Bluddrande Kawa 1000J-83

peo10

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2010
Ort
simrishamn
Hoj
-83 Kawasaki 1000J
Hej

Har nyligen köpt en Kawa 1000J-83,har varit avställd i cirka 6år.Problemet är allmänt bluddrande gång mycke dåligt acc,lade märke till att treans cylinder antagligen inte funkar som den ska(blött eller oljigt stift),ryker också imellanåt från avgas på den sidan,märks heller ingen skillnad när man tar av tändhatten på tomgång.Den är svår att lägga i växel och vid kraftigt gaspådrag slirar kopplingen också,förmodligen slut?
 
Gör ett kompprov och jämför cylindrarna.
Ser kompet på alla cylindrar ut att vara någorlunda jämnt så byt stift och tändkablar.
(nu kan du ju bara ta ett löst stift och kolla om du får gnista på treans tändkabel för att utesluta tändspole/kabel/stift)
Oljan kan ju behöva bytas efter att ha stått så länge, häll i en olja som är för våtkoppling.
 
Gör ett kompprov och jämför cylindrarna.
Ser kompet på alla cylindrar ut att vara någorlunda jämnt så byt stift och tändkablar.
(nu kan du ju bara ta ett löst stift och kolla om du får gnista på treans tändkabel för att utesluta tändspole/kabel/stift)
Oljan kan ju behöva bytas efter att ha stått så länge, häll i en olja som är för våtkoppling.

Går det att skaffa grejor och göra ett kompprov hemma,eller måste man lämna in den o få de gjort?Provade treans och fyran,och det var lika bra gnista på båda.
 
Kompmätare finns att köpa billigt på jula/clasohlson , (eller lite bättre) på mekonomen/biltema etc.
Stirra dig inte blind på värden utan mer på att du får lika på alla cylindrar.

Det finns flera trådar härinne om hur man gör kompprovet på ett smidigt sätt.
Beroende på hur djupt stiften sitter i toppen så kan ju en kompmätare med slang och tändstiftsgänga vara att föredra.

Edit: var det gnista på stiftet som sitter i treans cylinder eller på ett annat?
 
Har du gått igenom förgasarna ordentligt eller var det sprut? iaf gör rent ordentligt gärna ultraljudstvätt

kopplings "skivorna" kan ha rostat då blir det svårt att koppla ur helt och innan rosten är borta är det lätt att den slirar eller hugger

Och som tidigare byt olja
 
Kompmätare finns att köpa billigt på jula/clasohlson , (eller lite bättre) på mekonomen/biltema etc.
Stirra dig inte blind på värden utan mer på att du får lika på alla cylindrar.

Det finns flera trådar härinne om hur man gör kompprovet på ett smidigt sätt.
Beroende på hur djupt stiften sitter i toppen så kan ju en kompmätare med slang och tändstiftsgänga vara att föredra.

Edit: var det gnista på stiftet som sitter i treans cylinder eller på ett annat?

Har satt i nya stift och jag provade med ett av dom gamla så tror det är ok.ska kolla dom andra trådarna innan jag köper mätare.ps kan jag köpa våtkopplings olja på en vanlig mack eller?

Har du gått igenom förgasarna ordentligt eller var det sprut? iaf gör rent ordentligt gärna ultraljudstvätt

kopplings "skivorna" kan ha rostat då blir det svårt att koppla ur helt och innan rosten är borta är det lätt att den slirar eller hugger

Och som tidigare byt olja

Har ej rengjort förgasarna än men har kört en flaska kemetyl Ki i två omgångar och märkte en klar förbättring vad gäller jämnhet i gången och att den tidigare inte höll sig igång på tomgång.bluddrar dock fortfarande och dåligt acc,kan det räcka med en synknig av förgasarna kanske?
 
Last edited:
Förgasarna ska göras rent mekaniskt innan du funderar vidare på synkning osv.
 
Back
Top