Pris på motorer (Yamaha R6:a)

AnAx

Ny medlem
Gick med
2 Feb 2009
Hoj
2001, Yamaha R6
Någon som har koll på prisläget på motorer för Yamaha R6:or?

Min motor håller på att rasa (troligen vevstakslager) och det är en 2001:a med ca 3400 mil och jag har en motor från en 2001:a som gått ca 2000 mil på gång.

Så frågorna är nu:

1. Vad är min motor värd?
2. Vad är den "nya" motorn värd?

Jag kan tänka mig att någon gjort något liknande och har ca koll på priser.

Kolla runt vad skrotarna tar, det är väll där någonstans det hamnar, lite beroende om du får garanti på den nya motorn eller ej.

Varför inte klyva motorn och renovera den? Borde bli billigare än en begagnad motor och du vet exakt vad du får (vilket ju inte är fallet med en begagnad alltid)

1. 1000-1500:-
2. 5000-6000:-

JA skall man hålla sig till skrotar så släpper dem inte under 9000:- det är min erfarenhet. Möjligt man kan finna billigare på ebay osv.

Jag har ingen aning om vad en rasande motor kostar men en beg motor har jag hört priser på 15.000 - 20.000:- på, så 5000-6000 verkar väldigt lågt.

Hittade en på skroten för 15.000:- : http://www.lagabasen.se/mc/delinfo.aspx?delindx=14514455&bilkod=8110&delkod=5000

Iof en 2005:a, så den passar väl inte min ram, men ändå en bra prisindikation.

Man vet ju inte exakt vad man får om man köper begat. Köper man på svensk mc skrot kan man få viss garanti.

Att renovera en motor kan bli dyrare i många fall men det är ju helt klart intressant att ta en titt om man inte har tummen mitt i hand. Haft två växellådsras. Bägge gångerna vare billigare att köpa bättre begagnad på mc skrot än vad bara delarna kostade. ena gången behövde jag bara 2 gafflar och 2 drev + lite packningar. vart dyrare trots allt... delarna kostar helt klart. Behöll min gamla motor ett tag utifall att men bägge gångerna har skrotmotorn gått kanon.

Anderberga mc skrot i flenninge har bägge gånger varit klart billigaste skroten jag fått tag på. RN i partille är jäkligt bra att göra med men är tyvärr ett par tusen dyrare.

Varför inte klyva motorn och renovera den? Borde bli billigare än en begagnad motor och du vet exakt vad du får (vilket ju inte är fallet med en begagnad alltid)

Last edited:
Jag har ingen aning om vad en rasande motor kostar men en beg motor har jag hört priser på 15.000 - 20.000:- på, så 5000-6000 verkar väldigt lågt.

Hittade en på skroten för 15.000:- : http://www.lagabasen.se/mc/delinfo.aspx?delindx=14514455&bilkod=8110&delkod=5000

Iof en 2005:a, så den passar väl inte min ram, men ändå en bra prisindikation.
För 15-20k får du en komplett banhoj i slitet skick, så att en beg motor för 15-20 är väldigt mycket.
Ibland finns det en del motorer ute till salu och då landar man från 5-10k beroende på om du ska ha förgasarbrygga, elhärva.

tiden då en 99-02 motor kostade 5000 är förbi,för många har dött så de ligger på 10-18 k även på ebay.
varför döda en motor som låter illa?hur tänker du då?
om det är vevstakslagerljud så ger jag den 5 mil sedan är den död.
är det inte smartare och ta reda på vad felet är istället för att gissa?
plocka isär och kontrollera,har du kunskapen för att utröna att det är ett vevstakslager eller har du konsulterat någon?

EDIT: Fel quotat..

Du kan få köpa min. :)

Jag och sambon köpte en reservmotor när vi båda hade r6 -01. Vi köpte den av en kille utanför Linköping med gott renomme.
Motorn har plockats ihop av flera olika motorer som ett projekt i en kurs för nån mekutbildning. Allt ska vara uppmätt och bra osv. Han som vi köpte den av snålade dock på packningssatsen.. Det bubblade i expansionskärlet vid första provkörningen och diagnosen blev kass topplockspackning.

