Sviestad trafikövningar 2010

Fasen va sugen jag blir på att prova o åka bana. Måste få med mig lite mer västerviksfolk som vill prova på.

Tur jag har lätt att montera på orginalsystemet :)

Tolf

Annars åker du själv, så syns vi där :D Alla är välkomna jue!
 
Annars åker du själv, så syns vi där :D Alla är välkomna jue!

fasen jag har kört sporthoj sen 2001 och har inte kört bana en enda gång:näsblod

Sant som du säger fasen jag ska fasen åka upp även om dom andra inte hänger på.:yoparty. Men visst får dom som övningskör åka bana, eller?

Tolf
 
fasen jag har kört sporthoj sen 2001 och har inte kört bana en enda gång:näsblod

Sant som du säger fasen jag ska fasen åka upp även om dom andra inte hänger på.:yoparty. Men visst får dom som övningskör åka bana, eller?

Tolf

Nej, ingen övningskörning. Körkort och besiktigad och trafikförsäkrad hoj gäller. Original avgassystem är ett krav, går inte att diskutera bort på Sviestad.
10 juni är nästa gång har jag för mig!
 
Nej, ingen övningskörning. Körkort och besiktigad och trafikförsäkrad hoj gäller. Original avgassystem är ett krav, går inte att diskutera bort på Sviestad.
10 juni är nästa gång har jag för mig!

OK kanon då vet jag :) fasen att man inte kunde den tionde, satan.:gnissla:huvet

Tolf
 
Laddade inför torsdag? Oroligt väder, men vi får hoppas på uppehåll!
 
Läste att man måste ha bromsljus på hojjen, stämmer detta eller är det någon gammal regel som inte hålls så hårt på? Har just monterat kraschkåporna och undrar om jag nåste byte tillbaka tills imorgon..
Hoppas på solsken imorgon!!
 
Läste att man måste ha bromsljus på hojjen, stämmer detta eller är det någon gammal regel som inte hålls så hårt på? Har just monterat kraschkåporna och undrar om jag nåste byte tillbaka tills imorgon..
Hoppas på solsken imorgon!!

Japp! Bromsljus är ett krav.
 
Tråkigt att man missade en stund pga dubbelbokning med SMC-kursen igår, men det löste ju instruktörerna fint till slut!
Vi hade ju en fruktasvärd tur i oturen med vädret. Det spöregnade både dit och hem.

Syns ev. på Torsdag!
 
Varken blöt, kall eller skitig när man kom hem, Tony???
Blir till att tvätta ställ, stövlar, hanskar och CBR:en. Allt utom hjälmen som det regnade in i!!! Det enda som inte blev skitit!!!

The Rookie
 
Varken blöt, kall eller skitig när man kom hem, Tony???
Blir till att tvätta ställ, stövlar, hanskar och CBR:en. Allt utom hjälmen som det regnade in i!!! Det enda som inte blev skitit!!!

The Rookie

Jo jag var blöt om fötterna, och ryggen... Sen frös jag något kopiöst om händerna! Vet inte om de beror på att jag redan va blöt när jag fick på mig regn-handskarna... men men..


På torsdag är det heldag på sviestad :) Ska göra allt i min makt på jobbet för att komma upp och vara snabbast i depån ytterligare en gång :)
 
Försäkringsfråga!!

Enligt LMS hemsida står det: "Föraren ansvarar för att motorcykeln är trafikförsäkrad, besiktigad och i fullgott skick".
När jag ringer runt till försäkringsbolagen är det ingen som vill försäkra för ban-körningar anordnade av annan än SMC (förutom bolag som inte vill ha sporthojar som kunder = skyhöga premier).

Hur har ni löst det?
 
Enligt LMS hemsida står det: "Föraren ansvarar för att motorcykeln är trafikförsäkrad, besiktigad och i fullgott skick".
När jag ringer runt till försäkringsbolagen är det ingen som vill försäkra för ban-körningar anordnade av annan än SMC (förutom bolag som inte vill ha sporthojar som kunder = skyhöga premier).

Hur har ni löst det?

Säger du "bankörning" så hör de "tävling eller träning inför tävling" och då är det kört.

De flesta FB godkänner kurser och trafikövningar såsom LMS-köringarna.

Det finns en enormt stor skillnad mellan arrangemangen då ingen är villig att lägga sin hoj i onödan och syftet inte är att vara snabbast, utan att bli bättre och möjligtvis snabbare med bibehållen marginal..

På torsdag är det heldag på sviestad :) Ska göra allt i min makt på jobbet för att komma upp och vara snabbast i depån ytterligare en gång :)



Måste man vara där i ottan imorrn för att va säker på att få plats eller duger det att dyka upp till åtta halv nio?
 
