Honda cbr 600 vs Ducati 748

vogge

Say Whaaat
Gick med
28 Oct 2007
Hoj
Kåtemma 990, R6 Banskrot.
Behöver hjälp att bestämma mig! Går dessa två ens att jämföra ?
Årsmodellerna jag kollar på är nyare en 03 för Hondan och 00 för Ducatin priset är runt 50k. tanken att skaffa banlicens har börjat gnaga i mig så en som kommer funka på banan är önskvärt.
Vilken har dyraste delarna? vilken går bäst på bana/landsväg?
All åsikter uppskattas.

Hondan har mer effekt, billigare delar osv, men det ska ju varvas sönder för att det ska röra på sig.

Duccen låter bättre, är 100ggr snyggare, har garanterat bättre bromsar.
Jagar du inte varvtider så är båda hojarna bra på bana.

Jag hade köpt 748 iaf, radfyra är töntigt, speciellt om du kör gata.

Lånar tråden lite.

Jag har kollat på vfr 800 men efter denna tråd även lite ducati mellan 600 och 1000cc. Hur kommer det sig att duccarna ligger i samma prisklass som vfr-en trots att de gått 3000 mil mindre och är 5-6 år nyare.

Lånar tråden lite.

Jag har kollat på vfr 800 men efter denna tråd även lite ducati mellan 600 och 1000cc. Hur kommer det sig att duccarna ligger i samma prisklass som vfr-en trots att de gått 3000 mil mindre och är 5-6 år nyare.

Dyrare i drift, en VFR behöver inte ens skötas om... dom bara rullar i all evighet sägs det :rolleyes:

Hondan har mer effekt, billigare delar osv, men det ska ju varvas sönder för att det ska röra på sig.

Ja jag läste i något test att man fick varva satan med cbr. gör ju inte å mycket på banan kanske men jobbigt om man är ute och söndagsåker.

748:an kräver lite varv den oxå. Men grymt smidig och snabb ut ur kurvorna

Jag har kört 748 på bana i 5 år och kan med den bakgrunden säga att den fungerar ypperligt bra som banhoj. Visst har den ett effekthandikapp på papper mot de högvarviga 600:orna, men i praktiken så märks det inte så mycket på våra svenska banor. Smidigheten i motorn och det bra chassiet gör att man har en bra kommunikation med hojen och den är lättkörd då den tydligt signalerar vad som händer.

PLUS:
+ Håller värde bra
+ Mycket grejer på beg och tillbehörsmarknaden till våra gamla hojar (alla grejer från 916, 996 och delar av 998 passar också 748)
+ lättmekade och håller förvånansvärt bra när man väl går omkull. Serice gör man själv.
+ Billiga bandagar med klubben
+ Fin motor, speciellt om man leker lite med den!
+ Roligt chassie
+ Bra kamratskap och hjälp genom SDK.

MINUS
- Kostar mer i inköp
- Effektsvag mot moderna hojar. ca. 100 häst på hjulet, om du inte åker SP, SPS eller R modell.
- Chassiet från -94, det är lite trögstyrt innan man fått till inställningen.
- Relativt tung, dock inte överdrivet..
- 749:an är bättre på allt och faller också i pris

Jag var otroligt nöjd med min numera sålda 748SP. Hojen höll utan problem undan för effektstarka hojar på mindre banor tack vare exceptionella bromsar och bra chassie. Den var grymt skoj på alla sätt och jag saknar ibland den lilla krabaten. Min SPS är betydligt snabbare på alla sätt, men med 748:an var man lite underdog och det kändes skönt att klappa ner de stora rad4:orna ibland när man hade fint flyt.

Uttalar mig inte om CBR´n eftersom jag inte haft någon själv eller ens provkört någon, men vad jag förstått av andra så är det ju en hyfsad hoj som är ganska problemfri (Honda brukar vara det).

Last edited:
Bra inlägg Amullo! Har inte mycket att tillägga när det gäller Ducati och "sekten".

