Övertryck i motorn???

hugin85

Den som lever får se!
Gick med
3 May 2009
Hoj
02, Suzuki GSF 1200 S
Hej!

Märke idag att jag har fått en sprucken motorpackning. Märkte det genom att min vänsterfot blev oljig. Trodde först att det hade skvätt ifrån en nysmord kedja. Men dessvärre en packning som sagt upp sitt..

Frågan är om detta uppkommit genom ett övertryck eller liknande i motorn? Eller helt enkelt torr och gammal packning?

Hojen är en Suzuki Bandit 1200 -02 med 2000mil på mätaren

Tacksam för svar!!!

De vanligaste "packningsfelen" på en Bandit är sönderdragna monteringsöron (dvs knäckta så att det blir en spricka) på kåpan över startmotorkopplingen, packboxen för kopplingsstången, packboxen för utgående drevet och den stora o-ringen för generatorn.

Möjligen även kopplingskåpan där den undre bulten (med gänga som mynnar ut i kopplingens utrymme) ska ha en gummitätat bricka och startmotorkopplingens kåpa (dvs vänster sida) där övre korta skruven ska ha en likadan bricka.

De vanligaste "packningsfelen" på en Bandit är sönderdragna monteringsöron (dvs knäckta så att det blir en spricka) på kåpan över startmotorkopplingen, packboxen för kopplingsstången, packboxen för utgående drevet och den stora o-ringen för generatorn.

Möjligen även kopplingskåpan där den undre bulten (med gänga som mynnar ut i kopplingens utrymme) ska ha en gummitätat bricka och startmotorkopplingens kåpa (dvs vänster sida) där övre korta skruven ska ha en likadan bricka.

Ok. Men det konstiga är ju att inget är skruvat nyligen där så vitt jag vet. Köpte hojen i våras och har bytt olja +filter och kört ca 200mil. Men ska titta på det du sa och kolla. Blir att byta olja igen och skruva dit en fräsch packning.

Tror du att jag klarar mig från att packningen pajar igen? Det jag tänkte på va om det är något fel i motorn som orsakar för högt tryck på packningarna? När jag titta på det så tyckte jag det såg skumt ut att jag såg brickor på vissa bultar med andra inte. Men då verkar väll det vara i sin ordning då?

Tänkte också en annan tanke. Hur är det med vevhusventilation på banditen? Isåfall.. är den tät kan väll det ha orsakat att jag skjutit packningen från början? Vill inte nått ska bli fel, nu när jag ändå ska fixa skiten. Vill ju bara gasa utan krångel! :)

Hoppas det bara är att byta packning och tuta och köra och inte hoppas på återkommande fel då!

Last edited:
Banditens vevhusventilation är inte på något sätt restriktiv. Har det inte skruvats något så är "chansen" störst på packboxarna på vänster sida dvs kopplingsstång och utgående drev. Packboxarna går att byta på plats om man är lite varsam och använder MYCKET smörja.

Banditens vevhusventilation är inte på något sätt restriktiv. Har det inte skruvats något så är "chansen" störst på packboxarna på vänster sida dvs kopplingsstång och utgående drev. Packboxarna går att byta på plats om man är lite varsam och använder MYCKET smörja.

Ok!! Tack för alla svar på mina frågor. Har beställt packningen idag. Så det blir väll att tömma ur all olja igen och byta packningen. Sen hoppas jag på att det ska gå att tuta å köra till helgen igen. :)

Låter otroligt att man ska få ett så kraftigt stopp i vevhusventilationen så att man skjuter en packning, då får man nog svetsa igen den.:D

För att byta packboxarna behöver man inte dränera oljan, inte heller för motorpackningarna (luta bara hojen). Packboxarna för kopplingsstången går sönder för att stången rostar (putsa bort rosten, autosol'a och fetta in), däremot utgående drevet brukar klara sig om man nu inte badar hojen i saltvatten/saltade vägar.

För att byta packboxarna behöver man inte dränera oljan, inte heller för motorpackningarna (luta bara hojen). Packboxarna för kopplingsstången går sönder för att stången rostar (putsa bort rosten, autosol'a och fetta in), däremot utgående drevet brukar klara sig om man nu inte badar hojen i saltvatten/saltade vägar.

Ok. Där ser man. Trodde inte det skulle hjälpa att bara luta den som du sa. Men det kan väll va bra att få i lite fräsch olja ändå. Köper ju ändå billigt av gubben i Alvhem! :)

För dom som inte känner till han kan jag ju rekommendera honom starkt. Han finns vid den lilla ica butiken "Svenssons Livs" Som ligger längs 45:an vid Alvhem. Riktigt billig och bra olja. Tror det är runt 60 riksdaler litern!

Tack för snabba svar! Idag ska det skruvas, lagas och köras! :banana

Nyheter
Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Back