LJUD/BULLER Sviestadloppets fredagsträning.

Zenit

Gick med
12 Oct 2004
Hoj
hojlös
Hej på er,
Jag kommer under fredagens friträning vara den som håller koll på ljudet och efter att ha läst i trådarna samt deltagit på de tidigare racen i år SM+SO. Så har jag tänkt göra såhär:

Alla som har över 95(+0.9)dB antecknas och meddelas senare i depån, i den mån jag hittar er. Ni får då även reda på hur många mätningar jag haft på er.
Alla som har två mätvärde över 98dB, ca dubbel mot 95dB, kommer meddelas den som håller i träningen och troligen följas av svartflagg (är ju inte jag som kan avgöra detta).

Genom att meddela ansvariga om alla över 98dB känner jag att det är säkert att den aktuella föraren låtit för mycket. Dock väljer jag personligen att inte vilja meddela ansvariga om värde 95-97dB då jag är människa och kan fela. 97dB upprepade gånger kan ev. rapporteras.

Sen kommer jag som sagt att meddela alla personligen som låtit över 95dB enligt mätningarna, detta för att ni ska ha chans under kvällen/helgen att åtgärda det och slippa bli diskade. Därmed inte sagt att ni klarar er om jag inte pratar med er, av följande anledningar:

1. Jag mäter inte under Helgen, utan enbart fredagen. (Annan ansvarig finns)
2. Ni kanske inte gasade fullt under träning. (m.m. som ni hört innan)
3. Det är mänskligt att fela.
4. Jag kanske inte hittar er i depån.

Kort och gott om ni inte hört ifrån mig och är osäkra kom och fråga, jag ska försöka hinna anteckna värde på så många som möjligt.

Slutligen lycka till i helgen :)
Mvh
Hampus Delén, LMS-RR

Vad är anledning till att denna utrustning inte används under LMS trafikövningar, finns den inte på plats då, eller är det ingen som kan sköta den?

Vad är anledning till att denna utrustning inte används under LMS trafikövningar, finns den inte på plats då, eller är det ingen som kan sköta den?

Trafikövningarna vill jag helst inte ge mig in i diskussion om då jag är med i LMS-RR och inte har samma info om trafikövningarna. Vad jag vet är att det är lättare att kolla vilket system som sitter på än vad ljudet är, sen vet jag även att visa hojar låter mer än 95dB med allt original taget direkt från handlaren. Hur de har tänkte göra med ljudet har de säkert funderat på och vad de kommit fram till kan jag ej svara på.

Om man får göra en önskan...

Skriv ner alla ljudmätningar du gör, inte bara dom som är för höga. Sen uppdaterar du listan för en förare om du får ett högre värde ett annat varv. Och sen sätter du upp listan på anslagstavlan.

Så alla kan se vad dom har och även vad andra har. Ska vi arbeta tillsammans för att få ner ljudet så bör alla siffror vara offentliga.

Dessutom ser man då om man fått en låg ljudmätning och därför inte fått någon varning, eller om det inte gjorts någon ljudmätning pga man legat i klunga eller något.

Om man får göra en önskan...

Skriv ner alla ljudmätningar du gör, inte bara dom som är för höga. Sen uppdaterar du listan för en förare om du får ett högre värde ett annat varv. Och sen sätter du upp listan på anslagstavlan.

Så alla kan se vad dom har och även vad andra har. Ska vi arbeta tillsammans för att få ner ljudet så bör alla siffror vara offentliga.

Dessutom ser man då om man fått en låg ljudmätning och därför inte fått någon varning, eller om det inte gjorts någon ljudmätning pga man legat i klunga eller något.

Planen är att anteckna samtliga värden jag hinner med även låga, ska överväga att sätta upp det på anslagstavlan. Rådgör med TL/tävlingsgruppen i den frågan :tummenupp

Sen vill jag själv göra en önskan (gäller nog minst av allt dig men tar det i samma inlägg). Tydliga siffror på sidorna = större chans för alla förare att få reda på värde. Om jag ska behöva gå på lack och vänta in hojen för att se nummer på de som låter mycket är det mindre chans att de som låter <95 får reda på detta :tummenupp

Last edited:
Eftersom detta är en så pass viktig sak för alla inblandade, både arrangör och förare, vore det kanske bra om mer än 1 person sköter ljudmätningen. Svårt att hinna med att båda anteckna och läs av ljudmätaren samtidigt.

Att alla som passerar besiktningen har ordentliga siffror på sidorna av sina hojar tar jag för en självklarhet. Om LMS besiktigar lika illa som på Anderstorp och Falkenberg är vi tillbaka till ruta ett.

Eftersom detta är en så pass viktig sak för alla inblandade, både arrangör och förare, vore det kanske bra om mer än 1 person sköter ljudmätningen. Svårt att hinna med att båda anteckna och läs av ljudmätaren samtidigt.

Att alla som passerar besiktningen har ordentliga siffror på sidorna av sina hojar tar jag för en självklarhet. Om LMS besiktigar lika illa som på Anderstorp och Falkenberg är vi tillbaka till ruta ett.

Större siffror än reglementet uppskattas samt inte allt för skumma typsnitt men som sagt det fixar sig nog.

Jag kommer enligt inlägget köra ljudmätningen under fredagen dvs friträningen därav blir det troligen bara jag som mäter runt banan men vi ska göra det bästa vi kan för att mäta både så många många och så rättvist vi kan redan på fredagen för att berörda förare ska ha tid att fixa ev. problem.

Vi ska försöka få en till som mäter ljud på fredagen, håller med om att det är svårt att reda ut själv (har försökt). Resten av helgen råder tyvärr inte vi över då det är SVEMOs uppgift att skaffa fram folk som ljudmäter, blir kanske fel om hemmaklubben sköter ljudmätningen under tävling.

Jag kommer inte tillåta dåliga siffror på hojarna, för allas skull. Det är inte alltid vi vill skälla på förarna, ibland vill vi även hjälpa dom och därför se siffrorna på hojarna. Hoppas att alla följer reglerna utan tjafs också. :)

Jag tänker inte lägga ner någon större energi på mitt inlägg jag gör här nu, men jag har sänkt mitt db värde med 7 db från falken till Sviestad, utan att ha gjort någonting:va
Köp Akra säger jag bara :rolleyes:
Till sist säger jag bara, mät statiskt!
Hur mycket ni än vill försvara era mätningar, gör inte det för ni har fel!
Skall kanske tillägga det är inte ni som mäter som gör fel, det är fel mätmetod :)
Sen kan man ju undra varför jasplanen som flög över banan inte har DB killer i, ska ringa försvarsmakten å klaga :gnissla
LMS är alltid bra som arrangörer måste jag tillägga!!!

Nej tänker inte diskutera försvarstal, ha gärna åsikter! :krama

Last edited:
OT, men på Anderstorp kollade dom ju utryckligen siffrorna i år, just för att folk "fuskar" med dom :tummenupp

Annars tycker jag det är klockrent att mätningarna kommer upp "offentligt" så att man kan se hur man ligger till, annars vet man ju inte förrns man är diskad :(

Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show