Way to go, Israel...

Skönt att det finns klarsynta israeler fortfarande.

Verkligen, Benny t.ex. i dagens DN:

Att Pierre Schori betraktar Israel som en historisk nödvändighet för ett statslöst och förföljt folk (DN Debatt 2/6) är naturligtvis hedervärt och betryggande. Problemet är att många deltagare och organisatörer inom Ship to Gaza inte delar den inställningen. Författaren Henning Mankell beskrev i sitt officiella invigningstal för projektet – som fortfarande finns på Ship to Gazas hemsida – nödvändigheten av att ”avveckla den terroristiska israeliska staten” och passade även på att uttrycka sin förståelse för självmordsbombare. Ser Pierre Schori verkligen inga problem med att stödja sådana organisationer?

Det var också denna typ av ideologisk övertygelse som motiverade aktivisterna på det bordade flaggskeppet ”Mavi Marmara”, vilka hela tiden var inställda på en våldsam konfrontation. Fartyget i fråga sponsrades av den extrema islamiströrelsen IHH och i ett reportage för tv-kanalen Al-Jazeera strax före avfärd blandades antisemitiska slagord och martyrretorik med utfästelser om våldsamt motstånd mot israeliska myndigheter. IHH tillhör också den terrorlistade insamlingsorganisationen Union of God, som är öppet antisemitisk.

Kanske sammanfattas bevekelsegrunderna för Ship to Gazas organisatörer bäst av taleskvinnan Greta Berlin när hon sade till nyhetsbyrån AFP att: ”Den här aktionen handlar inte om att leverera humanitär hjälp”. Ett par av Sveriges största biståndsorganisationer tog följdriktigt sitt ansvar och ställde in sin medverkan i Ship to Gaza.
I sammanhanget kan noteras att Olof Palmes Minnesfond, som företräds av Pierre Schori, givit finansiellt understöd till personer som öppet ifrågasätter en tvåstatslösning.

Ship to Gaza bröt i själva verket på ett flagrant sätt mot FN:s rekommendationer att hjälpsändningar skall sändas via land. Israel hade också erbjudit sig att leverera det av skeppen medförda materialet genom de gängse kanalerna.

Vi är naturligtvis de första att djupt beklaga den tragiska förlusten av människoliv. Hade inte passagerarna på det bordade flagskeppet angripit ombordstigande soldater med järnrör, knivar och allehanda tillhyggen, kastat personer från däck och använt skjutvapen, hade naturligvis inte dessa våldshandlingar ägt rum. Det var först under ren fara för sina liv som israeliska soldater tvingades använda sina vapen i självförsvar.

Kanske viktigast att konstatera är emellertid att de våldshandlingar som initierades av extremistgrupperna ombord i själva verket är ett logiskt och följdriktigt resultat av den extrema anti-israeliska ideologi som många deltagare i Ship to Gaza företräder.

Upprepade resolutioner från FN och EU understryker Israels rätt till självförsvar och den imperativa nödvändigheten av att stoppa vapensmugglingen till Hamas-regimen i Gaza som sedan det blodiga maktövertagandet 2007 hållit fredsprocessen och det palestinska folket som gisslan. FN-resolution 1860 ”understryker” att ”israelisk civilbefolkning måste ges skydd”. Det är i sammanhanget också av vikt att de av hela världssamfundet understödda Oslo-avtalen mellan Israel och Palestinska myndigheten innehåller en tydlig överenskommelse om att det är Israel som ansvarar för att övervaka sjöfarten.

Det skulle vara intressant att veta hur Pierre Schori tänker sig ett praktiskt genomförbart försvar mot extremistregeringen i Gaza, som svarade på Israels totala tillbakadragande med åratal av raketbekjutning mot Israels sårbara civila samhällen i söder och som med full ideologisk kraft driver en agenda för Israels utplånande. Hamas emotsätter sig våldsamt varje återupptagande av fredsförhandlingarna och har lovat att sabotera dem efter förmåga. Organisationen vägrar också helt att rätta sig efter de krav som framförts av det samlade världssamfundet med FN och EU i spetsen: att erkänna staten Israel, att avsvära sig våld och att respektera ingångna avtal. Det är här påtryckningar behöver sättas in.

