Exupventil rengöra ?

Zenita123

SUGEN PÅ ATT ÅKA
Gick med
31 Jul 2008
Hoj
Honda blackbird 1998
Hej

Jag har gjort hel service bytt tändstift olja+filter+rengjort KN luftfiltret synkat förgasare och bytt kamkedjespännare

saken är att den svarar inte på full gas den bluddrar när ma drar full så tar det ett par sekunder innan den drar full o den bluddrar o rycker lite börjar fundera på den beryktade exup ventilen på min FZR 1000

är det svårt att rengöra justera denna ? någon som har nån guide eller bilder att dela med sig av. När den bluddrat klart så stickler den o går som den ska sen låter soppa pumpen illa tycker jag om den är nått med påverkar det då mina symtom jag har

nån som kan yamaha får jätte gärna svara längar o få åka med denna trevliga cykeln när den går som den ska

man känner ju att det finns pulver men att det ä nått som bromsar den

Jag hade drevras i servomotorn till Exupen. Det går väl att laga om man orkar, men det enklaste är väl att köpa en bättre begagnad och hoppas att den är bättre. Det är inte raketforskning att ta isär den och kolla.

Själva spjället i avgassystemet är VÄLDIGT ömtåligt, och kröker du det när du plockar ur (eller sätter tillbaka) det har du problem såvida du inte har svarv och inidikatorklocka. Hantera det varsamt. Smörj axeltapparna med kopparpasta och tappa inte bort det inre lagret. Nu vet jag ju inte om det är samma konstruktion på FZR1000 som på YZF750, men det är sannolikt.

Har du hela drev i servomotorn, smorda axeltappar så återstår bara vajrarna. Smörj dem och se till att de sitter rätt.

Sen ska det vara frid och fröjd i Exup-avdelningen.

Andra heta tips i ryck-jakten är ventilspel och förgasarinställningar inklusive synkronisering.

Edit: Är det som på YZF750 finns det märken på avgasröret som visar "fullt öppet". Hett tips nummer 453 är att ha en verkstadsmanual till hands om märken saknas.

Om problemen uppstod under din service är det ju troligt att nånting inte blev rätt, iofs.

Exupventilen sitter i kollektorn (mellan grenrör och röret som går till ljuddämparen). På YZF-en satt det fyra skruv i en plåt in i avgasröret bakom ett vajerhjul och en täckplåt på vänster sida bakom stödet, typ. Med lite försiktighet, 5-56 och eventuellt värme ska det inte vara några problem att få loss skruvarna.

Det du skulle kunna börja med är iofs att haka loss vajrarna från servomotorn (satt på höger insida av ramen under tanken på min YZF) och känna om det kärvar. Gör det inte det och dreven i servomotorn verkar hela är Exupen inte problemet.

Nej problemet har funnits hela tiden innan service o efter luftfiltret var totalt igensatt den gick bättre efter rengörningen märke också en skiljnad efter tändstift bytet

Måste bara låna tråden och fråga vad man ska göra om det gnislar från exupventilen när den rör sig.
Ska man då ta isär den och smörja tapparna, eller ska man göra något annat?

Tvekar/bluddrar hojen också om du går från motorbroms till gas för snabbt medan du kör? Isf har vi samma problem... Min har dock inte exup.

Så kan jag tillägga att jag har: Kollat ventilspel, synkat och rengjort förgasare, bytt insugsgummin, bytt luftfilter, bytt till större huvudmunstycke. Och inget har hjälpt mot detta...

Last edited:
Tvekar/bluddrar hojen också om du går från motorbroms till gas för snabbt medan du kör? Isf har vi samma problem... Min har dock inte exup.

Så kan jag tillägga att jag har: Kollat ventilspel, synkat och rengjort förgasare, bytt insugsgummin, bytt luftfilter, bytt till större huvudmunstycke. Och inget har hjälpt mot detta...

Prova skruva ut eller in lågfartsskruvarna beroende på vad du har för inställning vs. orginal. Ta reda på vad orginal ska vara, har du slipon monterat, skruva ut 1/2 varv till och prova. Du kan även testa att höja/sänka trottelnålarna, mest troligt är att du får höja ett hack.

Prova skruva ut eller in lågfartsskruvarna beroende på vad du har för inställning vs. orginal. Ta reda på vad orginal ska vara, har du slipon monterat, skruva ut 1/2 varv till och prova. Du kan även testa att höja/sänka trottelnålarna, mest troligt är att du får höja ett hack.

Tack för tippset! Det ska kollas upp :)

Hej !!

Nu har ja hittat felet var så enkelt en vajer till exupen var av nu fick jag tillbaks en NY hoj känns det som nu drar den apa o går tyst o fint så jäkla skönt nu ska det bli kul o åka riktig hoj igen.....

Nyheter
Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Back