Nu börjar det närma sig...

Blanco

Glad påsk!
Gick med
4 Oct 2004
Hoj
Bmw gs 1200 Adv.
Har en dotter som är fjorton nu som åkt med mig bakpå sen hon var 7 år... Och diskuterade med min dotter här om dagen om hon är intreserad av moppe... Fick snarast svaret: om det är mycket dyrare med 125a och mc-kort om hon väljer att vänta ett år...
Klart det är dyrare svarade jag. Men jag vet inte riktigt vad det kan hamna på. Så därför frågar jag här, då jag själv tog 125a-kort och köpte hoj -92.
Jag har två år på mig innan det är dags, så vad är passande att åka på för hennes del då? Hon har växt klart hoppas jag... 175 lång.
Vore i alla fall supertrevligt att ha samma intresse som sin dotter framöver :), även fast det kan vara farligt där ute....

Kan tillägga att hon nog mer gillar sporthoj än det jag kör nu. Men med hennes längd tror jag en motard skulle kunna passa bra som första hoj...

Vad kostar ett Lätt mc-kort i dag på ett ungefär? 125a kan jag kolla upp själv vad det kostar när jag vet vilken modell som är passande...

Last edited:
Nuförtiden behöver det ju inte vara så speciellt mycket dyrare IOM det nya moppekörkortet, visst till en MC behöver hon dyrare utrustning, men det förutsätter jag att hon har då hon redan åker med dig.

Jag ser dagligen 15åringar som betalar dyrt för att få skjutsa runt en fet medelålders körskolelärare på en sketen kinesmoppe och ifrågasätter varför dom inte väntar ett år istället.

mitt kort gick på 4000 men då missade jag en uppkörning. fast det var förra året och man behöver numer även gå en riskutbildning som går lös på ca 3000 eller uppåt. förutsatt att man gör allt man kan privat (men det verkar ju vara erat fall). att åka omkring på sen går ju att diskutera, men som tjej tror jag en honda cbr skulle passa perfekt, tyckte själv att den var väldigt liten men då e jag 190. den är ju även billig i drift som 4-taktare tillskillnad från de lite äldre 2-taktarna, som förvisso kanske är lite rappare på gasen enligt min erfarenhet.

önskar er lycka till:tummenupp

Hänger väl till stor del på dig själv, fasta kostnader =

Risk 1-2

Tillstånd för dig och henne.

Teori + material/uppkörning.

Sen är det ju bara att utbilda henne väl, någon körlektion på skola kan väl vara vettigt även om du är kung och öfverduktig på att köra ;)

www.korkortsportalen.se

Nuförtiden behöver det ju inte vara så speciellt mycket dyrare IOM det nya moppekörkortet, visst till en MC behöver hon dyrare utrustning, men det förutsätter jag att hon har då hon redan åker med dig.

Jag ser dagligen 15åringar som betalar dyrt för att få skjutsa runt en fet medelålders körskolelärare på en sketen kinesmoppe och ifrågasätter varför dom inte väntar ett år istället.

Nu är det uppenbart att hon vill vänta ett år för mc i stället. Och vad det gäller skyddsutrustning så har hon redan bra sådant. Jag hade ju kunnat övningsköra med henne om det inte va för att jag blev av med lappen med bilen för 2 år sen. Så körskola får det bli, helt och hållet.

Tycker att det roligt med tjejer som kör med växel:tummenupp Medans de andra kör skoter:D

När hon har lärt sig hantera den, kan hon lära sig att köra såhär...
[YOUTUBE-ID]8J8DA5y1_bc[/YOUTUBE-ID]

Nu är det uppenbart att hon vill vänta ett år för mc i stället. Och vad det gäller skyddsutrustning så har hon redan bra sådant. Jag hade ju kunnat övningsköra med henne om det inte va för att jag blev av med lappen med bilen för 2 år sen. Så körskola får det bli, helt och hållet.

är det körskola som gäller blir det ju ganska dyrt. finns ju intensivkurser och dom ligger ju på 10 k och uppåt. och vanliga kurser lär det ju behövas säkert en 10-20 stycken. men det är det ju värt så länge man får gasa MC:D:squid

??

Hur som helst:

"Du kan inte bli godkänd som handledare om ditt körkort har varit återkallat någon gång under de senaste tre åren på grund av grova brott, opålitlighet i nykterhetshänseende eller rattfylleri. Mindre allvarliga trafikbrott som orsakat spärrtid på sammanlagt högst tre månader är däremot inte hinder för att bli godkänd som handledare."

http://www.korkortsportalen.se/jag-ska-vara-handledare/handledarbevis/

Så det behöver inte betyda blankt nej, vet med säkerhet en som blev av med lappen någon månad eller två för fortkörning och det var inga problem med handledartillstånd.

