Thunderace-tråden!

Höger sett framifrån:)

Tror att jag tog den sista i Sverige, och jag ringde nog alla skrotar som jag känner till men det fanns på Ebay i tyskland.

Är det bara utsidan eller är det även insideskåpan?

Bra ställen att börja på:
http://www.bike-teile.de/distindex.php?seite=disteinzel&dist=42&teilid=785794
http://shop.ebay.de/sis.html?_kw=Yamaha+YZF+1000+Thunderace+Verkleidung+aus+Unfall

Ny var Sams motor billigast på 4995:-, alla andra runt 7500:-
 
Last edited:
Bara utsidan. Tror jag.. Kollade aldrig om det var nåt mer som gick sönder.. Humöret var inte riktigt på topp så ja körde raka vägen in i garaget, slog igen dörren och gick upp :machinegu

Har kollat ganska många skrotar utan framgång så det får nog bli ebay. Funderar på att köpa ett helt kitt med alla kåporna från hongkong.
 
Funderar på att köpa ett helt kitt med alla kåporna från hongkong.

Det tycker jag absolut att du ska göra! :)

Sen skriver du och berättar för oss vad du tycker om kvalitén på dessa kåpor. Vi är nog många som undrar om hur det kan komma sig att en olackad originalsidokåpa kan kosta 8 000 kr i Sverige medan man kan få ett komplett och lackat kåpset ifrån bortre asien för 4 000 spänn... !? :confused:

Just det, ska kolla de!

När då? :)
 
Last edited:
Vi är nog många som undrar om hur det kan komma sig att en olackad originalsidokåpa kan kosta 8 000 kr i Sverige medan man kan få ett komplett och lackat kåpset ifrån bortre asien för 4 000 spänn... !? :confused:
Ja, det är ganska sjukt.. 8000:- är ju 1/3 av vad hela cykeln kostade att köpa förra året :va
 
Jag planerar också ett nytt kåpset till min ace, nu när den är 4000-milaservad och allt... Lämnade in den för att få det gjort och det visade sig att hälften av ventilerna behövde justeras :huvet. Allt som allt gick kalaset på 3500:- med byte av vätskor ect... kändes ändå helt okej tycker jag :)

Köper jag nya kåpor på ebay så lutar det nog åt att köpa från moto-777... Verkar vara vettiga kåpor till ett vettigt pris... Eller? :gnissla 4800:- med frakt exkl tull och moms med dagens dollarkurs.

Så nu undrar jag vad tullen ligger på om den fastnar. Kan ju skilja sig rätt mkt mellan olika sorters produkter. Räknar man på 20% tull och 25% moms blir ju slutsumman ändå "bara" 7200:- för ett köpset som är lackat och klart för montering (med en heldag avsett för detta :P).

Mina tankegångar gällande färg på kåporna har dock lett till att min tank inte riktigt stämmer in eftersom den är enfärgad och till tänkta kåpor blir det bäst med en tvåfärgad... Någon som har erfarenheter av vad det kostar att lacka en tank?

Om 10 dagar börjar min säsong!!!:banana:banana:banana
 
Finns det någon information om vad som skiljer årsmodellerna åt på Thunderace? Ska köpa en nu tänkte jag men kan inte bestämma mig för vilken. Finns det någon fördel/nackdel med specifik årsmodell?
 
Finns det någon information om vad som skiljer årsmodellerna åt på Thunderace? Ska köpa en nu tänkte jag men kan inte bestämma mig för vilken. Finns det någon fördel/nackdel med specifik årsmodell?

Vad jag har förstått så har -96-97 en tendens att börja dra olja. Från och med -98 ska det vara nikasilcylindrar och oljeförbrukningen fixad. Annars vet jag inte.

Köp min. Den är till salu. -96 med -98 motor!
 
Besiktad och klar... Avrostning i det fina sommarvädret pågår :)

Ventiljusteringen var tydligen i sista stund... Hade jag kört denna säsongen med så hade jag förmodligen kunnat servera ventilmums ganska snart... Är detta vanligt på en hoj som har rullat 3900 mil?
 
