skada i däck (knivskada i slicks)

zilog

Mr. Hardtechno
Gick med
13 Jan 2004
Hoj
RSV1103R -02 Magnesium, VW Polo 1.4 GTI -97
Märkte efter att ha kört ett banpass (dvs massor av gummi kvar), att mitt bakdäck har en knivskada ~15cm lång som ser ut att gå ända in till, eller iaf nästan ända in till korden. Skaden är i vinkel mot körriktningen, så det kan inte ha hänt medans jag körde. Der ser dock inte ut att vara någon metallskada då jag inte kan se något metallblänkande nere i botten på skåran, jag bara antar att det är in till kordens djup då skadan nog är 6-7mm djup i mitten på ett Michelin slicks.

Däcket har bevisligen hållit för att köra 250 knyck rakt fram, värmecyklats, med fullt nerlägg i böjarna etc, men jag känner mig ändå orolig för att fortsätta att köra på däcket - för visst borde korden vara utsatt för mer rörelse lokalt då skadan i gummit gör att det flexar mer lokalt? Hurpass viktigt är det med att inte ha skador i gummit för stommens uppförande i svängarna? Någon som vet ifall man kan se det som ett "säkert" tecken på att däcket inte är farligt skadat ifall man inte ser metall i skadan ens när man vidgar den med en skruvmejsel - skadan ligger såpass i vinkel att det iaf täcker 15-20mm av däckets totala bredd, vilket borde ha korsat ett gäng kord-trådar.

Det lutar nog åt att jag kastar det istället för att bandaga upp resterande gummi - någon avvikande åsikt från detta?

EDIT: kastade in en bild på skadan http://wintermute.csbnet.se/~zilog/skuret_dack.jpg

Last edited:
Sånt hittar jag ofta på mina däck efter att man börnat...
Så om ditt däck under bandagen har spunnit eller tvärt om gått saktare än vad hastigheten varit o samtidigt kört över en vass sten så får du detta fenomen.

själv så kör jag vidare med stunten och börnar slut på det efter.

Vad är det för märke på däcket? Har det legat kallt? Vet att dunlopdäck som legat kallt och sedan tappats i golvet eller liknande kan få såna sprickor. Har sett det på 5-6däck men inte riktigt så lång spricka och i den riktningen.

/A

Ser inget på bilderna som kan vara av intresse men gissar att det är däcket som håller på och delar upp sig i bitar.

På beskrivningen låter det så, har sett det ett antal gånger. Skulle inte köra för många fler pass, nån gång i hög fart kan du få en explosion av däcket.

Vad är det för märke på däcket? Har det legat kallt? Vet att dunlopdäck som legat kallt och sedan tappats i golvet eller liknande kan få såna sprickor. Har sett det på 5-6däck men inte riktigt så lång spricka och i den riktningen.

/A

Michelin 1920A 180/55 ;)

Kan hända att det har spunnit en hel del då jag gick ut i upptorkande och var arg på gasen ett pass. Tycker att jag borde ha sett skåran innan då jag brukar kolla över sådana saker. Att nån skulle ha knivat det i depån håller jag för helt osannolikt.

Gamla slicks brukar spricka vid lite inpererad körning. Speciellt på bilslicks iaf!

Orsak? Kanske är så att greppet är för bra och river sönder gummit?

Jag körde 600mil med skurna spruckna slicks och hade aldrig punktering eller nått problem med greppet dock så är det liiiiiiite skillnad på hoj om ett däck skulle smälla än i en bil.

//Tapper

Nyheter
Di Giannantonio tillbaka som vinnare!

Fabio Di Giannantonio är fö...

The Distinguished Gentlemans’s Ride – Körs i morgon!

Den 17 maj är det åter dags...

GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard