Rel billigt grusbus - Honda FMX 650

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Kliar lite i fingrarna efter grusbus, är inte särskilt bra på det och en tvärhand hög = FMX verkar liten o smidig.

Alternativet skulle vara en cross eller en enduro men orkar inte med straffet me transport etc.. Hur är FMX, den är väl i grunden mer motardstuk.. eller? Grundat på att alla verkar ha gatdäck på den, men om jag kränger på ett par grussprättardäck som även funkar hjälpligt för gata kommer den då vara en tillförlitlig maskin på grusväg/grop, någon stig ja ni sharkar.

Vet att det inte är något effektmonster men ägare jag snackat med verkar tycka att den går bra och inte så mkt vibbrationer för den delen heller. Är det mkt service, byta kolv ofta mm på en sådan? Dom kostar ju inte många spänn och noll i försäkring så... är det ett bra alternativ?

Nej jag vill inte ha något gammalt KTM härke!! :tummenupp

KTM 625/640/690 är annars utmärkta grusbusmaskiner. Mycket piggare än de tidigare nämnda.

Vill man kan man ju ha dubbla fälgar och ha 17" på ena paret..

/ Jens

Annars har jag för mig att Suzuki DR 650 SE är möjligt att ställa i två höjdlägen

Stämmer, två infästningshål att skifta mellan vid bakstötdämparen. Sedan sänker man framgafflen lite efter behov.
I mitt tycke, tar sig fram där man inte bör, trevlig även för lång åka(80 mil+/dag), inget effektmonster men ok register. Liten tank, el start, dåligt ljus i org. lykta, bra lyfthandtag vid sadeln, långa service intervaller, lång fjädringsväg.

Men va f----n kunde ni inte bara sagt att det funkar nu då, för enkelhetens skull? ;)

Ok men att 17" inte är optimalt och att det nu är en motard i grunden gör det de hela till en katastrof offroad eller går det att dundra lite med en FMX? Fördelen jag såg var att det finns hyggligt nya.

Vigor ser ju ut att komma från andra världskriget men om Dominator är ett alternativ så kan det ju vara intressant.... Är det ett alternativ? =)

Jag är inte rädd för att skruva, lära mig det jag inte kan men när det skiter sig vill jag kunna få bra service, snabbt. Honda har varit hur bra som helst för mig, alltid toppklass så därför sitter jag och sneglar ditåt. Känner någon som känner ngn som känner nån så jag kan få hyffsad hjälp med KTM också men Honda är betydligt bättre ur det avseendet.

Men va f----n kunde ni inte bara sagt att det funkar nu då, för enkelhetens skull? ;)

Ok men att 17" inte är optimalt och att det nu är en motard i grunden gör det de hela till en katastrof offroad eller går det att dundra lite med en FMX? Fördelen jag såg var att det finns hyggligt nya.

Vigor ser ju ut att komma från andra världskriget men om Dominator är ett alternativ så kan det ju vara intressant.... Är det ett alternativ? =)

Jag är inte rädd för att skruva, lära mig det jag inte kan men när det skiter sig vill jag kunna få bra service, snabbt. Honda har varit hur bra som helst för mig, alltid toppklass så därför sitter jag och sneglar ditåt. Känner någon som känner ngn som känner nån så jag kan få hyffsad hjälp med KTM också men Honda är betydligt bättre ur det avseendet.

Det är värt det extra besväret dom få gångerna en LC4 krånglar för den körglädjen den levererar. Det går inte att jämföra med loken du radar upp.

Om du måste ha en Honda så är XR 650 lämplig för grusbus. Men en KTM690 kommer alltid vara bättre - på allt..

/ Jens

FMX'en är mest trött. Så pass trött att du efter en vecka kommer hata dig själv för att du är dumsnål. Jag skulle våga säga att en XR600 från 85 är roligare. :näsblod

Det är mycket enklare om du berättar vilken budget du har.

Glöm FMX, den är ett riktigt sänke tom för att vara en mjukismotard.

Rekommenderar KTM eller Honda XR650:tummenupp

Dominator är ett bra alternativ, har elstart o går o använda till allt du vill o lite till. Sen är de billiga också.

KTM LC4 är givetvis det förnämsta i sammanhanget

Äntligen lite glädjebesked... så Dominator är inte fy skam? =) Alltså jag tror mig ha kul på grus och för den delen någon krokig asfaltsväg trots inte alltför effektfull maskin, denna ska trots allt bara vara komplement till VFR´en.

Grejjen är att jag vill kunna satsa lite, busköra i miljöer som kan visa sig vara mindre nyttiga för hojen när jag inte lyckas hålla den upprätt osv. Tanken är då att skruva på kraschpuckar och kanske något ytterliggare för att förhindra alltför mkt skrotande så gott det går. Alltså roligare med en billigare maskin, visst är det ekonomiskt o-bra men inte hela världen om det blir grand slam i backen.

Provkörde 990SMR häromdagen, 5-6 mil krokig asfalt blev det och den gick ju utav bara h-lvete men samtidigt helt livsfarlig. Gjorde precis det man sa åt den innan man tänkte tanken, nös man var man 10m ur spår. Men hur trevlig den nu än är för den som kan hantera den så är det inget för mig, behöver en mer förlåtande maskin samt långt ifrån den prisklassen för det ändamål jag tänkt. För övrigt på tok för stor för att jag skulle våga kasta omkring den på grus.

Är alla 690 i storleksklass som 990?

