Styrvobbel deluxe!

Tack för tipsen KL.

Har haft en tråd uppe på Triumphrat ett tag nu, har synat alla förslag som har kommit och testat dem, men hitills har inget hjälpt.

Sådär då var allt monterat och kontrollerat.
Kunde konstatera att bulten för stödet hade gängat ur sig och att mina bromsbelägg bak är helt slut, men i övrigt hittade jag inte någonting.

Efter ca 20 min provkörande kan jag konstatera att det inte blev någon skillnad alls..
Detta f*cking vobbel dyker upp vid exakt samma hastighet igen.
Det sista jag har att testa nu är att låna Charlies däck på söndag..
Vobblet upphörde återigen när jag flyttar tyngdpunkten bakåt mot kutsen, men vad detta beror på förblir en gåta.

Efter att läst igenom tråden ser jag att du skriver att du skruvat förspänningen min och max men har du ställt in hänget och sett att det är rätt?steg 1 enligt mig iallafall.
mvh peter

Är jävligt skumt det här problemet du har... Mkt konstigt att inget av det du testat har hjälpt! Hoppas det kan göra ngn skillnad med mitt däck men det känns ju som ett långskott det också! Vi får se på söndag!

Se det från den ljusa sidan.. Får du ordning på vobblet så har du en iaf en hoj som du gått igenom helt och hållet och som du vet är i topptrim! :)

Last edited:
Vobblet upphörde återigen när jag flyttar tyngdpunkten bakåt mot kutsen, men vad detta beror på förblir en gåta.

Hade samma problem och nästan allt vobbel försvann när jag flyttade bak rumpan så långt jag kunde.
Annat hundben och höjd till max, tillbaka till original och cykeln blev stabil.

Detta verkar vara skumt:va Är bakdämparna ok? Sitter allt på plats med distanser o dyl i bakhjulet?
Annars får du väl balansera hojen med bly under kutsen:tummenupp
En annan fråga är det bakåt flyttade fotpinnar på eller orginal.
Fick en flashback med någon gammal moppe som vinglade som faen med fötterna bakåt. Vet inte vad det berodde på eller om kompisen löste det problemet någongång. Men det var ju under bronsåldern:D
Hoppas du får ordning på hojen. :tummenupp

Hade samma problem och nästan allt vobbel försvann när jag flyttade bak rumpan så långt jag kunde.
Annat hundben och höjd till max, tillbaka till original och cykeln blev stabil.

Testade att ändra styrgeometrin med höjd bakdel. Det konstiga är att det blev varken bättre eller sämre. Skall tilläggas att jag släppte upp gaffelbenen 1,5 cm igår, en övning som i normala fall borde ha gjort den mer nervös och vobblig, men det blev ingen skillnad alls.

Efter att läst igenom tråden ser jag att du skriver att du skruvat förspänningen min och max men har du ställt in hänget och sett att det är rätt?steg 1 enligt mig iallafall.
mvh peter

Rätt fjädringsinställning är tokviktigt, men det getter tusan om det kan få hojjen att bete sig på det sättet den gör. Har dock. Funderat lite. När jag hade mina hårdare dämpare på testade jag bara att släppa på förspänningen, inte att tajta upp den. Hade en episod imorse när jag reste mig upp från min vanliga cykel och ryckte lite i styret, dvs höjde tyngdpunkten. Hårdare ställd fjädring borde korta dämparen och därmed sänka tyngdpunkten. Får testa ikväll.

Last edited:
Fräsigt!

Detta har jag gjort nu:
- Droppat gaffelbenen 12mm ned i kronan
- Bytt tillbaka till Hagondämparna och maxat dem på förspänning.
- Brytit av mitt kopplingshandtag när jag skulle justera den i höjd, ersatt med en koppling från en R1:a + en massa svordomar.
- Fått en läckande bromsvätskeslang från behållaren till pumpen fram.

Var ute på en provtur precis och hojjen känns stadigare upp till ca. 140-145, sen börjar samma visa igen. Testade att krypa ihop en aning och förskjuta vikten bakåt, nu gick det att pressa till 170-180 innan det började märkas. Det enda jag har kvar att testa nu är att byta bakhjul.

Jag hade problem med fladdrande framhjul i lite högre farter när jag monterade på Cross styre. MEN problemet uppstod bara när jag hade Textiljackan på mig. Men skinstället var det inga problem. Sågade av styre ca 2 cm på varje sida och kör nu bara i skinnställ.

Det var helt enkelt lufttrycket på armbågarna som gjorde att framhjulet vevade lite.
Mats

Inga balansproblem alls, kan släppa styret i 50, 70 och 100 knutar utan att jag känner ngt.
Dock vid kraftiga gaspådrag och "höga hastigheter" vobblar hojjen utan bara helvete.

Precis så var min gamla Hornet. Nytt framdäck löste problemet.

\Masonit

Tack för tipsen, men jag har testat att byta styre, kläder samt lagt på nytt framdäck. Ingen skillnad.

Felet funnet!

Testade Anders fälg idag och vi är båda ense att det är relaterat till bakhjulet.
Hojjen var bra mycket stadigare och vobblet upphörde. Visst hojjen är ngt nojjig i högre farter fortfarande, men det var en markant skillnad. Anders hoj blev mycket mer nervös med min fälg på. NU gäller det bara att utröna om det är fälgen eller däcket det är fel på.

Frågan är hur fan man gör det?

Felet funnet!

Testade Anders fälg idag och vi är båda ense att det är relaterat till bakhjulet.
Hojjen var bra mycket stadigare och vobblet upphörde. Visst hojjen är ngt nojjig i högre farter fortfarande, men det var en markant skillnad. Anders hoj blev mycket mer nervös med min fälg på. NU gäller det bara att utröna om det är fälgen eller däcket det är fel på.

Kräng av däcket och sätt fälgen i en balanserare och se om du kan se nån obalans eller skevhet.

Felet funnet!

Flytta ditt däck till Anders fälg så ser du var problemet ligger.

har själv råkat ut för liknande då jag hade wobbeltendens i styret på avslag. efter framdäcksbyte. Höll på att idiotförklaras då jag sa det måste va däcket men efter lån av framhjul och däcksbyte var det konstaterat att felet låg i däcket trots att allt såg bra ut med balansering...

Flytta ditt däck till Anders fälg så ser du var problemet ligger.

har själv råkat ut för liknande då jag hade wobbeltendens i styret på avslag. efter framdäcksbyte. Höll på att idiotförklaras då jag sa det måste va däcket men efter lån av framhjul och däcksbyte var det konstaterat att felet låg i däcket trots att allt såg bra ut med balansering...

Yes vi testade att byta hela hjulet, dock utan att flytta bromsskivor etc.
Samma axel användes till hojjarna, vi skiftade inte.
Felet ligger i:
- Däcket?
- Fälgen?
- Skivan?

Har inte kunnat se att skivan skulle ha slagit sig. Har svårt att avgöra detta dock.

Nyheter
Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Back