Tycker att det roligt med tjejer som kör med växel:tummenupp Medans de andra kör skoter:D

När hon har lärt sig hantera den, kan hon lära sig att köra såhär...
[YOUTUBE-ID]8J8DA5y1_bc[/YOUTUBE-ID]

hahaha... Vore något, men dessvärre kommer jag vara hårdare med skydden! :)

??

Hur som helst:

"Du kan inte bli godkänd som handledare om ditt körkort har varit återkallat någon gång under de senaste tre åren på grund av grova brott, opålitlighet i nykterhetshänseende eller rattfylleri. Mindre allvarliga trafikbrott som orsakat spärrtid på sammanlagt högst tre månader är däremot inte hinder för att bli godkänd som handledare."

http://www.korkortsportalen.se/jag-ska-vara-handledare/handledarbevis/

Så det behöver inte betyda blankt nej, vet med säkerhet en som blev av med lappen någon månad eller två för fortkörning och det var inga problem med handledartillstånd.

Jag blev av med körkortet 4 månader 2004 på sporthoj och 2008 i en månad då jag framförde bil på motorväg... Jag tror att det spelar in i deras bedömning... Men jag ringer och frågar i alla fall....

Last edited:
Jag sätter mina pengar på att det kommer gå galant! =) 6 år (7-8 när hon har åldern inne) sedan den grövre företeelsen och 1 månad 2008. Eftersom de normalt räknar 5 år så tror jag på det där, 1 månad p.g.a. du råka nysa och därför ryckte till rullen vid fel tillfälle är nog sak samma :tummenupp

Jag sätter mina pengar på att det kommer gå galant! =) 6 år (7-8 när hon har åldern inne) sedan den grövre företeelsen och 1 månad 2008. Eftersom de normalt räknar 5 år så tror jag på det där, 1 månad p.g.a. du råka nysa och därför ryckte till rullen vid fel tillfälle är nog sak samma :tummenupp

Det vore kul att övningsköra med dotera... :-)
Men om man räknar på bara körskola så tippar jag på runt 10 000 utan att veta vad priserna ligger på alls, i dag...:va

Svårt att sia om utan att veta om det är en wonderkid du har eller ej, alltså 10k inkl teori, risk, körlektioner och uppkörning är nog ganska lågt räknat.

Risk 1-2: Ca 3000:- sägs det

Teoripaket ca: 1500-2000

Körkortstillstånd: 220:-

Teoriprov: 220:-

Körprov: 1500:-

=

6640:-

Körlektion kostar ca 700:- i Sthlm men varierar en del och framförallt beroende på hur långa lektioner de har. Jag föredrog 60 min jämtemot 90-120. Om uppkörning med körskola tillkommer avgift för det, ca 1000-1500:-.

Intensivutbildning kan ju vara lite billigare om allt klaffar.

Svårt att sia om utan att veta om det är en wonderkid du har eller ej, alltså 10k inkl teori, risk, körlektioner och uppkörning är nog ganska lågt räknat.

Risk 1-2: Ca 3000:- sägs det

Teoripaket ca: 1500-2000

Körkortstillstånd: 220:-

Teoriprov: 220:-

Körprov: 1500:-

=

6640:-

Körlektion kostar ca 700:- i Sthlm men varierar en del och framförallt beroende på hur långa lektioner de har. Jag föredrog 60 min jämtemot 90-120. Om uppkörning med körskola tillkommer avgift för det, ca 1000-1500:-.

Intensivutbildning kan ju vara lite billigare om allt klaffar.

ja, då handlar det om runt 15 000 skulle jag tro... Hur funkar det vid vidareutbildning till mellan och tung då? Bara köra upp eller? Själv tog jag lätt mc när jag va 16, sen körde jag bara upp för tung när jag var 18, utan teoriprov...

Än så länge så verkar det vara samma ännu = bara köra upp. Kan ju vara så att de som tagit lätt tidigare även måste göra risk 1-2 nu för tiden men det är inget jag vet med säkerhet.

Bara köra upp eller? Själv tog jag lätt mc när jag va 16, sen körde jag bara upp för tung när jag var 18, utan teoriprov...

Jepp, fortfarande samma, bara en uppkörning och R1&R2 behövs inte om man har gjort det tidigare. Men tror att det skulle ändras år 2013

*/ ?>
Nyheter
Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Video: KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Super Adventure och Teide ...

Bokningar pågår till Gotland Ring Bike Week!

Boka sommarens härligaste b...

Back