Kamaxlar och förgasarsynk

Gick med
29 Sep 2007
Hoj
NC30
Dessa frågor kanske låter jättedumma men jag förstår inte hur det ligger till.

1 Jag har tagit av kammarna på hojen för att kunna justera ventilerna, enligt verkstadshandboken så ska cyl 1 vara i tdc när man monterar och tajmar in kammarna igen mot referenspunkterna i motorn, so far so good. Men hur vet jag om det är tdc under tändningsfasen eller under avgastakten som motorn står i? Håller tändsystemet reda på det själv kanske? Eller är det något jag har missat:)?

2. Hur är det tänkt att man ska kunna synka förgasarna med dessa monterade ihojen? Trots att jag tagit bort en massa gojs som sitter i vägen så finns det inte en chans att jag skulle kunna komma åt ställskruvarna. Nu hade jag inte tänkt att synka fuggarna men jag kan inte sluta fundera på hur man ska göra.:gnissla

Hoppas jag har förklarat tydligt.

Vad gäller tändningen/kammarna så har de flesta äldre hojar (högst troligen även din, info finns i din rephandbok) s.k. "waste spark", dvs de tänder alltid när kolven är i TDC, oavsett vilken takt de är i. Därför räcker det att du ser till att 1:ans kolv är i TDC när du monterar kammarna.

Last edited:
Vad gäller tändningen/kammarna så har de flesta äldre hojar (högst troligen även din, info finns i din rephandbok) s.k. "waste spark", dvs de tänder alltid när kolven är i TDC, oavsett vilken takt de är i. Därför räcker det att du ser till att 1:ans kolv är i TDC när du monterar kammarna.

Ska kolla upp upp det. Tack för bra svar! :)

Nyheter
Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Back