ett knirrskaft medan man har bakhjulet låst eller är det någon sprint man måste ta först bort?
Någon mekare som vet?

Lite bilder på allt.

Bifogat

• IMG_4573.jpg
    IMG_4573.jpg
    187.1 KB · Visningar: 95
  • IMG_4575.jpg
    IMG_4575.jpg
    190.3 KB · Visningar: 95
  • IMG_4576.jpg
    IMG_4576.jpg
    161.7 KB · Visningar: 86
  • IMG_4587.jpg
    IMG_4587.jpg
    175.2 KB · Visningar: 101
  • IMG_4588.jpg
    IMG_4588.jpg
    176.3 KB · Visningar: 92
Muttern ser ut att vara låst genom att den är ner knackad i de två spåren. Böj upp så att det blir runt o inte låser, sen är det bara att låsa bakhjulet och skruva :tummenupp

Det du kan göra för att det ska gå lättare är att försöka lätta på den nerslagna delen på muttern som sitter mot axeln (låsningen).

Sen är det bara att dra av helvete :tummenupp

Tack båda för de übersnabba svaren, den satt som berget även efter att jag knackat bort låsningen men den kom loss :tummenupp

Vet någon med vilken kraft det nya drevet skall sättas fast med?

//Johan

Och du ska inte dra med spärrskaft, du ska ha ett vanligt draghandtag annars riskerar du att pajja spärrskaftet.:tummenupp

Om den heter drive sprocket nut skall den endast vara med 85Nm, ganska lite jämfört med din.

Men nu skall jag ut och testa om det blev någon skillnad med nerdrevningen.:yoparty

Hur mycket drevade du, både fram o bak?? kände du nån skillnad??

En billig eldriven mutterknack är din bästa vän när du vill ha loss framdrevet, (för oss som ingen kompressor äger). Först lossa låsningarna, (denna var ny för mig), för att sen lite "geshwinnt" trolla loss muttern samtidigt som man håller mot lätt nonchalant och världsvant med fotbromsen. Del av kaka, som de säger.

Gillar inte absoluta spärrar på sånt här då det alltid är någon del som blir utsatt för stress som det inte är menat, att ha växel i t ex. Andra kan ha annan uppfattning men på detta sätt går inget sönder iaf.

Hur mycket drevade du, både fram o bak?? kände du nån skillnad??

Jag gick ner en kugg fram. Skillnaden blev klart märkbar men inte så dunder och brak som jag hade hoppats på eller som vissa här på SH har upplevt det.
Men visst, jag är nöjd och kan starkt rekommendera det så länge inte förbrukningen skjuter i höjd.
Gick åt ca. 18€ och 1h nybörjarmek.

Lite stäts:
Första växelns toppfart - 99km/h ->90km/h
60km/h - 3000rpm ->3200rpm
100km/h - 5000rpm -> 5500rpm
Topfarten okänd, för många poliser på vägarna

//Johan

Jag gick ner en kugg fram. Skillnaden blev klart märkbar men inte så dunder och brak som jag hade hoppats på eller som vissa här på SH har upplevt det.
Men visst, jag är nöjd och kan starkt rekommendera det så länge inte förbrukningen skjuter i höjd.

Lite stäts:

//Johan

Jag drevade ner 1 kugg fram o upp tre bak....:tungan
Dra åt helvete vilken busmaskin det blev!:yoparty:banana

Men min hastighetsmätare ballat ur helt, visar 200 blås när det i verkligheten går i 170... funderar på en speedohealer, men va fan, ska byta hoj, så det får nog va....

Last edited:

Lite stäts:

//Johan

Räknar jag rätt när du får ca 10% skillnad på en kugg mindre fram?
Du hade allså elva eller tio kugg på det drevet redan innan du bytte, det låter konstigt.

Räknar jag rätt när du får ca 10% skillnad på en kugg mindre fram?
Du hade allså elva eller tio kugg på det drevet redan innan du bytte, det låter konstigt.
Det står 16T på framdrevet på bilderna. Är bakdrevet ett 46-tänders är det i närheten av rätt. Skillnaden är 6kommanåt%, plus felvisningen på hastighetsmätaren om den går på framdrevet.

Om nu någon skulle vara intresserad så kan jag meddela att förbrukningen inte nämnvärt höjdes pga drevningen. Dock var detta bara framdreven som ändrades.
5l vid landsväg och 6l vid stadskörning.

//Johan

Nyheter
GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard