Slirar vid större gaspådrag

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Hoj
Triumph Tiger 955i
Tja, Va ute å körde med hojen igår och efter en rätt kraftig acceleration genom hela lådan och efter de så tyckte jag att den slira när man klämde i full gas.
Det fick jag bevis på när ja skulle köra om för då kom jag knappt om bilfan så jag fick lägga mig på halvgas istället inte så kul när man kör om ska ni tro.
På motorvägen så kom jag knappt över 110 brukar komma upp i 130 i ett navs. Symtomet är helt enkelt att den varvar en jävla massa utan att prutta iväg nått extra.

Nån som vet va de kan vara?

Mvh Thorped

förklara... De är alltså inget fel på lamellerna :confused:

Bäst är om du skaffar mekhandboken till din cykel. Tex Clymer eller Haynes.

När kopplingen slits så försvinner successivt vajerspelet. Till slut sträcks vajern. Då kan inte kopplingsfjädrarna pressa ihop kopplingen med full kraft längre, det blir som om du kör med ett ett finger på kopplingen.

Därför är det på hojar med vajerkoppling en servicepunkt: att justera kopplingspelet.

Kör man med slirande koppling kan det dock fort bli sekundärskador, dvs man bränner kopplingen, så att stålskivor slår sig mm. Har det gått så långt så är det ej tillräckligt att justera spelet, utan man måste även byta de trasiga delarna.

Köp mekhandboken till din hoj är mitt råd, där står både hur du servar men även hur du demonterar och mäter upp samt åtgärdar en sliten koppling

Bäst är om du skaffar mekhandboken till din cykel. Tex Clymer eller Haynes.

När kopplingen slits så försvinner successivt vajerspelet. Till slut sträcks vajern. Då kan inte kopplingsfjädrarna pressa ihop kopplingen med full kraft längre, det blir som om du kör med ett ett finger på kopplingen.

Därför är det på hojar med vajerkoppling en servicepunkt: att justera kopplingspelet.

Kör man med slirande koppling kan det dock fort bli sekundärskador, dvs man bränner kopplingen, så att stålskivor slår sig mm. Har det gått så långt så är det ej tillräckligt att justera spelet, utan man måste även byta de trasiga delarna.

Köp mekhandboken till din hoj är mitt råd, där står både hur du servar men även hur du demonterar och mäter upp samt åtgärdar en sliten koppling
Då e de nog bäst jag går ner i garaget och kollar på de :) hur mkt spel ska de va ungefär?

Då e de nog bäst jag går ner i garaget och kollar på de :) hur mkt spel ska de va ungefär?

Att jag rekommenderade mekhandboken var just för att jag väntade på den följdfrågan.

Det är olika på olika cyklar, på Buell/sportster ska man tex först justera in ett spel i kopplingsmekanismen, med fullt slackad vajer. Därefter ställer man vajerspelet. Hur det ska vara/göras på din cykel vet jag inte. Men om allt spel endast justeras mha vajern så är det inte ovanligt med att spel på 2-3 mm. Men jag brukar som sagt kolla i dokumentationen

Att jag rekommenderade mekhandboken var just för att jag väntade på den följdfrågan.

Det är olika på olika cyklar, på Buell/sportster ska man tex först justera in ett spel i kopplingsmekanismen, med fullt slackad vajer. Därefter ställer man vajerspelet. Hur det ska vara/göras på din cykel vet jag inte. Men om allt spel endast justeras mha vajern så är det inte ovanligt med att spel på 2-3 mm. Men jag brukar som sagt kolla i dokumentationen

hade tänkt att jag skulle slippa läsa den :P men kan meddela för alla lika inkompetenta idioter som mig att de är 10-15mm på en dr :)

hade tänkt att jag skulle slippa läsa den :P men kan meddela för alla lika inkompetenta idioter som mig att de är 10-15mm på en dr :)

10-15 mm är nog inte vajerspelet, man menar nog dödgången i själva handtaget. Annars är det sjukt mycket

10-15 mm är nog inte vajerspelet, man menar nog dödgången i själva handtaget. Annars är det sjukt mycket

ööö jajusteja, vajerspelet var de ju inte jag ställde in nu... Men de var säkert nått annat bra som jag gjorde :brinnerup precis, jag ställde in dödgången... men de måste väll ha viss betydelse på vajern ?
ojojoj vilken dålig människa man känner sig nu :hihi

ööö jajusteja, vajerspelet var de ju inte jag ställde in nu... Men de var säkert nått annat bra som jag gjorde :brinnerup precis, jag ställde in dödgången... men de måste väll ha viss betydelse på vajern ?
ojojoj vilken dålig människa man känner sig nu :hihi

Ja det går lika bra att ställe in dödgången/spelet i handtaget, det ger ju samma sak. 10-15 mm på handtaget motsvarar ju ett par mm på vajern om handtaget inte är helt upplappat i axelhålet.

Ja det går lika bra att ställe in dödgången/spelet i handtaget, det ger ju samma sak. 10-15 mm på handtaget motsvarar ju ett par mm på vajern om handtaget inte är helt upplappat i axelhålet.

då lär ju de bli rätt lagom på vajern :tummenupp nu får jag ut å köra en sväng och om inte de funkar så antar jag att de blir lamellbyte... :gnissla

Nyheter
Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Back