Ny kedja

MJL

Ny medlem
Gick med
15 Jan 2008
Hoj
Hornet 600
Bytte nyligen drivpaket och har sedan bytet hunnit åka två gånger. Efter båda gångerna har jag smörjt kedjan med sk chain lube direkt efter turen.

Min fundering är hur ofta man skall smörja kedjan i början? Ska iväg imorgon på en 300mils resa och funderar på om jag behöver ta med mig burken eller ej?

Jag vet bara vad jag själv gör och det fungerar hyfsat väl. Efter varannan tankning då jag ligger och åker. Eller omskrivet efter var 50-60 mil. Någon sade det till mig och jag har fortsatt göra det.

kedja

:gnisslaMin rel. nyinköpta bandit m ca 1500 mil på mätaren,visar redan brunfärgning på vissa länkar,trots förmodligen rätt skött kedja...Invändigt är det "fabrikssmort" och skyddat av x-eller o-ringar.Där kommer man aldrig åt,hur väl man än smörjer utsidan.På utsidan smörjs endast anliggningsytan på rullarna o dreven,plus att o-ringarna inte får torka ut...:confused:RÄTTA MIG OM JAG HAR FEL!!!

Men smörj på,men´s kedjan är varm.Det skadar aldrig

mvh leffe:tungan

Bytte nyligen drivpaket och har sedan bytet hunnit åka två gånger. Efter båda gångerna har jag smörjt kedjan med sk chain lube direkt efter turen.

Min fundering är hur ofta man skall smörja kedjan i början? Ska iväg imorgon på en 300mils resa och funderar på om jag behöver ta med mig burken eller ej?

Som tidigare talare sa, runt 50 mil är lagom. Så ja, du behöver ha med dig kedjegegg på en 300 miltripp.
Det som också är viktigt att tänka på är att en ny kedja kan sträcka sig en del i början, något som kan vara bra att kolla under resans gång så du inte åker med en kedja som är alldeles för slapp.
Kanske överkurs att ta mig sig verktyg för kedjespänning men man kan ha det under uppsikt och pipa in till en verkstad som kan hjälpa dig om det skulle behövas. (Om du nu inte ska korsa Sahara på din resa, då får du nog ha med verktyg... ;))

:gnisslaMin rel. nyinköpta bandit m ca 1500 mil på mätaren,visar redan brunfärgning på vissa länkar,trots förmodligen rätt skött kedja...Invändigt är det "fabrikssmort" och skyddat av x-eller o-ringar.Där kommer man aldrig åt,hur väl man än smörjer utsidan.På utsidan smörjs endast anliggningsytan på rullarna o dreven,plus att o-ringarna inte får torka ut...:confused:RÄTTA MIG OM JAG HAR FEL!!!

Det räcker med att tidigare ägare högtryckstvättat kedjan och tryckt in vatten i länkarna. Helt klart obra. Många gör tyvärr detta.

O.r.i.g.i.n.a.l.v.e.r.k.t.y.g :tummenupp

Hehe, jag kanske har haft otur med mina orginalverktygssatser. På duccen består den av en insexnyckelsats som saknar skruvar så den ramlar isär (Italiensk troligen) samt en skruvmejsel som inte passar till något. Inget depåstöd ligger i den lilla plastväskan heller...
Till Suckan är det massa små hylsnycklar modell as-små, en tång som är kass samt en tändstifthylsa som ser ut att vara överkörd av en ringvält (som jag undrat vad den är till!).

Slutsats: Jag skulle ha förbannat svårt att spänna kedjan med dessa! :D

Tack för tipsen!

Angående duccen och medföljande verktyg.. vad väntar man sig av en italienare? ;) Jag skulle inte bli förvånad om jag köpte en ny hoj och verktygspåsen visade sig innehålla hårgele och en kam... :)

Tack för tipsen!

Angående duccen och medföljande verktyg.. vad väntar man sig av en italienare? ;) Jag skulle inte bli förvånad om jag köpte en ny hoj och verktygspåsen visade sig innehålla hårgele och en kam... :)

Såsåså! De skickar med det som behövs. Italienska maskiner går aldrig sönder så verktygssatsen är en onödig goodwillgrej bara. :D
(Skulle de skicka med verktyg som behövs skulle torrvikten höjas med 100 kilo...)

