RS 250 problem

Torgelsson

Ny medlem
Gick med
27 Sep 2009
Ort
Svedala
Hoj
N/A
Är det nån som har nått tips till mitt problem? för att berätta lite bakgrund så var jag ute och körde en liten runda och efteråt så ställde jag hojen i garaget som vanligt, dock blev jag förvånad när jag skulle starta den några dagar senare, när jag försöker kicka så är den helt stum och försöker jag rulla den i växel så går inte motorn runt. Jävligt skumt, hade inga missljud eller minsta misstanke om nått konstigt sist jag körde.

Tänkte att det kanske kunde vara kickdrevet som satt sig fast på nått vis men jag har nyss öppnat kopplingskåpan och där är det inga fel vad jag kan se.

Tacksam för hjälp
Mats Torgelsson
 
Ur med tändstiften och se om den går runt, kan ju varit någon packning som tappat livsgnistan och du har en vattenfylld cylinder tex.

Går den inte runt med tändstiften borta skulle jag demontera topplocken och kolla hur det ser ut.
 
Hmm... Kom du ihåg att stänga bensinkranen? Som Rolle Rotax säger låter det som du fyllt en cylinder med nånting. Antingen vatten eller bensin.
 
Hmm... Kom du ihåg att stänga bensinkranen? Som Rolle Rotax säger låter det som du fyllt en cylinder med nånting. Antingen vatten eller bensin.
Det borde vell inte fylla motorn även om bensinkranen står på?
Bensinen kommer till förgasaren och för att den ska ta sig vidare
så måste det vara ett sug ifrån motorn och nålen upp ur munstycket. :va
 
Det borde vell inte fylla motorn även om bensinkranen står på?
Bensinen kommer till förgasaren och för att den ska ta sig vidare
så måste det vara ett sug ifrån motorn och nålen upp ur munstycket. :va


Det tänkandet förutsätter att nålventilen i tex förgasaren är i dunderbra skick, ingen liten smutsbit har letat sig förbi bränslefilter etc.

I verkligheten kan det sakta läcka förbi lite, och med tiden kommer den soppan rinna vidare någonstans och beroende på förgasarens lutning etc kan det rinna in i motorn.

Sök på tex flödande förgasare om du vill läsa mer.
 
Det borde vell inte fylla motorn även om bensinkranen står på?
Bensinen kommer till förgasaren och för att den ska ta sig vidare
så måste det vara ett sug ifrån motorn och nålen upp ur munstycket. :va

Trust me. En Aprilia RS kan definitivt fylla motorn med bensin när den står stilla med soppakranen på. Been there, done that.

/Sleven.
 
Jepps efter en tid av jobb utomlands så fick jag tillslut pillat av tändstiftet, och mycket riktigt var den full med bensin, även avgassystemet var fullt.

så tack för hjälpen tills nästa gång
 
Jepps efter en tid av jobb utomlands så fick jag tillslut pillat av tändstiftet, och mycket riktigt var den full med bensin, även avgassystemet var fullt.

så tack för hjälpen tills nästa gång


Då rekommenderas ett byte av bränslefilter, samt att ta loss och delvis isär förgasarna.

Ta bort flottörhusen, pilla bort nålventilen och öppna bränslekranen (en balja under) en kort stund så du sköljer bort eventuellt skräp före nålventilen. Återmontera.
 
Man kanske skulle kunna ha den här tråden öppen för oss med problemfrågor :tummenupp

Efter att min hoj skar i höstas har jag blivit lite nojig ang olje pumpen.
Jag hade nere den i vintras och gjorde rent, det var ingen trevlig syn.
Jag tror bestämt att förra ägaren har använt kedjeolja eller liknande.
Så hur gör jag en sk funktionskontoll?
Är det bara att ta loss en slang i taget och kolla om det kommer fram någon olja? Isåfall hur mycket är normalt?
Just nu blandar jag lite olja i bensinen också, just in case.
 
Oljepumpen på RGV/RS är vad jag förstått en riktigt bra pump från Mikuni som nästintill är bombsäker. Problemen som kan komma därifrån verkar mera vara stopp i slangarna eller nipplarna. Inte själva pumpen.

I verkstadsmanualen finns det hur man mäter att pumpen ger rätt mängd och hur man ställer in den.
 
Gjorde ett komp-test på hojen mest för att jag var nyfiken, blev
något snopen när det bara visade 9 bar på båda cylindrarna.
Det sitter nya kolvar i och cylindrarna är okej.
Vad kan det vara?
För tjocka cylinder och topplockspackningar?
Har sett att det finns att köpa olika tjocklekar, jag tror att jag har orginal tjocklek dock.
Har jag mätt fel?
Jag mätte när hojen var kall, kicka kanske 7-8 gånger.
Enda trösten är att det var jämt komp mellan cylindrarna
 
Gjorde ett komp-test på hojen mest för att jag var nyfiken, blev
något snopen när det bara visade 9 bar på båda cylindrarna.
Det sitter nya kolvar i och cylindrarna är okej.
Vad kan det vara?
För tjocka cylinder och topplockspackningar?
Har sett att det finns att köpa olika tjocklekar, jag tror att jag har orginal tjocklek dock.
Har jag mätt fel?
Jag mätte när hojen var kall, kicka kanske 7-8 gånger.
Enda trösten är att det var jämt komp mellan cylindrarna


Antagligen att allt är som det ska, och väl inoljat vid montering.
 
Jag ska ta och göra om komp-testet efter helgen
Då ska motorn vara varm.
Den går ju okej och varvar som den ska.

Men jag har ju inget att jämföra med dock.
9 bar känns ju så lågt, det ska ju vara 12 bar :va

Jag hade gärna testat en annan aprilia så man
får något att jämföra med.
 
Jag ska ta och göra om komp-testet efter helgen
Då ska motorn vara varm.
Den går ju okej och varvar som den ska.

Men jag har ju inget att jämföra med dock.
9 bar känns ju så lågt, det ska ju vara 12 bar :va

Jag hade gärna testat en annan aprilia så man
får något att jämföra med.


VARFÖR ska det vara 12 bar :va


Hur mycket oljefilm du har på kolv/cylinder, om du öppnar trotteln helt, hur bra batteriet är laddat etc påverkar komptrycket väldigt mycket.

5 bar kan ovanstående variabler få en och samma motor att diffa. Men då går vi mellan extremvärdena.


Kort sagt, på en tvåcylindrig tvåtaktare så har du antingen komp och hojen går och startar som den ska. Går den inte riktigt som den ska etc så är det annat fel, som bestyckning, tändning eller att du glömt avgasrören i verkstan.
Är den mer eller mindre stört omöjlig att starta och går dåligt på låga/mellanvarv kan det vara dåligt komp om tex kolvringarna har fastnat.
 
*/ ?>
Nyheter
Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa

Det händer en hel del när d...

Katalogen börjar ta form!

Stora Motorcykelkatalogen 2...

KTM och Husqvarna återkallelser

Pressreleaser från KTM och ...

Back
Top