Besiktad och klar... Avrostning i det fina sommarvädret pågår :)

Ventiljusteringen var tydligen i sista stund... Hade jag kört denna säsongen med så hade jag förmodligen kunnat servera ventilmums ganska snart... Är detta vanligt på en hoj som har rullat 3900 mil?

Serviceintervallet på ventilerna är 4200 mil så det är nog inte så konstigt ifall det börjar finnas behov av ventiljustering vid 3900 mil. Sen kanske din maskin har körts på ett sätt som slitit lite extra hårt på delarna? Eller så har nån kanske fuskat med mätarn?

När dessa 20-ventilare av genisisdesign först introducerades i.o.m. FZ750's födelse 1985 så räknades ett serviceintervall på 4200 mil som en närmast sanslöst hög siffra i jämförelse med serviceintervallet på andra motorcykelmotorer.
 
Besiktad och klar... Avrostning i det fina sommarvädret pågår :)

Ventiljusteringen var tydligen i sista stund... Hade jag kört denna säsongen med så hade jag förmodligen kunnat servera ventilmums ganska snart... Är detta vanligt på en hoj som har rullat 3900 mil?

Det är mer vanligt att dom inte behöver röra någonting än att hälften av ventilerna måste shimsas om ja.
Märkte du av någonting innan du lämna in den?
Svårstartad varm?
Iofs fick du ju ett bra pris på jobbet, har för mej att dom flesta verkstäder vill ha över 5 tusen för 4200m servicen.
 
Byte belägg fram

Börjar bli dags för nya bromsbelägg fram.

Men hur gör man? Förstår inte hur det är tänkt att gå till

Help!
 
Börjar bli dags för nya bromsbelägg fram.

Men hur gör man? Förstår inte hur det är tänkt att gå till

Help!

Pinnen som håller fast bromsbeläggen sitter säkrad med två små sprintar. Dra ur dessa och sedan kan du dra ur sprinten och då lossnar blecket och bromsbeläggen och kan lyftas ur. Passa på att bända isär beläggen lite innan så du får plats med de nya. Sedan är det bara att göra likadant fast baklänges. Du behöver inte montera loss oken från framgaffeln eller så. Blecken har en liten pil som ska peka i samma riktning som bromsskivan färdas genom oket.

Går på en kafferast när man gjort det några gånger.

:tummenupp
 
Det är mer vanligt att dom inte behöver röra någonting än att hälften av ventilerna måste shimsas om ja.
Märkte du av någonting innan du lämna in den?
Svårstartad varm?
Iofs fick du ju ett bra pris på jobbet, har för mej att dom flesta verkstäder vill ha över 5 tusen för 4200m servicen.
precis, inte så vanligt att det ändrar sej utanför tolleransen.
för litet ventilspel brukar även resultera i ojämn tomgång som oftast blir värre varm.
 
Pinnen som håller fast bromsbeläggen sitter säkrad med två små sprintar. Dra ur dessa och sedan kan du dra ur sprinten och då lossnar blecket och bromsbeläggen och kan lyftas ur. Passa på att bända isär beläggen lite innan så du får plats med de nya. Sedan är det bara att göra likadant fast baklänges. Du behöver inte montera loss oken från framgaffeln eller så. Blecken har en liten pil som ska peka i samma riktning som bromsskivan färdas genom oket.

Går på en kafferast när man gjort det några gånger.

:tummenupp

Tackar!
Ska kolla det nästa kafferast :)
 
Den var svårtstartad i slutet av förra säsongen så det var därför jag ville serva den innan årets satte igång (trots att jag förmodligen inte kommer passera 4200 mil under säsongen :( )... men att den gick varm ect märkte jag inte av.

Hojen är en import så att mätaren är fifflad med är ju ingen omöjlighet... Nu känns den hur bra som helst. Blev 15 mil avrostning igår. Härliga kringelkrokvägar där hastigheter över 80 var ganska ovanligt... perfekt för att få tillbaka känslan för hojen... Kände dock av att mina stötdämpare behöver justeras lite. Gasar man och sedan bromsar så niger den något så förbannat och likadant om man bromsat och sedan ger lite pelle, fast tvärtom då ju :) Vilken inställning är det som behövs ändras i detta fall?

