Bromsskiva rör sig i sidled

sporti

mannen utan vidare
Gick med
7 Jan 2008
Hoj
Moto Guzzi 1200 Stelvio NTX
Bytte just bägge skivorna fram för den ena var vind (förmodligen efter en kyss av skivbromslåset). Skillnaden var som väntad, känner inget som helst pulserande längre och kanonbra bromsverkan.

Men om jag står stilla med hojen och tittar noga på skivan så flyttar sig högra skivan säkert över en mm när jag trycker på med bromsen. Vänstersidan rör sig inte ett dyft. Jag har plockat isär och ihop flera gånger och motionerat kolvar och sånt. Det är Brembo fyrkolvsok. Jag har förresten kört och bromsat en hel del också men det vill inte rätta till sig självt.

Ingen kolv kärvar så jag tycker att kolvarna borde anpassa sig efter skivan och inte tvärtom. Det var vänstersidan som hade skivbromslåset på sig så jag kan inte tänka mig att högersidan skulle ha hela okfästet snett, men nog måste det här bero på att hela oket på något sätt är snett? Inte offset i sidled alltså, utan snett, så att beläggen med tiden kommer att slitas ojämnt. Det sista jag gjorde var att lossa oken och kolla att inget skit fanns där det sitter i gaffeln. Jag börjar få slut på idéer.

Last edited:
Testa att lossa klämskruvarna på framaxelfästet och sen "sätta" gaffelbenen genom trycka ihop fjädringen några ggr, sen dra åt klämskruvarna igen.

Testa att lossa klämskruvarna på framaxelfästet och sen "sätta" gaffelbenen genom trycka ihop fjädringen några ggr, sen dra åt klämskruvarna igen.
OK, det ska jag testa. Jag kan inte riktigt se hur det skulle kunna påverka nåt men jag är öppen för allt. Jag bör väl i så fall lätta lite på axelmuttern också antar jag? Ska ändå byta fanskapet till axelmutter mot en vanlig sexkant. Det är inte lätt att dra 100 Nm med nåt som ser ut som en kapsylöppnare.

Gaffeln är förresten en WP USD.

OK, det ska jag testa. Jag kan inte riktigt se hur det skulle kunna påverka nåt men jag är öppen för allt.

Jo men det måste ju vara det som är problemet. Om du ser hela paketet med undre gaffelben, bromsok och framaxel, så är just klammern runt axeln i det högra gaffelbenet det som ger med sig först. Förmodligen räcker det med att lossa klämskruvarna och sen dra åt dem igen (växelvis med rätt moment), muttern på vänster sida behöver inte lossas då.

Last edited:
Tack! Vilken aha-upplevelse jag fick... jag tycker jag har bra koll men jag har aldrig fattat att det inte fanns något "stopp" på högersidan. Manualerna är minst sagt otydliga på den punkten.

Tyvärr hjälpte det inte helt dock. Efter att ha lossat hela gaffelbenen och en massa andra äventyr är jag ganska säker på att okfästet fått sig en duktig kyss någon gång i hojens liv. Jag får leva med snedslitna belägg så länge och leta på skroten. Bromskänslan är förvånansvärt bra ändå och jag har ju kört så här i 3500 mil så det funkar nog ett tag till :D

It's all in a days work for...... Bicycle Repairman.

[YOUTUBE-ID]U01xasUtlvw[/YOUTUBE-ID]

Jag shimsade övre bulten med 1 mm och då försvann felet helt! Det blev ju lite billigare än att köpa nya gaffelben från skroten för femtusen spänn...
:banana

*/ ?>
Nyheter
Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Back