Allmänbildad, hur blir man det?

honkiie

Världens starkaste man
Gick med
29 Apr 2004
Hoj
gdfs
Jag skulle säga att jag är rätt allmänbildad. Jag har väldiga mängder onödigt vetande i mitt huvud. Det verkar dock som att jag kommer gå vidare till den samling människor som kommer få skriva antagningsprovet till journalisthögskolan.

Det här provet kommer lite vagt att handla om "allmänbildning", jag har inte lyckats hitta särskilt mycket om det när jag googlat. Men enligt vad jag hittat så verkar det vara ungefär en motsvarighet till orden på högskoleprovet.

"Vad står HDL-kolestrol för? Vilka länder gränsar till Irak? Vem är Craig Venter? Vad är typ-2 diabetes?"

Geografi har jag redan listat ut att jag kanske får kolla upp lite extra innan jag skriver provet. Frågan är däremot hur jag på bästa sätt kan plugga inför provet för att klara några frågor till?

Ska man tanka gamla avsnitt av Jeopardy? Hitta någon som vill spela trivial pursuit åtta timmar om dagen med mig? Finns det någon som varit i en liknande situation som har något knep?

Provet kommer skrivas om lite mindre än tre veckor :gnissla

Om kunskapen om vad en president heter eller vilken huvudstad som ligger var skulle liknas vid kalorier så är allmänbildning fetma.... ...Inget man lägger på sig över en helg med andra ord.

Jag har en konstig läggning mot onödigt vetande, sånt man aldrig kommer att få nytta av någonsin, sen om det kan klassas som allmänbildning vete fan...

Jack Daniels (snubben med drickat) dog av blodförgiftning i tån!

Tar du dig in på den frågan kan du tacka mig...

Om kunskapen om vad en president heter eller vilken huvudstad som ligger var skulle liknas vid kalorier så är allmänbildning fetma.... ...Inget man lägger på sig över en helg med andra ord.

Då är jag jävligt allmännbildad runt midjan IAF

Last edited:

Bra jämförelse. Jag har nämligen hemskt lätt för att gå upp i vikt. Nämen jag inser självklart att det här är ett prov som är näst intill omöjligt att plugga till. Men hur som helst så tänker jag försöka.

Ifall det finns en chans att jag möjligtvis kan plocka någon extrapoäng så tänker jag göra det.

Jack Daniels (snubben med drickat) dog av blodförgiftning i tån!

Kanske "onödigt vetande-tråden" vore nånting?

Last edited:
Gör som man gör i TP. Svara Adolf Hitler eller Dolph Lundgren på alla frågor du inte kan. Jag hade gett dig alla rätt ifall det var min journalisthögskola.

Ett genuint intresse för kunskap och ett aktivt öra. That's all there is to it.
Det är något som sker av sig självt med tiden förutsatt av ovanstående, inget man går kurs i.
Skadar ju såklart inte att söka upp kunskapen där den bor. Wikipedia är grejen. :fakta

Jag tycker själv att jag är ganska allmänbildad. Kom tvåa i veckofinalen på Vem Vet Mest i höstas :småskrytmode

Jag har ingen aning hur det har blivit så. Det är väl bara så att en massa skit fastnar? Ibland hade det varit trevligt att veta mycket om lite istället för lite om mycket, fast nu när jag börjar närma mig 40 verkar skiten inte fastna lika bra längre. Producerar hjärnan teflon?

Ibland hade det varit trevligt att veta mycket om lite istället för lite om mycket, fast nu när jag börjar närma mig 40 verkar skiten inte fastna lika bra längre. Producerar hjärnan teflon?

Vet man mycket om lite kan man bli professor, vet man lite om mycket blir man en bra människa...

Allt enligt en lärare jag hade i gymnasiet.

Men det är som du säger, hjärnan börjar producera teflon när man blir äldre...

Jag har rätt bra koll på artikelnummer och priser på jobbet, men ungarnas kompisar lär jag mig aldrig namnet på, trots att en del är här rätt ofta...

Vet man mycket om lite kan man bli professor, vet man lite om mycket blir man en bra människa...

Jag har rätt bra koll på artikelnummer och priser på jobbet, men ungarnas kompisar lär jag mig aldrig namnet på, trots att en del är här rätt ofta...

Som jag då? Mycket om mycket? Anser mig själv vara jävulskt allmänbildad.

Lätt fixat....ge ungarna artikelnummer. :D

Lätt fixat....ge ungarna artikelnummer. :D

HAHA!

Jag måste väl anse mig själv som väldigt allmänbildad på mina ringa 25år. Men jag försöker alltid snappa upp saker, dock får jag lida av annat dvs dåligt sifferminne, och kommer inte ihåg namn.

Jag kan t.ex inte gatunamn i stockholm och jag har fan bott här hela livet, stora namn absolut men min polare från skåne vet mer än mig. Rätt pinsamt. Med det menar jag inte att lokalsinnet suger, jag har bara allt i en karta i huvudet så jag använder mig utav referensplatser ist för namn.

Att läsa ett par år statsvetenskap, är det bara tråkigt eller oerhört bildande?

Jag läser om sådant jag tycker är intressant och som jag måste kunna i arbetet etc, sedan om det är allmänbildande nja det beror nog på vem man frågar. Saker jag tar för givet är latin för andra och tvärtom:näsblod Man lär sig nya saker hela tiden eller så lär man sig av sina misstag eller tar reda på dem. Dokumentärer av alla det slag gillar jag och medans arbetskollegor snattrar om sina barn etc så läser jag gärna intressanta artiklar på lunchen.:)

O skulle man mot förmodan inte finna svar på allt så finns ju SH:D

Last edited:
*/ ?>
Nyheter
Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Back