Film: Osynliga mannen på sin osynliga MC del 2

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Ort
Värmdö
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
[YOUTUBE-ID]<object width="1300" height="765"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/0hWt6_QI9uo&hl=sv_SE&fs=1&color1=0x006699&color2=0x54abd6&hd=1&border=1"></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/0hWt6_QI9uo&hl=sv_SE&fs=1&color1=0x006699&color2=0x54abd6&hd=1&border=1" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="1300" height="765"></embed></object>[/YOUTUBE-ID]
 
Var är del ett?:yoparty:Bugar

Hände mig förra sommaren, kör på en tvåfilig väg vid Bromma. Kör ifatt en ny Volvo xc90 i jämn takt då hon plötsligt byter fil med mig vid förardörren:näsblod Blir träffad, vinglar otroligt mycket vid räcket, får tillbaka kontrollen på hojen. Ser att hon inte bryr/såg mig och kör vidare.

Nu ligger min puls på varvstopp!:mad: Kör ifatt henne, söker ögonkontakt och hon ignorerar mig, kör lite närmare och bankar allt jag kan på bilen... hon ignorerar mig forfarande:va Kör framför henne och saktar in. När vi har stannat e hon sur och jag ger henne världens utskällning så att hon får panik och tårögd. Blir nöjd, sätter mig på hojen och kör vidare... darrande.

Kan tilläggas att det blev rätt så fina märken på hennes nya Volvo:)
 
Last edited:
Var är del ett?:yoparty:Bugar

[YOUTUBE-ID]<object width="980" height="765"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/85a6mpf-Glk&hl=sv_SE&fs=1&color1=0x234900&color2=0x4e9e00&hd=1&border=1"></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/85a6mpf-Glk&hl=sv_SE&fs=1&color1=0x234900&color2=0x4e9e00&hd=1&border=1" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="980" height="765"></embed></object>[/YOUTUBE-ID]
 
Det är inte så att du är osynlig på något sätt. Många bilförare i Stockholm skiter helt enkelt i andra medtrafikanter.
 
Ska jag skratta eller gråta?

Jag tänker bestämt hävda att inget av detta va nära ögat. Utan jag förstår bilisterna att dom tränger dig när du bromsar in istället för att du bibehåller eller ökar din fart så dom enkelt kan kan byta körfält efter du passerat.
Men nej, då ska du sakta in och testa varvstoppet istället:huvet
 
Ska jag skratta eller gråta?

Jag tänker bestämt hävda att inget av detta va nära ögat. Utan jag förstår bilisterna att dom tränger dig när du bromsar in istället för att du bibehåller eller ökar din fart så dom enkelt kan kan byta körfält efter du passerat.
Men nej, då ska du sakta in och testa varvstoppet istället:huvet


kanske inte upplevs som nära så här i efterhand men för TS kanse de va de.. oavsett om du sitter i bil lr MC så gäller fortfarande väjningsplikten för de medverkande bilarna!

Och att TS drar upp hojen till varvstopp e väl ingen dum idè om tutan inte hörs???

Jag bor själv på söder o blir helt j**la galen på dessa idioter som inte ska ha körkort
 
Ska jag skratta eller gråta?

Jag tänker bestämt hävda att inget av detta va nära ögat. Utan jag förstår bilisterna att dom tränger dig när du bromsar in istället för att du bibehåller eller ökar din fart så dom enkelt kan kan byta körfält efter du passerat.
Men nej, då ska du sakta in och testa varvstoppet istället:huvet

Hur tänkte du nu? Ska han fortsätta om han tror att bilisten inte ser eller bryr sig om honom? Och riskera blir trängd/påkörd?
 
Ska jag skratta eller gråta?

Jag tänker bestämt hävda att inget av detta va nära ögat. Utan jag förstår bilisterna att dom tränger dig när du bromsar in istället för att du bibehåller eller ökar din fart så dom enkelt kan kan byta körfält efter du passerat.
Men nej, då ska du sakta in och testa varvstoppet istället:huvet
:huvet
 
Ska jag skratta eller gråta?

Jag tänker bestämt hävda att inget av detta va nära ögat. Utan jag förstår bilisterna att dom tränger dig när du bromsar in istället för att du bibehåller eller ökar din fart så dom enkelt kan kan byta körfält efter du passerat.
Men nej, då ska du sakta in och testa varvstoppet istället:huvet

Jag har haft körkort sedan 1988 och brukar kunna avgöra när det är läge att stå på sig eller när det är läge att backa av för att slippa stå och rita händelseförlopp till försäkringsbolaget... Det är inte nära ögat alls för jag sätter inte gärna hårt mot hårt när jag sitter på hojen, gubben som for mellan filerna såg jag på långt håll att han inte hade någon koll. Hade jag däremot inte flyttat mig så hade det smällt.
 
Ska jag skratta eller gråta?

Jag tänker bestämt hävda att inget av detta va nära ögat. Utan jag förstår bilisterna att dom tränger dig när du bromsar in istället för att du bibehåller eller ökar din fart så dom enkelt kan kan byta körfält efter du passerat.

Verkar dumt att börja brottas med en bil på 1500kg.

kanske inte upplevs som nära så här i efterhand men för TS kanse de va de.. oavsett om du sitter i bil lr MC så gäller fortfarande väjningsplikten för de medverkande bilarna!

Sedan när har bilisterna i Stockholm börjat att bry sig om väjningsregeln ?
Jag kör nästa dagligen i den staden och har inte märkt av det i alla fall.
 
Last edited:
Det enda som gäller, vart man än kör hoj, är att utgå ifrån att omgivningen inte ser dig, men är det väl så att dom gör det så försöker dom köra på dig!


Alltså, både livrem och hängslen på!

Har klarat mig bra på det hittills.
 
Last edited:
Du har definitivt en poäng med dina filmer.

Jag brukar tuta lååångt och hytta med knuten näve. Det är liksom inget snack om vad man menar då. Och det kan kanske stämma till viss eftertanke hos syndaren...

Att varva upp kan kanske tolkas som provocerande, att man vill "tuffa sig", medan en knuten näve säger mer (dvs att man är arg och livrädd för att mosas av en klant utan vare sig backspeglar eller omdöme).
 
Sådär är min vardag, kör 3-400 mil i tjänsten per månad, runt om i mälardalen. Man lär sig utveckla ett sjätte sinne för när det är något blindstyre på G, man lär sig läsa beteenden i trafiken.
Man har nytta av det på hojen, man får som alla vet, köra åt alla andra med.

Men skall det behöva vara så här? Det är dagligen man får väja för nötter som utan att se sig för kör in i rondeller, inte förstår konceptet högerregel, etc.

Det sura är att bete sig som ett arsel i trafiken är mer eller mindre riskfritt, kör 5 km/h för fort, då blir det batongen. Man blir förbannad.
 
Passaten som svänger in rakt framför dig är såna man riktigt får akta sig för, livsfarligt och handlar enbart om att personen inte haft uppsikt.

Att taxin som låg i vänsterfilen inte flyttade på sig kan jag dock förstå då det såg ut som att du låg så långt bakom för att du valt att hänga på i hans tempo... fast jag vet ju inte hur snabbt det gick heller. Sen är det väl tyvärr så att om man kör defensivt så kommer folk smita in framför i t ex rondeller, i stan har alla bråttom! :-)
 
Nyheter
Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Back
Top