Olycka idag på söderåsen

Det var Tootas. Hn körde i andra gruppen. Jag har inte mer info än att det tydligen gick ganska bra. Ont i en hand och snurrig.

Var ner på akuten och träffade honom och mina lekmannakunskaper säger att det gått bra..

Enda anledningen att Ambulans tillkallades var att han kände sig yr och var blek, Så vi bestämde oss för att ta det säkra före det osäkra.

Avåkningen i sig var absolut inget allvarligt.

Men som sagt jag är ingen läkare så Totas själv får berätta mer när han loggar på.

Räckena på den där sträckan gör säkert sin nytta men är ack så skrämmande. Har själv en vän som bromsat på sig in i räcket på samma sträcka.

Skönt att läsa att det verkade gå bra!

Edit: Vid "våran" olycka kom både en frivillig kår och en vanlig vilket resulterade i två ambulanser, 6 brandbilar och två polisbilar....lite överdrivet men riktigt, riktigt, skönt att se att hur de "bryr sig" (i brist på bättre formulering).

Last edited:
Var inträffade olyckan mer exakt. Vilken typ av räcke körde han på? Var det ett mitträcke eller ett räcke vid sidan av vägen?

Låter som samma kurva där Alex med den gula ducati 748 körde in i förra året och bröt nyckelbenet.

Om det visar sig att folk åker av i en specifik kurva kanske man bör lyfta en varningens finger genom en genomgång innan körningen och sänka tempot där fortsättningsvis.

Inte menat som kritik utan som förslag inför framtiden.

Den är inte värre än annan kurva egentligen, men reptilhjärnan kommer in och säger shit där är en kurva bäst att bromsa istället för att svänga. Newbie mistake, been there done that.

Den är inte värre än annan kurva egentligen, men reptilhjärnan kommer in och säger shit....

Inte bara det, där ligger allt som ofta en hel del mög. Regnvatten spolar ner sand o skit över vägen som bilarna sedan kasar ut en halveter från räckeskanten. Automatiskt håller man mer i mitten istället för att ta ut kurvan som man borde.

Det som kan göras är att anmäla det till VV för att få den sopad ett par gånger om året, samt att ta det extra nätt i den kurvan.

Kan någon lägga upp en bild eller dyligt på kurvan så alla vet vilken kurva vi pratar om, etc.

(Jag tror jag vet vilken det är, och som Mats säger, det ligger ofta grus där...)

Om det visar sig att folk åker av i en specifik kurva kanske man bör lyfta en varningens finger genom en genomgång innan körningen och sänka tempot där fortsättningsvis.

Lätt att vara eftrerklok:rolleyes: Vägen från stenestad och ner och många av dom andra vägarna som vi kör är fyllda av avkörningskurvor.

Håller helt med dig men skulle alla riskfyllda partier gås igenom innan TTn så får vi starta en OT:rolleyes:

Vill absolut inte verka negativ till ditt inlägg ,för alla skall hem hela från en TT, denna gången blev det inte så men det går inte obemärkt förbi.

Jag har redan skapat en sådan tråd... :fakta
Jag började med älgvarningen. :D

Lätt att vara eftrerklok:rolleyes: Vägen från stenestad och ner och många av dom andra vägarna som vi kör är fyllda av avkörningskurvor.

Håller helt med dig men skulle alla riskfyllda partier gås igenom innan TTn så får vi starta en OT:rolleyes:

Vill absolut inte verka negativ till ditt inlägg ,för alla skall hem hela från en TT, denna gången blev det inte så men det går inte obemärkt förbi.

Tog inte illa upp alls. Det är alltid lätt att vara efterklok. Förstår att det är en avvägning. Har kört på dom vägarna själv och vet hur det ser ut. Tänkte mer om det är en specifik kurva där folk har en tendens att köra av. Då kanske det är bättre att dra ner på tempot just där och försöka göra deltagarna uppmärksamma på det.

Det finns en kurva ute i Mölletrakten där folk ofta kör av vägen. De tror att den fortsätter rakt fram, men det är en synvilla. Vägen svänger rätt skarpt till höger. Du vet säkert vilken kurva jag pratar om. Man kör från Brunnby mot t-korsningen som svänger av mot Krapperup om man väljer höger och Mölle rakt fram. Det är ett exempel på en kurva som man kan varna för om någon är ute och kör en bra bit över lagstadgad hastighet. Påstår därmed inte att ni gjorde det. Med ni menar jag gruppen där där deltagaren körde av.

Tycker det är väldigt fint gjort av er som hjälper till att hämta hans hoj. Tyder på fin gemenskap och ansvarskänsla. Se det som en komplimang till er alla. :tummenupp

*/ ?>
Nyheter
Sista dagarna för ”Early Bird”, Gotland Ring Bike Week!

Boka senast lördag 31/1 för...

Gotland Ring GPE Circuit i konkurs, verksamheten räddad!

Bolaget bakom den dagliga d...

Besöksstorm till MC-mässan på Elmia

Den svenska mc-mässan har v...

MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Fullt drag på mc-mässan i Jönköping!

Bikes monter full till bred...

Nya Indian Chief Vintage

I kölvattnet av att ha spar...

MotoGP 2026: kalender och förare

MotoGP-kalendern och förarn...

Benavides till dramatisk Dakar-seger

Luciano Benavides, som gick...

Gotland Ring Bike Week 2026 – rabatt på färjan klar!

Alldeles nyss fick vi klart...

Michelin lanserar Anakee Adventure 2 – nytt adventuredäck med fokus på väg, men redo för grus!

Michelin breddar sitt adven...

Back