Skall inte extremisterna tillåtas att avgå med segern är det som FN:s säkerhetsråd konstaterade i sitt uttalande den 31 maj nödvändigt för alla konstruktiva parter att bidraga till en atmosfär av samarbete i regionen. Det viktiga nu – om inte extremisterna skall tillåtas avgå med segern – är att skapa förutsättningar för att föra de återupptagna fredsförhandlingarna framåt.

Benny Dagan
Israels ambassadör i Sverige


http://www.dn.se/debatt/det-maste-bli-mojligt-att-fora-fredssamtalen-framat-1.1115929
 
Ett fel rättfärdigar fortfarande inte ett annat, jag tror att Israel skulle vinna på att rätta sig efter rådande regler för att vinna tillbaka lite politisk cudo.

När de börjar tumma på reglerna blir de inte bättre än Hamas. Det viktiga är inte vem som satt sin flagga på marken först utan hur konflikten hanteras.´

Vilket stöd Israel skulle ha internationellt ifall de slutade med att bygga nya bosättningar och hantera egna förehavanden inom egna gränser. Nu ser mycket folk genom fingrarna när det gäller Hamas pga dessa saker samt att de är lite av en David mot Goliat.
 
Last edited:
Verkligen, Benny t.ex. i dagens DN:

Att Pierre Schori betraktar Israel som en historisk nödvändighet för ett statslöst och förföljt folk (DN Debatt 2/6) är naturligtvis hedervärt och betryggande. Problemet är att många deltagare och organisatörer inom Ship to Gaza inte delar den inställningen. Författaren Henning Mankell beskrev i sitt officiella invigningstal för projektet – som fortfarande finns på Ship to Gazas hemsida – nödvändigheten av att ”avveckla den terroristiska israeliska staten” och passade även på att uttrycka sin förståelse för självmordsbombare. Ser Pierre Schori verkligen inga problem med att stödja sådana organisationer?

Det var också denna typ av ideologisk övertygelse som motiverade aktivisterna på det bordade flaggskeppet ”Mavi Marmara”, vilka hela tiden var inställda på en våldsam konfrontation. Fartyget i fråga sponsrades av den extrema islamiströrelsen IHH och i ett reportage för tv-kanalen Al-Jazeera strax före avfärd blandades antisemitiska slagord och martyrretorik med utfästelser om våldsamt motstånd mot israeliska myndigheter. IHH tillhör också den terrorlistade insamlingsorganisationen Union of God, som är öppet antisemitisk.

Kanske sammanfattas bevekelsegrunderna för Ship to Gazas organisatörer bäst av taleskvinnan Greta Berlin när hon sade till nyhetsbyrån AFP att: ”Den här aktionen handlar inte om att leverera humanitär hjälp”. Ett par av Sveriges största biståndsorganisationer tog följdriktigt sitt ansvar och ställde in sin medverkan i Ship to Gaza.
I sammanhanget kan noteras att Olof Palmes Minnesfond, som företräds av Pierre Schori, givit finansiellt understöd till personer som öppet ifrågasätter en tvåstatslösning.

Ship to Gaza bröt i själva verket på ett flagrant sätt mot FN:s rekommendationer att hjälpsändningar skall sändas via land. Israel hade också erbjudit sig att leverera det av skeppen medförda materialet genom de gängse kanalerna.

Vi är naturligtvis de första att djupt beklaga den tragiska förlusten av människoliv. Hade inte passagerarna på det bordade flagskeppet angripit ombordstigande soldater med järnrör, knivar och allehanda tillhyggen, kastat personer från däck och använt skjutvapen, hade naturligvis inte dessa våldshandlingar ägt rum. Det var först under ren fara för sina liv som israeliska soldater tvingades använda sina vapen i självförsvar.

Kanske viktigast att konstatera är emellertid att de våldshandlingar som initierades av extremistgrupperna ombord i själva verket är ett logiskt och följdriktigt resultat av den extrema anti-israeliska ideologi som många deltagare i Ship to Gaza företräder.

Upprepade resolutioner från FN och EU understryker Israels rätt till självförsvar och den imperativa nödvändigheten av att stoppa vapensmugglingen till Hamas-regimen i Gaza som sedan det blodiga maktövertagandet 2007 hållit fredsprocessen och det palestinska folket som gisslan. FN-resolution 1860 ”understryker” att ”israelisk civilbefolkning måste ges skydd”. Det är i sammanhanget också av vikt att de av hela världssamfundet understödda Oslo-avtalen mellan Israel och Palestinska myndigheten innehåller en tydlig överenskommelse om att det är Israel som ansvarar för att övervaka sjöfarten.