Att hårgelé är kass i MC-samanhang vet tom italienare, blir kletigt i hjälmen. Bättre att skicka med en keps... :)

Hehe, jag kanske har haft otur med mina orginalverktygssatser. På duccen består den av en insexnyckelsats som saknar skruvar så den ramlar isär (Italiensk troligen) samt en skruvmejsel som inte passar till något. Inget depåstöd ligger i den lilla plastväskan heller...
Till Suckan är det massa små hylsnycklar modell as-små, en tång som är kass samt en tändstifthylsa som ser ut att vara överkörd av en ringvält (som jag undrat vad den är till!).

Slutsats: Jag skulle ha förbannat svårt att spänna kedjan med dessa! :D
"Tändstiftshylsan" är med all sannolikhet ett förlängningsskaft där den tillplattade änden träs över handtaget på de fasta nycklar som följer med.

"Tändstiftshylsan" är med all sannolikhet ett förlängningsskaft där den tillplattade änden träs över handtaget på de fasta nycklar som följer med.

Aha, kan vi vara något på spåren tro... ;)

Det enda den ev. skulle funka som förlängning till är haknyckeln till dämparinställningen.

:Invändigt är det "fabrikssmort" och skyddat av x-eller o-ringar.Där kommer man aldrig åt,hur väl man än smörjer utsidan.På utsidan smörjs endast anliggningsytan på rullarna o dreven,plus att o-ringarna inte får torka ut...:confused:RÄTTA MIG OM JAG HAR FEL!!!

Rullarna är inte tätade, dom behöver smörja på insidan för att inte
kurka ihop. Jag har sett rullar som har försvunnit pga dåligt underhåll.

Dom flesta fabrikanter rekommenderar smörjning minst varje 100 mil av kedjan samt efter att man kört i regn.
Jag kör enligt devisen hellre ofta och lite än sällan och mycket. För min del går det nog sällan mer än 50 mil mellan smörjningarna. Ta med dig en flaska du. Det är värt det. Alternativt kan man ju stanna till vid någon MC-verkstad och fråga om man får låna ett depåstöd och en sprayflaska kedjesmörj lite snabbt mot en hunka i fickan. Om du inte har utrymme att få med kedjesmörjning vill säga.

Det är inte anliggningsytorna som behöver smörjning i första hand. Det är insidan där delarna rör sig mot varandra.
Och det tränger in. Dom är inte totalt täta. Tätningen ligger ju på utsidan. På insidan mot rullarna brukar det inte ligga någon O-ring så där tränger smörjningen in. Men man ska tänka på att bara smörja mot ena sidan så dras kedjesmörjningen in. Och man måste ha smörjning som är tillräckligt tunnflytande. Smörjer man på båda sidorna av rullarna så får det svårare att tränga in då luften som finns där inne får svårare att ta sig ut. Dvs. när du smörjer kedjan så ska du lägga en sträng kedjesmörjning efter ena kanten på rullarna och lämna den andra sidan orörd.

Last edited:
vad kan hända om man kör runt med en kedja som är lite för slapp ? är rädd att jag gör detta... :näsblod

Det slår och rycker rätt illa i kedjan. Är det riktigt illa hoppar den väl av... :näsblod

Är du osäker, kolla din manual vad spelet ska vara. Är det över - sträck, är det under -släpp.

Spänn dock inte för mycket, man ser allt för många hojar med kedjor spända i E-dur. Kolla som sagt i manualen vad spelet ska vara och kolla hur du ska kolla det. Med förare på, på sidostöd eller på centralstöd.

Nyheter
ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Harley‑Davidson ”Creators Custom Clash”

Harley‑Davidson drar igång ...

Di Giannantonio tillbaka som vinnare!

Fabio Di Giannantonio är fö...

The Distinguished Gentlemans’s Ride – Körs i morgon!

Den 17 maj är det åter dags...

GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Back