Tider på gelleråsen?

Jien

Nu med Cheyhoj
Gick med
6 Nov 2006
Hoj
CBR600RRA
Är nyfiken vilka ungefärliga varvtider dom olika grupperna i till exempel en sporthojskurs med SMC kör nån som har lite koll?

Andra arrangörer på samma bana är jag nyfiken på med..

Försöker klura ut vilken grupp man ska anmäla sig till inge kul att vara stoppkloss och förstöra för andra eller att ha nån mycket långsammar framför sig..

Du behöver nog inte oroa dig så mkt för det där.

Jag skulle anmält mig till lugn grupp om det var första gången. Om inte annat för att kunna lära sig banan i lugn och ro. I medel och snabb har i princip alla åtminstone kört storbana tidigare.

Skulle det sen råka vara så att du är mkt snabbare än de andra i lugn grupp så går det utmärkt att köra om. Och om du är långsammare så kommer de andra inte ha nåt problem att köra om dig. (förutsatt att du inte krypkör i kurvorna och sen löder på fullt på raksträckorna).

När du kör steg 1-2-3 har du så fullt upp med övningarna så det handlar inte så mycket om varvtider, och vissa kursdagar så kör alla grupperna på banan samtidigt. Efter ett par pass så har man lärt sig vilka som är snabbare/lugnare inom sin egen grupp så ser man till att ställa sig i rätt ordning vid startkonen så blir det hur bra som helst sedan.

Såg på årets filmer att jag ligger på c:a 1.30 och har varit både bland de snabbaste och bland de långsammaste i snabb grupp så det varierar, har säkert varit långsammare än de snabbaste i medelgrupp osv.

Det går ju inte ut på att fila varvtider utan på att hitta ett tempo där man har några lediga hjärnceller över för att ta till sig nya färdigheter.

När du kör steg 1-2-3 har du så fullt upp med övningarna så det handlar inte så mycket om varvtider, och vissa kursdagar så kör alla grupperna på banan samtidigt. Efter ett par pass så har man lärt sig vilka som är snabbare/lugnare inom sin egen grupp så ser man till att ställa sig i rätt ordning vid startkonen så blir det hur bra som helst sedan.

Såg på årets filmer att jag ligger på c:a 1.30 och har varit både bland de snabbaste och bland de långsammaste i snabb grupp så det varierar, har säkert varit långsammare än de snabbaste i medelgrupp osv.

Det går ju inte ut på att fila varvtider utan på att hitta ett tempo där man har några lediga hjärnceller över för att ta till sig nya färdigheter.

Kan bara hålla med psxcare.. jag är verkligen amatör, och kör oxå typ 1:30.. men det varierar jättemkt beroende på vilket flyt man har för stunden och vilka övningar det är man kör.. oftast så ger det mkt mer att dra ner lite i farten och känna att man gör rätt och har koll..

Jag har kört snabb grupp nån gång, och medel nån gån. Det är lätt hänt att man drar upp sitt tempo och börjar slarva onödigt mkt bara för att alla andra kör fort.

Senast på gåsen så körde jag omkull, och efter det så tog jag det naturligtvis lugnare.. tror aldrig att jag kört så bra som efter vurpan.

Mitt tips är att ta det "långsammare" alternativet om du står och väger mellan 2.. du kommer få ut mkt mer av det, dessutom så är det aldrig fel att öva lite på omkörningar heller.

(generellt så går SHK lite snabbare i alla steg än BKK, om det är SMC-kurser du kikar på)..

Har åkt 4ggr tidigare vart filmad och tittade då hur lång tid det tog att åka ett varv.
Ville mest veta om man ska åka snabb eller medel verkar ligga runt 1.35-40 så medel blir nog lagom att åka och öva på sina uppgifter i :)

Jag å andra sidan tycker det är öken att ligga och köra övningar i ett tempo som är långt under det önskvärda. Detta gjorde jag klart för CSS bland annat..

Försök hitta ett tempo som känns "lagom". Alltså fort nog för att vara intressant men inte så snabbt så det känns ansträngt.

/ Jens

Med banåkning.nu körde jag på 1.21, i långsammaste gruppen... Kan nog tänka mig att 1.25-1.30 vore lagomt smc-tempo för mig på den banan då, så har man lite fokus på att köra rätt också, inte svarva tider.

Runt 1.45 i medelgrupp vart ganska jobbigt, då fick jag köra om hela tiden, hjälpte knappt att gå i depå.

I snabb grupp kändes 1.45 helt ok, lugnt och fint men inte i vägen för dom andra. Sen runt 1.30 så började de bli en del omkörningar i snabb grupp men inte så farligt mycket, dvs där verkade dom snabba i snabb ligga. Sen klotade jag...

Detta lär ju vara lite olika från gång till gång såklart beroende på vilka som är där och kör, väder, osv.

Jag kör 1,19 och jag blir ifrånåkt av dom flesta hehe =)
(licensgruppen)

Nyheter
Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Yamaha R7 får stor uppgradering!

Yamaha R7 får en nängd uppg...

BMW F 450 GS för prisvärda äventyr

BMW presenterade den länge ...

BSA Thunderbold avtäckt på EICMA

BSA har avtäckt sin fjärde ...

ExploreBike: Lerigt Gotland Grand National

Årets Gotland Grand Nationa...

Back