Med den bakgrunden köpte vi motorn. Säljaren ville prompt hjälpa till att byta packning så att vi kunde provköra och se att allt var som det skulle, men vi var för lata och motorn har stått så sen dess.

Vi har haft den som reservdelsmotor och plockat vattenpump och växelmokafjong från den. Jag har för mig att vi köpt beggade reservdelar men inte monterat dessa. Ny Yamaha topplockspackning ligger på hyllan.

Jag har för mig att den har kitväxellåda också.

Låter det intressant?
Vi bor i Linköping.

Last edited:
EDIT: Fel quotat..

Du kan få köpa min. :)

Jag och sambon köpte en reservmotor när vi båda hade r6 -01. Vi köpte den av en kille utanför Linköping med gott renomme.
Motorn har plockats ihop av flera olika motorer som ett projekt i en kurs för nån mekutbildning. Allt ska vara uppmätt och bra osv. Han som vi köpte den av snålade dock på packningssatsen.. Det bubblade i expansionskärlet vid första provkörningen och diagnosen blev kass topplockspackning.

Med den bakgrunden köpte vi motorn. Säljaren ville prompt hjälpa till att byta packning så att vi kunde provköra och se att allt var som det skulle, men vi var för lata och motorn har stått så sen dess.

Vi har haft den som reservdelsmotor och plockat vattenpump och växelmokafjong från den. Jag har för mig att vi köpt beggade reservdelar men inte monterat dessa. Ny Yamaha topplockspackning ligger på hyllan.

Jag har för mig att den har kitväxellåda också.

Låter det intressant?
Vi bor i Linköping.

Nej, det låter som en massa jobb & gissningar.

tiden då en 99-02 motor kostade 5000 är förbi,för många har dött så de ligger på 10-18 k även på ebay.
plocka isär och kontrollera,har du kunskapen för att utröna att det är ett vevstakslager eller har du konsulterat någon?

Nja motorer 03-07 ja:)
Här finns en för 499€http://cgi.ebay.de/Yamaha-R6-Motor-...pt=Motorrad_Kraftradteile&hash=item35a99fd98d

Jag förstår inte vad du menar.

Jag har konsulterat 2 MC-verkstäder, varav 1 Yamaha, och slutsatsen är att det troligen är vevstakslager.
Jag har inte kunskaper, verktyg, plats eller ork att ta isär och kolla.

============================================

Jag fick ett erbjudande av en verkstad att få min motor bytt mot en begagnad (2000 mil, dikeskörd -02:a) för 20.000:- inkl allt.

Jag försöker klura ut om detta är en bra deal. Smidig är den ju onekligen eftersom jag slipper hålla på att jaga motor, frakta etc.

Last edited:
Känner du ingen mekkunnig som kan göra det åt dig för en summa? Att byta vevlager om detta nu är felet är relativt lätt och tar inte altför lång tid, en helgs arbete med en verkstadshandbok och tummen på rätt plats i handen.
Jag hade nog testat det alternativet innan jag jagat fram en ny motor. Kolla även vad en verkstad tar om du levererar motorn till dom, då blir det mycket färre timmar i arbete, dom ska klara det lätt på en arbetsdag. Nu är det mycket antaganden av mig men hade som sagt utforskat detta om inte redan är gjort.

*/ ?>
Nyheter
MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Fullt drag på mc-mässan i Jönköping!

Bikes monter full till bred...

Nya Indian Chief Vintage

I kölvattnet av att ha spar...

MotoGP 2026: kalender och förare

MotoGP-kalendern och förarn...

Benavides till dramatisk Dakar-seger

Luciano Benavides, som gick...

Gotland Ring Bike Week 2026 – rabatt på färjan klar!

Alldeles nyss fick vi klart...

Michelin lanserar Anakee Adventure 2 – nytt adventuredäck med fokus på väg, men redo för grus!

Michelin breddar sitt adven...

Svensk auktion med tävlingshojar

Det svenska företaget Antiq...

Officiella: Harley-Davidsons 2026-nyheter

Efter att Cruiser-programme...

WP kliver in i bromsvärlden – lanserar helt nya bromssystem

WP har länge varit synonymt...

Back