Är lite nyfiken på vilka inställningar andra har på samtliga ställen. Har ni gått på känn, fått hjälp från kunniga eller kollat på nätet efter referensinställningar? Min är som när jag köpte den eftersom jag inte vetat bättre :P
 
Börjar bli dags för nya bromsbelägg fram.

Men hur gör man? Förstår inte hur det är tänkt att gå till

Help!

Personligen brukar jag alltid ta bort oken för att verkligen se till så att kolvarna fungerar som de ska. Jag brukar motionera dem in-o-ut några gånger för att försäkra mig om att ingen av dem kärvat fast.

Viktigt att tänka på vid bromsbeläggsbyte är att man har koll på nivån i bromsvätskebehållaren. När kolvarna trycks tillbaka för att man ska få plats med nya, och tjockare, belägg så stiger nivån i bromsvätskebehållaren. Gänga upp locket så luft kan passera men lyft inte bort det helt. Det kan i värsta fall bli en mindre fontän när man pressar tillbaka. Tänk på att bromsvätska är frätande och lämnar fula märken på lacken ifall man spiller. Det klassiska misstaget som man gjort några gånger är att lämna locket på bromsvätskebehållaren öppet och sen trycka på bromshandtaget...

Det har hänt många gånger att förare råkat ut för att cykeln, efter bromsbeläggsbyte, börjar bromsa själv när bromsarna börjar bli varma. Vad som händer är att bromsvätskan expanderar när den blir varm och eftersom det inte finns plats i bromsvätskebehållaren så ökar trycket i systemet varpå bromsarna låser sig tills dess att tempen sjunker igen.

Sen så är det nog oftast en bra idé att alltid byta bromsvätskan samtidigt som man byter belägg. Då vet man i alla fall att allt är gjort. Koppla en genomskinlig slang på okets nippel och pumpa ut gammelvätskan. Töm dock aldrig bromsvätskebehållaren helt utan fyll på succesivt samtidigt som man pumpar ner ny bromsvätska. Då brukar man klara sig ifrån bubblor i systemet. (Dessa ok kan vara ett h-vete att lufta.) När det kommer ut ny vätska i den genomskinliga slangen så vet man att man är klar.

Vid provkörning efter byte ska man kontrollera två saker.

Efter 10 meter: Fungerar bromsen?
Efter 1000 meter: Blir skivorna varma utan att jag bromsar?

Vid problem. Åtgärda! :)

Är lite nyfiken på vilka inställningar andra har på samtliga ställen. Har ni gått på känn, fått hjälp från kunniga eller kollat på nätet efter referensinställningar? Min är som när jag köpte den eftersom jag inte vetat bättre :P

Jag tror att du hittar lite intressant info HÄR.
 
Last edited:
... Kände dock av att mina stötdämpare behöver justeras lite. Gasar man och sedan bromsar så niger den något så förbannat och likadant om man bromsat och sedan ger lite pelle, fast tvärtom då ju :) Vilken inställning är det som behövs ändras i detta fall?

Är lite nyfiken på vilka inställningar andra har på samtliga ställen. Har ni gått på känn, fått hjälp från kunniga eller kollat på nätet efter referensinställningar? Min är som när jag köpte den eftersom jag inte vetat bättre :P
låter som du måste justera både bound och rebound..
inställning av stötdämpare o fjädrar är väldigt perssonligt var du kör påverkar också.
"fabriks inställningen" är inte så "fel" utan tilllåter att "man" kan köra hojen utan att ha hjärtat i halsgropen.
Har du en owners manual http://www.syn-ack.com/thunderace/files/data-sheets/yzf1000-ownersman/står inställningarna där inkl. vad som händer om man justerar.
 
Last edited:
Va förbi mc varuhuset för o köpa ett par bobbiner idag, fanns ju inte hemma så klart,va tvunget att beställas.
Men han kunde inte se vilken mm på bulten jag behövde i någon lista... suck.
Jag har för mej att det är m12/ 1.25?
Någon som vet?
 
Va förbi mc varuhuset för o köpa ett par bobbiner idag, fanns ju inte hemma så klart,va tvunget att beställas.
Men han kunde inte se vilken mm på bulten jag behövde i någon lista... suck.
Jag har för mej att det är m12/ 1.25?
Någon som vet?

m10 1.25 på min sving
 
Nyheter
Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

Back
Top