Behövs olje byte efter lamell byte ?

Hobbe

Medlem
Gick med
25 Apr 2009
Hoj
-
Hej

Jo jag undrar om det behövs oljebyte efter att stålskivorna och lamellerna har bytts ut ? Fjädrarna ska även dom bytas till hårdare barnett. Jag ska lägga hojen på sidan så ingen olja kommer att rinna ut men min fundering är om oljan som har varit i ca 150 mil har tagit skada av den slirande kopplingen.

Mvh Jon

Jag skulle bytt olja och filter samtidigt. Så slipper du ju dessutom omaket med att lägga hojen ner.

Det är inte nödvändigt att byta oljan.
Oljan tar ingen skada av att du byter lameller.
Du kan köra oljan serviceperioden ut förutsatt att du inte kastar i massa skräp då i när du öppnar kåpan.

Men kommer nu få påhopp att det är bra att byta oljan från alla förståsigpåare och proffstyckare.
Ja visst är det bra att byta olja, men det är inte nödvändigt för att man byter lameller, hojen kommer inte ta skada av att inte byta oljan.

Tack för svaren. Nu blir jag lite brydd en del säger byt o en säger att det går bra ändå. Nu kostar det ju inte mer än 80 kr/L med denna Q8 SBK racing motorolja SEA 15W-50 1L så det är kanske lika bra att byta ändå. Jo jag ska bada lamellerna innan. Tack för snabba svar // Jon

Tack för svaren. Nu blir jag lite brydd en del säger byt o en säger att det går bra ändå. Nu kostar det ju inte mer än 80 kr/L med denna Q8 SBK racing motorolja SEA 15W-50 1L så det är kanske lika bra att byta ändå. Jo jag ska bada lamellerna innan. Tack för snabba svar // Jon

Summa summarum.

Du väljer själv men kommer inte få några problem hur du än gör!
Bara du är nöjd... :)

Nyheter
Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Back