Det skulle vara intressant att veta hur Pierre Schori tänker sig ett praktiskt genomförbart försvar mot extremistregeringen i Gaza, som svarade på Israels totala tillbakadragande med åratal av raketbekjutning mot Israels sårbara civila samhällen i söder och som med full ideologisk kraft driver en agenda för Israels utplånande. Hamas emotsätter sig våldsamt varje återupptagande av fredsförhandlingarna och har lovat att sabotera dem efter förmåga. Organisationen vägrar också helt att rätta sig efter de krav som framförts av det samlade världssamfundet med FN och EU i spetsen: att erkänna staten Israel, att avsvära sig våld och att respektera ingångna avtal. Det är här påtryckningar behöver sättas in.

Skall inte extremisterna tillåtas att avgå med segern är det som FN:s säkerhetsråd konstaterade i sitt uttalande den 31 maj nödvändigt för alla konstruktiva parter att bidraga till en atmosfär av samarbete i regionen. Det viktiga nu – om inte extremisterna skall tillåtas avgå med segern – är att skapa förutsättningar för att föra de återupptagna fredsförhandlingarna framåt.

Benny Dagan
Israels ambassadör i Sverige


http://www.dn.se/debatt/det-maste-bli-mojligt-att-fora-fredssamtalen-framat-1.1115929

hitler hade också rätt sjyssta texter på sin tid ska du veta.
 
Verkligen, Benny t.ex. i dagens DN:

Folk fattar inte vilka Israel har att göra med tror jag. Har hört det från flera israeler: Tyvärr är våld det enda språk araberna förstår.

Okej, nio våldsamma vänsterturkar mindre. Personligen tycker jag det finns värre saker att förfasas över här i världen. Ska vi prata lite Darfur?
 
ja herrejösses, undrar hur världen hade sett ut om folk
hade låtit bli att lyssna på den pårökte sagoberättaren
som för väldigt länge sen fantiserade ihop sagan om gud.

Hade utomjordingar kommit på besök så hade de nog fan vänt
hem fort som fan om de fått höra att vi krigar mot oss själva
pga texterna ett par 2000 år gamla äventyrsböcker.
 
De enda som i realiteten drabbas är de som inte gjort sig förtjänta av det, dvs gemene "svenssons" Gaza. Dvs de som inte är direkta anhängare av Hamas mfl, inte hatar Israel och heller inte är för någon form av heligt krig.. Sen kanske dessa är lätträknade, det är ju inte igår man var i de trakterna..

Men det är väl inihelvete accentuerat när Israel INTE var inne och röjde på ett tag, så började de slåss med varann! (2006-2007) Hamas Vs. Al Fatah.
UPPENBARLIGEN, så är våld det enda sätt de löser problem med. Jävligt svårt att dialogisera med en som inte vill... Fanatiker. Hycklare. Patrask.
 
Jag har kommit på ett skitbra sätt att ge Israel på nöten.
Om vi på något sätt kan se till att alla röstar lågt på dem i Eurovisionsschlagerfestivalen, borde inte det underminera deras självförtroende och ställning internationellt?
Då kommer de att vilja, likt sverige, bojkotta hela skiten.
Detta kommer i sin tur att leda till sanktioner mot Israel (Schlagerbaserade sådana, men dock) Sen kan vi stoppa nästan alla Carolaexporter till Israel.
Vore inte det en rejäl jävla knäpp på näsan?
 
Varför kan man inte bara ta det landvägen som FN har sagt och som Israel också godkänt? Det är jävligt småaktigt att ta en båt bara för att...

För det handlar inte i första hand om att få fram förnödenheterna, det handlar om en illegal blokad som de vill att omvärlden ska se, och det har det lyckats med.
 
För det handlar inte i första hand om att få fram förnödenheterna, det handlar om en illegal blokad som de vill att omvärlden ska se, och det har det lyckats med.

I fredstid hade det varit en illegal blockad. När Hamas tog makten tog tillochmed de muslimska länderna avstånd och Egypten t.ex.—känd fiende till Israel—upprätthåller samma blockad. Eller ja, de har väl öppnat gränsen nu när det fanns en politisk vinning i att göra så. Vilket Israel också gjort, fast inte till havs—nåt som verkar vara vanligt att missa i diskussionen.
 
Nyheter
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Back
Top