Tänker du köra bana och inte lägger så många mil på Duccen behöver den inte vara så mycket dyrare än Hondan utslaget per år i service och underhåll förutsatt att ni hittar ett fint objekt från början. De är ju till åren gångna så det gäller att föregångna ägare bytt ut slitdelar och skött ventiljusteringarna och oljebyten. Annars kan det nog bli en rätt kostsam affär i slutändan. Samma sak gäller antagligen Honda. Skötsel är A&O.

Hur kommer det sig att duccarna ligger i samma prisklass som vfr-en trots att de gått 3000 mil mindre och är 5-6 år nyare.

Det kallas varumärke....:D (och en del hybris, Ducatiägare är fenomenala på att övervärdera sina klenoder...)

Det kallas varumärke....:D (och en del hybris, Ducatiägare är fenomenala på att övervärdera sina klenoder...)

..men om hela marknaden övervärderar Ducati, är dom verkligen övervärderade då eller ligger dom på marknadspris? :fakta

Jag skulle köpa en 748 över en CBR alla gånger. (Ja, jag har haft en.)

Liknande hojar men olika karaktärer skulle jag säga.

Hondan är billigare, har sannolikt bättre driftsäkerhet och känns rappare och mer lättkörd till vardags. Mer allround om man så vill. Modellen är en av Hondas i särklass största försäljningssuccer. Andrahandsvärdet är inte lika stabilt som Ducatis men det är inte svårt att hitta köpare eftersom hojen är så allsidig.

748 ger mkt Ducativibbar o är en ärta på bana, allt lirar väldigt bra. Däremot tycker jag den för stum och för obekväm/rå på gata. Några mängder av 748 har Ducati inte lyckats sälja, inte minst för att den ansågs sakna effekt för att hävda sig mot japanhojarna. Andrahandsvärdet är däremot stabilt, det finns MASSOR av godis och de som kör Ducati verkar ha så mysigt ihop.:)

Lite mer förnuft? Honda
Lite mer känsla? Ducce

:tummenupp

..men om hela marknaden övervärderar Ducati, är dom verkligen övervärderade då eller ligger dom på marknadspris? :fakta

Jag skulle köpa en 748 över en CBR alla gånger. (Ja, jag har haft en.)

Hela? Hela Ducatikollektivet möjligen...vi andra bara förundras -och vissa går på det och faller in i kören :tummenupp

Jag också förmodligen...jag köper hoj med hjärtat o Ducati talar på den våglängden.:D

Last edited:
Har haft både CBR och 748 på bana. 748:an var inte felfri, men vete fan om inte CBR:en krånglade mer.
En intressant tanke är att det skiljer 10 år mellan konstruktionerna och 748:an har varit med sedan 1995.

Jag hade köpt en 749:a, den bör ju således vara konkurrenskraftig fram tills år 2018!!!

Har själv en cbr 600 -04 som jag kör på bana.
Tycker den funkar kanon och det finns massa kul onödiga saker billigt till den då många kör med denna modellen.

Kontakta Kamikaze Kid (Patrik)
Han har en fix färdig 600 med allt lull lull till salu för sjukt vettig peng !:tummenupp

Jag hade köpt en 749:a, den bör ju således vara konkurrenskraftig fram tills år 2018!!!

Man bör väl köpa 749 från -04 och nyare om man inte vill bli ruinerad vid service?

Minns mycket väl minen på en kille jag träffade på en banträff när han hade fått veta vad hans 749S kostade i service. Den var inte alls billigare än föregångaren trots att det sades att så var fallet. (Gäller som sagt alla 749 tidigare än -04 samt alla 749R).

Tolkar många av dessa trådar som att Ducati folk gärna hjälper folk in i sekten :D

*/ ?>
Nyheter
Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Video: KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Super Adventure och Teide ...

Bokningar pågår till Gotland Ring Bike Week!

Boka sommarens härligaste b...

Back