Oval fälg

GreenLime

Ny medlem
Gick med
28 Jun 2005
Hoj
KTM Adventure 640
Det verkar omöjligt att söka på det hära. Vad fan heter oval på engelska?

Samma som på svenska enligt google translate men de hjälpte föga på de engelska sidorna jag sökte på.

Till ämnet.

Min mekaniker (farsan :rolleyes:) och jag är lite oense om min lite lätt ovala endurofälg.

Den gungar upp och ned ca 5 mm. Enligt honom så är de för mycket - enligt mig gör det inget, jag kör ändå bara i skogen.

I sidled är den rak. Den gungar bara som sagt upp och ned ca 5 mm.

Så vad göra? Mecka i hop den och fortsätta köra eller få den riktad av ett proffs? Vi har gjort allt vi kan.

borde kännas ganska rejält tycker jag...
är det en ekerfälg så kan du ju släppa å spänna å rikta den på så vis, det är väl typ så man gör....

är de inte eker så blir de nog en dyyr historia...

borde kännas ganska rejält tycker jag...
är det en ekerfälg så kan du ju släppa å spänna å rikta den på så vis, det är väl typ så man gör....

är de inte eker så blir de nog en dyyr historia...

Jag ska förtydliga mig lite. Det gäller en ekrad 18 tum endurofälg.

Oval heter oval på engelska.

Jag vet men ändå hittade jag inget användbart på varken thumpertalk eller cafehusky. Jag kanske sökte dåligt eller fel?

Last edited:
Ekerfälgar riktar man väll med hjälp av ekrarna? Det borde vilken cykel- eller cross-mek som helst kunna göra åt dig.

Kanske det går bättre att söka på ovality (eller kanske ännu bättre roundness, som är motsatsen).

Självklart borde du låta rikta fälgen. Till och med om du skulle föredra att ha den oval så behöver de ekrar som nu är slappa spännas, och de som är som fiolsträngar behöver lossas lite. Annars kommer du nog att få problem som blir värre och värre.

Där finns ingen som har råd att byta endurofälgar så ofta som man gör de ovala/sneda/buliga. Tillse att ekerspänningen är korrekt, kör sedan och var glad....

• Gilla
Reaktioner: pw
*/ ?>
Nyheter
Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Back