Äntligen lite glädjebesked... så Dominator är inte fy skam? =) Alltså jag tror mig ha kul på grus och för den delen någon krokig asfaltsväg trots inte alltför effektfull maskin, denna ska trots allt bara vara komplement till VFR´en.

Grejjen är att jag vill kunna satsa lite, busköra i miljöer som kan visa sig vara mindre nyttiga för hojen när jag inte lyckas hålla den upprätt osv. Tanken är då att skruva på kraschpuckar och kanske något ytterliggare för att förhindra alltför mkt skrotande så gott det går. Alltså roligare med en billigare maskin, visst är det ekonomiskt o-bra men inte hela världen om det blir grand slam i backen.

Provkörde 990SMR häromdagen, 5-6 mil krokig asfalt blev det och den gick ju utav bara h-lvete men samtidigt helt livsfarlig. Gjorde precis det man sa åt den innan man tänkte tanken, nös man var man 10m ur spår. Men hur trevlig den nu än är för den som kan hantera den så är det inget för mig, behöver en mer förlåtande maskin samt långt ifrån den prisklassen för det ändamål jag tänkt. För övrigt på tok för stor för att jag skulle våga kasta omkring den på grus.

Är alla 690 i storleksklass som 990?

Nä, nu får du nog läsa på lite. 990 är stora tusenkubikslok med VTWIN-motorer.

625/640/690 är enstånkor med små, lätta chassin, som gjorda för grusbus och "lättenduro".

Dominator är en klump i jämförelse. Handla en KTM och bli nöjdare.

625:
21610_0_1_2_625%20sxc_Image%20credits%20-%20KTM.jpg

690:
690_Enduro_cmyklzw.jpg

990:
ktm_990_adventure.jpg

/ Jens

Last edited:
KTM 690 enduro är mindre o lättare än 990, men det är inga billiga hojar kostar typ som ett gäng Dominatorer.
Finns 52 st på Blocket

Edit: vad är ditt prisintervall?

Du får väl köpa min Pegaso när jag skruvat ihop den, vet inte hur den är då jag köpte den med rasad motor..

Jag jämför inte 690 o Dominator de är inte ens på samma halvklot när det gäller prestanda, allt hänger på vad man kan tänka sig o pröjsa.

Har själv en KTM 625 SXC o tycker den är helt suverän på grus o funkar även i terräng. Bästa du kan få i kategorin för ca 40000

Nä, nu får du nog läsa på lite. 990 är stora tusenkubikslok med VTWIN-motorer.

625/640/690 är enstånkor med små, lätta chassin, som gjorda för grusbus och "lättenduro".

Dominator är en klump i jämförelse. Handla en KTM och bli nöjdare.

/ Jens

Jojo men storleken för mig har mkt med höjden att göra, 690 har spec på 90cm och 990 87.5cm... Hjulbasen skiljer 3cm. Sen att det är v-twin vs enstånkare spelar nog mindre roll hurvida lätta eller svårt jag har att kasta omkring den men vikten är naturligtvis till 690´s fördel =)

Men prisskillnaden mellan Dominator och en 690 är ju ganska påtaglig för en hoj man vill kunna ha lite som slit o släng. Ligger ju en njutning i att bara kunna brassa utan att tänka alltför mkt på vare sig värdeminskning eller hur det ser ut efteråt.

Kika på Yamaha XT600E, ryck snorkeln till luftburken & haka på ett slipon, körde Gotland runt med en sån förra året, kanonhoj! under 30 lax får du en fin hoj!

Jojo men storleken för mig har mkt med höjden att göra, 690 har spec på 90cm och 990 87.5cm... Hjulbasen skiljer 3cm. Sen att det är v-twin vs enstånkare spelar nog mindre roll hurvida lätta eller svårt jag har att kasta omkring den men vikten är naturligtvis till 690´s fördel =)

Men prisskillnaden mellan Dominator och en 690 är ju ganska påtaglig för en hoj man vill kunna ha lite som slit o släng. Ligger ju en njutning i att bara kunna brassa utan att tänka alltför mkt på vare sig värdeminskning eller hur det ser ut efteråt.

Därför skriver jag ju att du ska jämföra Dominatorn med 625/640. Om du inte tror att bredd och vikten kommer göra skillnad har du fel, det är en jätteskillnad så fort du kommer ut på en lite knixigare väg eller när du ska slänga fram och tillbaka på favoritvägen.

KTM 625 hittar du för lite pengar och behöver inte vara jätterädd om, dessutom drägliga serviceintervaller.

Men du får gärna tro att det inte är värt nån tiotusing extra och handla en Dominator. Provkör inte polarens KTM bara, för då vet du att jag hade rätt :tungan

/ Jens

Polaren har en 660. Jag blir avundsjuk på honom för moppekänslan den verkar ge, Dvs köra i jeans o gympa skor och bara luta den mot garage väggen precis som med moppen när man var femton. så enkelt o okomplicerat, sporthoj är ju mycke mer bestyr om man ska typ 2km o käka en glass bara. + att den verkar vilja gå på slangen hela tiden.

Nu plöljer jag ju ner en förmögenhet i en turbohoj men en xr600 för 15k borde gå o klämma in i budget, den blir ju ingen 660 men lite kul borde man väl kunna ha med den ändå eller?

sorry för OT

*/ ?>
Nyheter
Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Video: KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Super Adventure och Teide ...

Bokningar pågår till Gotland Ring Bike Week!

Boka sommarens härligaste b...

Back