Last edited:
Enligt LMS hemsida står det: "Föraren ansvarar för att motorcykeln är trafikförsäkrad, besiktigad och i fullgott skick".
När jag ringer runt till försäkringsbolagen är det ingen som vill försäkra för ban-körningar anordnade av annan än SMC (förutom bolag som inte vill ha sporthojar som kunder = skyhöga premier).

Hur har ni löst det?

Hojen ska vara klar för att användas på vanlig väg.

Om du berättar att du ska på TRAFIKÖVNING med LMS och INSTRUKTÖRER så går det säkert bättre,,,,,,, nämner du banköring eller nått som kan förknippas med fortåka så vänder de taggarna ut.
Länsförs, säger att om det finns instruktörer så kan försäkringen gälla, lite svävande svar men ändå ett svar från de.
Annars så håller man säg på hjulen ungefär som man gör på gatan/vägen.

Var tror så många att man ska klota bara för att man kör bana??????
 
Länsförs, säger att om det finns instruktörer så kan försäkringen gälla, lite svävande svar men ändå ett svar från de.
Annars så håller man säg på hjulen ungefär som man gör på gatan/vägen.

Var tror så många att man ska klota bara för att man kör bana??????

Svävande svar från FB = inget svar.

Jag är personligen inte rädd för min egen hoj, men jag har inte råd att brumma in i en sproilans R1a på banan. :)
 
Ledsen... men ingen av de försäkringsbolag godkänner något annat än SMC-s bandagar. Jag är helt uppgiven. Känns som SMC lobbat igenom sina dagar och sedan stängt för alla andra arrangörer. Försökte ringa Actionpics men fick inte tag i någon. Ringde till SMC men fick bara prata med en ytterst ohjälpsam man.
I nästan alla bolags villkor så står det utryckligen att försäkringen (även trafikförsäkringen) inte gäller på inhägnat område eller då fri fart råder. Har verkligen gjort klart för bolagen att det inte är "tävling eller träning inför träning" och att ingen tidtagning sker. Att det är instruktörer etc.
Jag vill göra rätt för mig, vill inte sätta LMS i problem, men jag vet inte hur jag ska lösa det.
 
Svävande svar från FB = inget svar.

...jag har inte råd att brumma in i en sproilans R1a på banan. :)


Kör med insidan av huvet då! Kör du in i nån för att de halvvurpat och hamnar i ditt spår på nåt rejält konstigt sätt så får var och en stå för sina egna skador om FB nekar ersättning.

Och kör du in i nån i onödan ska du nog inte vistas i trafik heller!
 
Kör med insidan av huvet då! Kör du in i nån för att de halvvurpat och hamnar i ditt spår på nåt rejält konstigt sätt så får var och en stå för sina egna skador om FB nekar ersättning.

Och kör du in i nån i onödan ska du nog inte vistas i trafik heller!

Givetvis är man inte ute efter att skapa olycka, men det borde ju finnas en anledning att LMS kräver att man har godkänd försäkring? :va
 
Givetvis är man inte ute efter att skapa olycka, men det borde ju finnas en anledning att LMS kräver att man har godkänd försäkring? :va

Ja.. För att gathojar ska få köra. Annars är det rr-reglementeenlig hoj och licens som gäller.

Och för att det ska vara just en gatkörning och inte extraträning för rr-folk. Tempot är MYCKET lägre, marginalerna ljusår större och inställningen från deltagarna förhoppningsvis helt annorlunda än på en riktig "träning".

Syftet är ju som sagt att bli bättre på att köra hoj, inte vara snabbare än de andra. Att de sen går hand i hand i vissa fall gör det i sämsta fall till "gentlemannaracing". Men hela ravemomentet med tighta omkörningar och risktaganden är uteslutet. Varning och/eller svartflagg går direkt till de som inte följer det.

Jag hade inte vågat åka med min (förut) nya, halvförsäkrade hoj om det funkat på annat vis.

Dessutom är det lite lustigt att de som förklarar hur livsfarligt det är att köra bana och att inga FB godkänner det osv inte testat själva.?
 
Dessutom är det lite lustigt att de som förklarar hur livsfarligt det är att köra bana och att inga FB godkänner det osv inte testat själva.?

Du tror inte det med FB kan vara en av anledningarna till att dessa (bla jag) inte kört än?

Hade i våras planerat ett antal ggr på LMS, men av olika anledningar har det inte blivit nån hittils.

Så det är inte för att kritisera banåka jag skriver.
Jag är för BANA och GATA
 
Vilken tid bör man vara på plats för att bli garanterad en plats? Brukar det vara fullt på heldagskörningarna?
 
Nyheter
Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Back
Top